Winederful, conceptul care îmbină socializarea cu vinurile de specialitate

Cu un focus aparte pe zona de socializare și degustare, Winederful este un concept de magazin lansat de antreprenorul Marius Ferman în regiunea Moldovei, cu scopul de a promova cramele și producătorii locali mici. În doi ani, Winederful a ajuns la a doua locație, s-a extins cu o zonă de wine bar și găzduiește, pe lângă evenimentele de networking și degustări, peste 2.500 de vinuri de specialitate și o selecție de produse artizanale românești.

Cu o experiență de peste 15 ani în domeniul distribuției de vinuri, Marius Ferman a lansat conceptul Winederful în 2019, în Suceava. Un magazin de specialitate figura în planurile sale de ceva timp datorită interacțiunilor cu clienții care îl întrebau de un punct fix unde ar putea fi găsite vinurile pe care le vindea. „Cred că toată lumea are loc în piață, doar că trebuie să te diferențiezi de ceilalți. Am vrut să fac evenimente de socializare, mai mult pentru a promova cramele românești și mai puțin anumite tipuri de vinuri. Am inclus și o componentă de parteneriate locale cu diverși producători români tocmai pentru a construi o comunitate în jurul Winederful”, explică Marius Ferman.

Mai exact, pe lângă selecția de 2.500 de vinuri locale, dar și din import, Winederful comercializează în aproximativ 60 de metri pătrați și bere artizanală și băuturi spirtoase, precum și o serie de brânzeturi, ceaiuri, ciocolată, cafea și alte specialități de la producători precum Muri Chocolatier, Delicitate, Laptera, Meat Concept, Capra Noastră sau Bisou. Acestea, explică antreprenorul, au fost inserate în gama Winederful ca produse conexe, ce pot fi cumpărate pentru a fi dăruite drept cadouri, mai ales că sunt produse locale, artizanale, și, în mare parte, nelistate în lanțurile de retail. De altfel, același principiu se aplică și vinurilor, Winederful având listate produsele a peste 20 de crame din România și Republica Moldova, crame care nu sunt neapărate cunoscute publicului larg, precum Gramma, Gitana, Jelna, Rașova, Lechburg, Catleya sau Ferdi. „Putem spune că acesta este factorul nostru diferențiator în rândul celorlalte magazine de specialitate din piață, faptul că aducem produse de la crame mai mici, care nu se găsesc ușor în piață. Nu pot să spun că lumea este curioasă neapărat să încerce produse noi, rămân în zona de confort și caută produsul cu care este familiarizată, însă văzând vinuri noi în cadrul evenimentelor sau pe social media, știu că dacă vor altceva, găsesc la Winederful. Este mai greu în acest fel pentru că rezultatele apar mai târziu. Dacă vrei ca un business să crească repede, aduci produse cunoscute și deja ai alte creșteri și alte rulaje”, explică Marius Ferman.

Pe lângă cramele locale, Winederful propune pasionaților de vinuri și o serie de produse de import, aduse din Spania, Italia și Liban, ponderea acestora din totalul stocului de vinuri fiind de 30%. La nivelul gamei totale de produse din cadrul Winederful, 56% reprezintă gama de vinuri, 35% sunt băuturile distilate, în timp ce restul articolelor dețin un procent de 5%.

Magazin de specialitate și wine bar

La un an de la deschiderea locației Winederful din Suceava, antreprenorul a deschis un nou magazin tot în regiunea Moldovei, însă de această dată în Iași. Noul magazin Winederful a venit la pachet și cu un wine bar, tocmai pentru a încuraja cât mai mult componenta de networking prin intermediul evenimentelor și degustărilor.

Investiția în Winederful Iași, deschis în decembrie 2020, s-a ridicat la 50.000 de euro și a constat în amenajarea locației. „Lumea ne-a întrebat cum de am deschis în pandemie. În realitate voiam demult să ne extindem în Iași, dar am tot amânat pentru că nu găseam locația potrivită. Până la urmă am găsit un spațiu chiar peste drum de Palas Mall și am considerat că este potrivit pentru ceea ce voiam să facem - 70% magazin de specialitate și 30% wine bar. Avem mese la interior, astfel încât dacă cineva vrea doar să bea un pahar de vin sau chiar o cafea, o poate face, fără să cumpere ceva. Mă interesează ca timpul pe care clientul îl petrece în magazin să fie cât mai mare, chiar dacă nu cumpără, se uită la concept, la produse și la un moment dat poate va reveni”, explică Marius Ferman.

