O treime din consumul de apa minerala e inregistrat vara | Progresiv
Apa minerala atinge varful vanzarilor in luna iulie, perioada in care consumul poate fi si de doua ori mai mare decat intr-o luna obisnuita. in lunile de vara, orice crestere de temperatura inregistrata determina majorarea consumului estival de baza cu pana la 10%.
Apa minerala este un produs sezonier, dovada fiind faptul ca in luna iulie consumul inregistrat poate sa fie si cu peste 100% mai mare decat cel aferent lunii octombrie. Ca si trasaturi generale, conform datelor furnizate de Societatea Nationala a Apelor Minerale (SNAM), apa minerala carbogazoasa se caracterizeaza printr-o variabilitate sezoniera mai mare decat apa plata. La nivelul pietei, aproximativ 33% din consumul anual de apa minerala este inregistrat in cele trei luni de vara. „Se poate aprecia ca fata de consumul de baza inregistrat intr-o luna de vara, o crestere a temperaturii medii lunare de 1°C, antreneaza dupa sine o crestere a consumului cu circa 8-10%”, afirma Adrian Feru, Director Cercetare Dezvoltare in cadrul SNAM.
Tendintele conturate in ultimul an pe piata de consum a apei minerale fac referire la cresterea consumului de apa minerala plata, dar si la regandirea ambalajului. Astfel, s-a remarcat o atentie mai mare acordata formei recipientului sau a etichetei, scaderea ponderii ambalajului de sticla de 1 si 0,5l pe sectorul de larg consum, insotit de o crestere a recipientilor de stica de 0,33l sau 0,25l, destinat sectorului HoReCa.
PET-ul de 5l, peste jumatate din productie
Cea mai importanta schimbare observata de la debutul crizei economice vizeaza cresterea volumului recipientilor de comercializare a apei minerale. „Comercializarea apei plate in recipienti din PET de cinci litri a cunoscut o adevarata explozie, ajungand sa reprezinte in unele cazuri peste 50% din totalul productiei”, conform afirmatiilor facute de reprezentantul SNAM.
Conform datelor furnizate de SNAM, productia totala de apa minerala naturala in 2010 a fost de aproximativ 1200 de tone, in scadere cu 4-5% fata de anul 2009. La nivelul pietei, desi criza financiara a avut efecte negative asupra consumului si prin urmare asupra veniturilor marilor producatori, nu au lipsit in ultimul an actiuni masive de retehnologizare a fabricilor existente. Tot in ultimul an au fost puse in functiune unitati noi de productie care au lansat marci noi pe piata – Bilbor, Aqua Carpatica, Sara sau Perla Covasnei.