FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Știri > Nota de atitudine a Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania

Nota de atitudine a Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania

Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania atrage atentia asupra efectelor deosebit de negative ale aplicarii noii Legi privind comercializarea produselor alimentare, adoptata de Camera Deputatilor pe 16 septembrie si care asteapta girul Presedintelui Romaniei.

Actul politic in sine dovedeste iresponsabilitate si nepricepere din partea factorului politic si a grupurilor de presiune care au militat pentru adoptarea textului de lege in aceasta forma. In lipsa unei analize de impact riguroase, consecintele catastrofale ale intrarii sale in vigoare trebuie cunoscute chiar si acum, in al doisprezecelea ceas:

  • Primii afectati de efecte vor fi tocmai consumatorii finali. Caracterul anti-concurential si obtuz al textului de lege se va reflecta in deteriorarea climatului concurential al pietei produselor alimentare, asa incat preturile nu numai ca nu vor scadea, ci vor creste, efect universal al distorsionarii mecanismelor pietei si ale liberei concurente in piata.
  • Micsorarea termenelor de plata a facturilor catre furnizori va conduce la imposibilitatea multor comercianti de a le putea respecta, urmand sa se produca intarzieri si blocaje financiare care pot sa se incheie cu falimente, atat de partea retailerilor, cat si a furnizorilor nostri alimentari. Intr-o perioada de criza, cand problemele de cash-flow au produs uriase dificultati chiar si celor mai mari agenti economici, producand falimente si deschideri ale procedurilor de insolventa chiar si in sectorul de retail, o presiune suplimentara ar putea fi, in multe cazuri, fatala.
  • In acest context, pierderea locurilor de munca ale angajatilor companiilor implicate – retaileri, producatori sau procesatori de produse alimentare, distribuitori etc. – va deveni de neevitat. Daca retailul a fost pana acum unul din putinele sectoare care mai facea angajari de la debutul crizei financiare, reusind sa pastreze inca rata somajului in limite rezonabile, viitorul pietei muncii sub noile auspicii este tot mai sumbru. Locurile de munca ale celor peste 50.000 de romani care lucreaza in sectorul de comert modern sunt puse astfel in pericol de o reglementare lipsita de fundament rational. De altfel, insusi Vice-Presedintele Comisiei Europene pe probleme de Afaceri si Industrie, Günter Verheugen, remarca faptul ca, in situatia dificila determinata de criza cel mai important lucru pe care trebuie sa-l aiba in vedere decidentii politici din perspectiva diminuarii la maximum a costurilor sociale platite de populatie este pastrarea actualelor locuri de munca, demers extrem de anevoios in conditiile aplicarii noii legi.
  • Supra-reglementarea unui sistem prin excelenta concurential este in sine o alegere discutabila. Insa daca atentia factorului politic se concentreaza selectiv doar asupra unora dintre actori – in speta comerciantii – , in functie de rezonanta populista a masurilor propuse, deciziile pot avea consecinte catastrofale. Astfel, se pierd din vedere abuzurile pe care le comit marii producatori si procesatori din industria alimentara, care cresc artificial preturile pentru a-si compensa propria lipsa de eficienta si competitivitate. Dupa ce se vor vedea si protejati la nivel politic, interesul lor pentru inovare si cresterea competitivitatii si a calitatii produselor oferite va scadea si mai mult, ceea ce se va rasfrange din nou asupra consumatorului final, privat de beneficiile unei piete libere si concurentiale. Atata timp cat singura veriga a lantului de distributie intrata sub incidenta noii legislatii este reprezentata de comercianti, marii furnizori, procesatori si intermediari vor continua sa beneficieze de clementa legii si de premisele savarsirii de abuzuri impotriva micilor intreprinzatori, asa cum se intampla si astazi, in destule situatii.
  • Noile restrictii impuse prin lege vor incuraja retailerii sa renunte la furnizorii deja traditionali din Romania si sa se reorienteze spre piata externa si spre importuri din tarile in care reglementarile absurde de felul celei de fata nu exista. Efectele acestui fenomen se vor rasfrange atat asupra micilor intreprinzatori romani din industria alimentara, care vor avea dificultati tot mai mari sa se mentina in viata, in lipsa unei piete de desfacere, cat si asupra echilibrelor macro-economice ale Romaniei, in special asupra deficitului de cont curent si al cursului de schimb al leului fata de principalele valute.
  • In aceeasi ordine de idei, investitiile straine directe realizate de retaileri in Romania vor fi stopate, cat timp cat cadrul legislativ devine atat de restrictiv. Astfel, unul dintre cele mai dinamice sectoare ale economiei romanesti din perspectiva investitionala va trece pe linie moarta, cu efecte asupra intregului ansamblu economic.
  • Nu in ultimul rand, toate efectele de mai sus se subsumeaza unei consecinte globale, care se refera la modul in care economia romaneasca isi pastreaza capacitatea de a iesi din recesiune. In vreme ce Europa de Vest a trecut din nou pe crestere economica, gratie stimularii consumului si politicilor integrate corect alese si asumate de factorii de decizie, pentru Romania iesirea la liman este inca departe. Prabusirea consumului populatiei, ca urmare a numerosilor factori care au contribuit la scaderea puterii de cumparare a romanilor, va continua dupa aplicarea acestei legi, ceea ce va deteriora in continuare climatul economic autohton si va avea efecte negative asupra Produsului Intern Brut.

Dincolo de repercusiunile severe asupra consumatorilor finali , textul de lege adoptat incalca flagrant cateva principii europene de baza, precum si Constitutia Romaniei, drept pentru care ne rezervam dreptul de a continua toate demersurile legale pentru revenirea in limitele impuse de jurisdictia comerciala europeana si romaneasca.

In incheiere, ne exprimam speranta sincera ca Presedintele Romaniei va reflecta asupra tuturor celor semnalate mai sus, va cantari cu maxima sagacitate efectele aplicarii noii legi, va intelege caracterul periculos, populist si arbitrar al reglementarii abuzive pe o piata concurentiala si intr-o economie care se doreste a fi de piata libera si va lua decizia inteleapta de a refuza promulgarea sa.

Știri asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content