FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Știri > Declin de 40% pe piata bunurilor de folosinta indelungata

Declin de 40% pe piata bunurilor de folosinta indelungata

Compania GfK Romania a anuntat rezultatele studiului GfK TEMAX® pentru trimestrul al doilea al anului 2009. Studiul a monitorizat piata produselor de folosinta indelungata: electronice mari si mici, telecom, IT, foto si echipamente de birou. Conform rezultatelor studiului, piata bunurilor de folosinta indelungata din Romania a scazut cu 40,4% in prima jumatate a anului comparativ cu primele sase luni ale lui 2008, la un total de 664 milioane de euro.

Piata totala de bunuri electrice monitorizata de GfK TEMAX® a fost de 308 milioane euro in al doilea trimestru al acestui an, o scadere accentuata in valoare de 46,8% comparativ cu aceeasi perioada din 2008. Piata a atins o valoare de 664 milioane de euro in primele sase luni ale anului 2009, adica o scadere a activitatii economice de 40,4%.

Sectoarele de electrocasnice mici si de telecomunicatii au scazut cu 22,1% si 25,8% in prima jumatate a anului. Vanzarile de electrocasnice mari au avut un trimestru mai bun comparativ cu inceputul anului, dar rezultatele pentru anul curent indica o scadere de 37,1%. Si electronicele de folosinta indelungata au inregistrat un declin de 42,6%, indeaproape urmat de sectorul foto cu o crestere negativa de 43,2% pentru primele 6 luni. Sectoarele IT si de echipamente de birou au avut performanta cea mai slaba deoarece au avut o scadere accentuata de 47,2% si, respectiv 51,4%.

Electrocasnicele mici si-au continuat ritmul de crestere negativa de 27,6% in al doilea trimestru al anului 2009 comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, atingand 16 milioane euro. Produsele care au avut cel mai mult de suferit sunt aparatele de ras si epilat, aspiratoarele si aparatele pentru prepararea alimentelor, care reprezinta aproximativ 75% din valoarea totala. In cadrul segmentului de aparate pentru prepararea alimentelor, robotii de bucatarie si blender-ele manuale sunt produsele care au inregistrat o descrestere semnificativa, tragand in jos intreaga categorie. Pe de alta parte, grupele de produse cu preturi medii relativ mici comparativ cu alte electrocasnice mici, cum ar fi friteuzele, au beneficiat de o evolutie pozitiva. 

In al doilea trimestru al anului 2009, piata de telecom a scazut cu 24,8% comparativ cu trimestrul al doilea din 2008. Declinul vanzarilor de telefoane mobile si smart a ramas relativ stabil in prima jumatate a anului. De asemenea, scaderea pretului pentru telefoanele smart le-a facut mai convenabile si ofera astfel posibilitatea de a fi alese in locul telefonului clasic.

In a doua jumatate a anului, piata electrocasnicelor mari a atins o valoare de 79 milioane de euro, urmand modelul negativ manifestat in acest trimestru de toate bunurile monitorizate in cadrul GfK TEMAX®. Impactul campaniei buy-back pentru electrocasnicele mari a declansat o usoara crestere, in special pentru categoria frigiderelor si congelatoarelor, comparand vanzarile acestui trimestru cu cele ale trimestrului precedent. Totusi, aceasta nu a salvat intreg sectorul de la scaderea de 38% comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut.
In al doilea trimestru al anului 2009, vanzarile produselor electronice de folosinta indelungata au scazut accentuat, cu aproximativ 50%, ajungand la un total de 52 milioane de euro. Tendinta de descrestere a atins varful in luna iunie, inregistrand scaderi semnificative in vanzari pentru principala componenta a pietei de electronice de folosinta indelungata – televizoarele LCD si plasmele.

Piata foto a inregistrat, de asemenea, cifre negative. Cu o scadere accentuata, de aproximativ 44% fata de trimestrul corespunzator al anului precedent, acest sector a atins o cifra totala de 9 miioane de euro. Totusi, marcand dezvoltarea sezoniera pentru aparatele foto digitale, situatia vanzarilor este cu 2 milioane de euro mai mare decat in primul trimestru al anului 2009.

Aparatele foto SLR sunt incontestabil mai atractive pentru consumatori acum - comparativ cu anul trecut - dar deprecierea pretului a determinat o evolutie negativa in ceea ce priveste valoarea pentru acest segment. Spre deosebire de acestea, aparatele foto compacte prezinta, pentru al doilea trimestru al anului 2009, o stagnare in ceea ce priveste pretul.

Sectorul IT din Romania a avut o scadere accentuata de 59,2% in al doilea trimestru al anului, comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut, atingand valoarea de 87 milioane de euro. Acest fapt a fost cauzat de o importanta scadere in volum si, partial, de scaderea pretului mediu, in special pentru laptop-uri, luand in considerare faptul ca a crescut cota de netbook-uri in cadrul laptop-urilor si ca pretul lor este semnificativ mai mic decat cel al notebook-urilor traditionale.
Cele mai afectate de criza au fost calculatoarele desktop si monitoarele.
Sectorul echipamentelor de birou a continuat sa inregistreze o scadere acuta (58,5%) in al doilea trimestru al anului comparativ cu aceeasi perioada a anului 2008, atingand o valoare de 10 milioane €.

Imprimantele si multifunctionalele au prezentat o tendinta de descrestere in  vanzari cauzata de nivelul scazut al dorintei consumatorilor de a cheltui.
GfK TEMAX® Romania este un indice elaborat de catre GfK Divizia de Retail and Technology pentru a monitoriza pietele bunurilor de folosinta indelungata. Raportul GfK TEMAX® este publicat international. Constatarile se bazeaza pe anchete realizate de catre panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail contine date de la mai mult de 190.000 de puncte de desfacere cu amanuntul din intreaga lume.

Grupul GfK este unul dintre liderii mondiali in domeniul cercetarilor de piata, cu 130 reprezentante, birouri si participari active in peste 90 de tari si aproximativ 10.000 de angajati. Activitatile Grupului GfK sunt impartite in trei segmente: Cercetare Ad Hoc (Custom Research), Cercetare continua pentru bunuri electronice si electrocasnice (Retail and Technology) si Media. 

Știri asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content