Tot în Winederful Iași, antreprenorul s-a extins pe zona de evenimente de specialitate, pornind atât de la obișnuitele degustări de vin sau alte băuturi, până la evenimente private ale cramelor care vor să-și promoveze gama. Astfel, în parteneriat cu restaurantele locale, Winederful găzduiește și organizează evenimente complete cu preparatele alese de client. Despre cum ajută organizarea unor astfel de evenimente activitatea de comerț, antreprenorul spune că are la bază promovarea conceptului Winederful pe timp îndelungat, dar este și considerabil mai ieftin decât alte activități promoționale. „Ajută pentru că participanții evenimentului intră în magazin, se uită printre rafturi, la produse, află detalii despre vinuri și prețuri. În plus, unii fac poze, postează pe rețelele de socializare și astfel se duce vorba despre magazin. Nu vreau să fac degustările tipice, țintesc spre un alt gen de evenimente, atipice. De exemplu, în perioada următoare vreau să organizez o prezentare stand-up comedy”, adaugă Ferman.

Vinurile de import, creștere în pandemie

Cele mai cumpărate vinuri aparțin cramelor Gramma, Jelna, Rașova, Ferdi, Petro Vaselo sau Recaș, dar, deși magazinul este specializat pe vinuri românești, în ultima vreme în cadrul Winederful s-a observat o creștere a vânzărilor vinurilor de import. Explicația, crede Marius Ferman, vine din faptul că în perioada pandemiei foarte multe crame și-au deschis magazine online pentru a comercializa produsele care nu mai ajungeau în res­taurante. „Prețurile vinurilor dintr-un magazin online sunt de multe ori asemănătoare cu prețurile de listă, iar într-un magazin de specialitate este normal să ai un adaos peste acest preț de listă. Tot pe această idee, foarte multe crame și-au listat produsele în supermarketuri, făcând astfel ca lumea să se orienteze către lanțurile de retail sau online pentru achiziția de vin. Avantajul Winederful este că noi colaborăm cu crame din zona Moldovei, majoritatea nu s-au listat în retail și atunci am reușit să păstrăm un echilibru vizavi de preț”, explică fondatorul Winederful.

Cât despre profilul clientului Winederful, ownerul spune că media de vârstă este între 40 și 45 de ani. Este vorba despre un public matur, cu posibilități financiare, „pentru că nu avem produse ieftine”. Astfel, cu prețurile pornind de la 30 de lei, oferta ajunge până la 1.900 lei. „Însă vorbim de produse care sunt cumpărate poate o dată pe lună pentru a fi oferite cadou. Clienții, în general, caută produsul mediu, nu îl cumpără nici pe cel de 50 de lei, nici pe cel de 100, iar atunci putem spune că valoarea bonului de cumpărături este de 50 de lei”, spune Marius Ferman. Însă ținta antreprenorului român pentru Winederful sunt tinerii. Chiar dacă nu sunt mari consumatori de vin, tendința este în creștere și în rândul acestora, iar perspectivele par încurajatoare. Aceeași dinamică pozitivă se remarcă și la nivelul vânzărilor din cele două locații. De la începutul anului, Winederful a bifat vânzări în creștere de la lună la lună, acestea stagnând în luna august, o perioadă recunoscută, de altfel, pentru concedii și vacanțe. Cele două magazine Winederful au vânzări similare, datorate, în cazul locației din Suceava, închegării unui public de consumatori de-a lungul celor doi ani, iar în cazul magazinului din Iași, susținute și de componenta de wine bar. Astfel, Winederful bifează afaceri lunare de 250.000 de lei, însă ținta antreprenorului pentru acest an este de 400.000 lei lunar cu cele două locații. „Încerc să nu mă uit la cifre, în momentul în care te uiți lună de lună, te gândești doar la ele. Momentan, mă interesează să pot acoperi cheltuielile. Sunt de părere că profitul nu poți să îl ai de la o lună la alta, îți trebuie timp să crești și abia după doi, trei ani poți să te gândești la profit”, explică Marius Ferman.

Citește mai multe despre Winederful AICI.

Programul Carrefour „Deschidem Vinul Românesc”, pentru a doua oară în Italia
Programul Carrefour „Deschidem Vinul Românesc”, pentru a doua oară în Italia
Deschidem Vinul Românesc, programul Carrefour România care sprijină industria vinurilor românești încă din 2019, a susținut, la invitația...
WineDeals.ro, magazinul care își propune să devină Netflixul iubitorilor de vin
WineDeals.ro, magazinul care își propune să devină Netflixul iubitorilor de vin
Cu o selecție de 4.600 de etichete de vin, precum și accesorii și gadgeturi pentru vin, WineDeals.ro se poziționează ca cel mai mare astfel de...
Cum vrea Carrefour să pună România pe harta europeană a vinurilor
Cum vrea Carrefour să pună România pe harta europeană a vinurilor
La trei ani de la lansarea programului Deschidem Vinul Românesc și o investiție de ordinul milioanelor de lei, Carrefour mai face un pas pentru...
2022, un an de reașezare pentru piața locală de vinuri
2022, un an de reașezare pentru piața locală de vinuri
După doi ani în care retailul a condus creșterea în categoria de vin, marea provocare pentru producători este să mențină trendul ascendent...