Stejara Pircan, eMAG: „În segmentul de online grocery va conta cine va răspunde nevoilor clienților prin servicii adaptate”

Zona FMCG s-a dezvoltat accelerat la eMAG în ultimii doi ani în care au fost introduse categorii noi de produse, ajungând astăzi să reprezinte 10% din totalul vânzărilor companiei. Potențialul de creștere în piața online de FMCG este unul uriaș, astfel că extinderea gamei, intrarea în noi categorii și îmbunătățirea experienței de livrare sunt doar câțiva dintre pilonii pe care liderul pieței de e-commerce din România își bazează evoluția pozitivă și în acest an. „Pentru eMAG este posibil orice de la o creștere de câteva zeci de procente până la dublarea businessului versus anul trecut”, spune Stejara Pircan, Senior Vicepreședinte eMAG.  Stejara Pircan, eMAG: „În segmentul de online grocery va conta cine va răspunde nevoilor clienților prin servicii adaptate”

Cât de importantă este zona de FMCG pentru eMAG și cum a fost 2021 din perspectiva cifrelor?

În cadrul eMAG, zona de FMCG adună categoriile de beauty, igienă, produse medicale și aparatura aferentă acestor soluții și zona de consumabile de casă, unde includem produse pentru copii, de curățenie, petshop, băuturi, cafea și zona de dryfood, care cuprinde produse de bază în primă fază și pe care dorim să o dezvoltăm destul de mult. După o creștere foarte mare în 2020, 2021 a fost un an bun, ne-am extins foarte mult gama, adăugând băuturi alcoolice și non-alcoolice, dry food, suplimente și vitamine. Suntem în al doilea an de dezvoltare, încă mai avem de lucru, însă am crescut mult, iar comerțul online în FMCG a avut o creștere mai mare decât e-commerce total și chiar decât piața de FMCG. Dacă în ultimul caz vedem o creștere în medie de 5,6%, în e-commerce avansul cred că este de peste 10%. Penetrarea e-commerce-ului în FMCG e foarte mică, dacă în total piață non-food vorbim de 8% penetrare e-commerce în România, FCMG-ul este mult mai jos, iar atunci potențialul de creștere în anii următori este unul uriaș.

Vedem o creștere accelerată, oamenii descoperă ce înseamnă să faci cumpărături online și revin în categorii noi și estimăm menținerea acestui trend ascendent și în 2022, dar și în anii următori. Dacă în 2020 am avut mulți clienți noi care au încercat aceste categorii, anul trecut am văzut o întoarcere masivă a acestora. Sunt 1,8 milioane de clienți care au cumpărat cel puțin o dată din aceste categorii de FMCG în ultimele 12 luni. Ce s-a mai întâmplat interesant este că a crescut frecvența, pe care noi o măsurăm în numărul de comenzi în ultimele 12 luni, și avem o dublare față de anul precedent și estimăm ca acest lucru să se mențină. Dacă luăm toate vânzările de FMCG raportat la tot ceea ce vinde eMAG, ponderea lor este de peste 10%, ceea ce din punct de vedere cifră de afaceri poate părea puțin, însă valoarea medie a unui astfel de produs este mult mai mică decât tot ce vindem în rest, precum electronicele, unde discrepanțele sunt de 10 ori mai mari.

Care sunt categoriile cu cele mai mari creșteri și unde vreți să dezvoltați sortimentația?

Categoriile cele mai vechi sunt cele de children, unde am crescut puțin peste ritmul pieței, cafea, băuturi, dry food și beauty. Cumva ne așteptam la creșteri, dar un avans surprinzător a venit din partea suplimentelor și vitaminelor, unde nu estimam o adopție atât de rapidă a categoriei. Anul trecut am lucrat la sortiment și acum avem o acoperire relavantă, ceea ce s-a văzut în ritmul de creștere, dublu sau chiar triplu față de aceeași perioadă. Avem peste 500.000 de produse în categoriile de FMCG în stoc, peste 10.000 de sortimente de cafea, 10.000 de sortimente de băuturi, peste 150.000 de parfumuri, creme, dar noi încă simțim că ne lipsesc foarte multe produse din gamă. Avem în plan să extindem gama de produse ecologice, fără gluten, fără zahăr, care sunt într-o creștere exponențială și vrem să intrăm în categorii noi, sperăm anul acesta.

În patru ani, Genius a ajuns la peste 900.000 de utilizatori în trei țări
În patru ani, Genius a ajuns la peste 900.000 de utilizatori în trei țări
Genius, serviciul cu livrare gratuită și oferte exclusive, disponibil în aplicațiile eMAG, Tazz, Fashion Days și...
eMAG și-a triplat numărul de comenzi la nivel regional în ultimii trei ani
eMAG și-a triplat numărul de comenzi la nivel regional în ultimii trei ani
La capătul celor trei ani marcați de investiții în logistică de ecommerce, tehnologie și antreprenoriat, în...

Lansarea acestor noi categorii în cadrul eMAG ar veni în completarea Freshful? Nu vă e teamă că veți intra în concurență directă?

Noi vrem să fim o soluție completă pentru clienții noștri. Cel mai important driver de creștere pentru noi este programul Genius, care se pliază extrem de bine pe zona de FMCG și vedem acolo un share disproporționat de mare în cheltuiala acelor clienți față de restul, pentru că e simplu și convenabil. Clienții de Genius ai eMAG se completează cu Freshful: ai nevoie de cumpărături de mâncare pentru toată familia, soluția pentru București este Freshful, iar eMAG vine cu un portofoliu mai larg pe toate celelalte categorii de produse, precum cele de curățenie sau produse voluminoase. Unele categorii pe care le vom lansa sunt din zona de FMCG, dar o zonă pe care Freshful, prin specificul de magazin alimentar, nu le va aborda, altele cred că vor fi benefice și pentru ei și vor putea, pe baza experienței noastre, să preia anumite produse din acele categorii, tot în ideea de a completa coșul. Cred că va fi o completare benefică la final pentru client, noi ne vedem crescând împreună zona asta, iar clientul trebuie să decidă, în funcție de ce nevoi are, ce produse vrea să cumpere și când vrea să fie livrate - astăzi, mâine, acasă sau la easybox.

Citește și: Andrei Popescu, GM Freshful by eMAG, despre vremea creșterii calitative în segmentul de e-groceries

Cum arată profilul cumpărătorului eMAG pe zona de FMCG și care este valoarea medie a comenzii?

O bună parte dintre ei sunt clienți Genius și cred că unele dintre motivele pentru care clienții plătesc subscripția anuală este exact zona de FMCG, frecvența lor este mult mai ridicată aici decât în IT. Coșul mediu este undeva la 120 - 150 lei, fără scutece, pentru că aici vindem pachete mari, care costă între 150 - 200 lei și atunci se denaturează valoarea medie a coșului pe zona de FMCG.

Cum vedeți competiția tot mai mare din această piață și cum încercați să vă diferențiați?

eMAG: Genius se extinde în 300 de localități din întreaga țară
eMAG: Genius se extinde în 300 de localități din întreaga țară
Într-un moment în care tot mai mulți clienți cumpără din online din toate categoriile de produse și pentru...
Instrumentele care vor face din creștere un scenariu realist pentru eMAG și în 2024
Instrumentele care vor face din creștere un scenariu realist pentru eMAG și în 2024
Pentru eMAG, 2023 a fost un an mult mai bun decât estimase, în care investițiile și proiectele din ultimii trei ani...

Dacă vorbim de e-groceries, competiția e 100% pentru Freshful, dar noi privim aceste intrări din perspectiva clientului și încercăm să ne gândim ce nevoi are și ce putem să îi oferim ca soluție de aprovizionare acasă și tot ce vom dezvolta în anii următori e în această direcție. Proiectul Genius, de livrare rapidă și gratuită vine în sprijinul acestei nevoi, avem rețeaua de easybox, care a ajuns deja la 2.300 de locații și pe care continuăm să o extindem. Un alt lucru important în această competiție este zona de aplicație mobilă și investim în această direcție întrucât clienții de FMCG vor să cumpere rapid și de oriunde. Cred că va conta foarte mult cine va reuși să înțeleagă clientul mai bine și să răspundă exact nevoilor pe care le are sau pe care poate nici nu știe că le are. Iar intrarea noilor jucători nu va face decât să crească e-commerce-ul total, iar oamenii să conștientizeze cât de simplu și ușor este să comanzi online și cât timp salvezi.

Ce așteptări aveți pentru 2022 atât la nivel de piață, cât și pentru businessul eMAG?

E greu de spus, cred că orice este posibil, de la dublare la triplarea vânzărilor. Evoluția depinde foarte mult de jucători și de soluțiile pe care le vor aduce. Pericolul acestor intrări ar fi să propună un serviciu de slabă calitate, iar oamenii care îl încearcă să fie dezamăgiți. Pentru eMAG, procentul este mai puțin relevant, cred că este posibil orice de la o creștere de câteva zeci de procente până la dublarea businessului versus anul trecut. Rezultatul depinde de cât de bine ne vom facem noi treaba.

Citește interviul complet AICI. 

eMAG, investiții de șase ori mai mari în 2022 pentru dezvoltarea internațională
eMAG, investiții de șase ori mai mari în 2022 pentru dezvoltarea internațională
eMAG și-a continuat și în 2022 planul de investiții pentru a susține dezvoltarea ecosistemului regional și a...
eMAG, creștere de 10% a vizitelor în această vară. Ce produse au ales consumatorii
eMAG, creștere de 10% a vizitelor în această vară. Ce produse au ales consumatorii
În perioada iunie-august 2022, pe eMAG s-au înregistrat cu 11 milioane mai multe vizite, în creștere cu 10% față...