„Sănătos” și „local”, puntea de legătură între Lidl și producătorii autohtoni de legume și fructe

Dacă ne uităm la ultimii ani, atât retailerii, cât și producătorii au traversat mai multe crize, fiecare dintre ele cu impact direct în comportamentul de consum. Pe lista scurtă a trendurilor care au însă un cuvânt important de spus la nivel de consum și de cumpărare în România, se regăsesc „sănătos” și „local”. Tocmai de aceea, Lidl România mizează pe dezvoltarea și consolidarea parteneriatelor cu producătorii locali.

117.312 tone. Aceasta este cantitatea de legume și fructe românești care s-au regăsit pe rafturile magazinelor Lidl anul trecut. De altfel, anual, retailerul își propune să crească și să consolideze parteneriatele cu producătorii locali și, prin urmare, să mărească volumul de legume și fructe românești la raft, atât pe parcursul anului, cat și în plin sezon. Astfel, în primele șapte luni ale lui 2024, retailerul a avut un total de aproape 70.000 de tone de fructe și legume românești în Piața Lidl și a colaborat cu peste 450 de producători locali de fructe și legume, din toate regiunile țării.

Pe lista de producători se regăsește și Cooperativa DeBanat, o cooperativă „tânără”, dar care, deși se află în anul trei de funcționare, grupează 12 furnizori care reușesc să acopere un portofoliu extins de legume și fructe. „Comercializăm roșii, ardei, dovlecel bio, zucchini bio, cartof, conopidă, varză, penene verde, penene galben, zmeură, căpșune, mure bio, zmeură bio, coacăze. Iar suprafețele cultivate sunt de zeci de hectare”, spune Nicoleta Dumitrescu, co-fondator BioFresh Banat și membru fondator al cooperativei.

Pasul de la producător la fondator de cooperativă

Dacă povestea Cooperativei începe în urmă cu trei ani, pentru Biofresh Banat, membru fondator al cooperativei, momentul zero a fost în 2018. „Biofresh Banat este o fermă de familie. Când l-am cunoscut pe soțul meu lucram ca expert accesare fonduri europene. Realizasem deja câteva proiecte de genul acesta și mi-a plăcut ideea de a dezvolta un business în agicultură. Deși nu crescusem nicio roșie până în acel moment, am decis să pariem pe agicultura ecologică și am depus dosarul pentru finanțarea Biofresh Banat, valoarea proiectului fiind de 2,23 milioane de euro”, își amintește Nicoleta Dumitrescu.

Nicoleta Dumitrescu și-a dorit însă mai mult și anume să ajute și alți producători să crească. „În acest moment există mulți producători mici în piață care nu pot colabora cu un retailer pentru că ceea ce știu ei să facă este să producă legume și fructe. Nu există încă această mentalitate de a produce respectând un set de reguli. Sunt mulți producători care nu știu să-și comercializeze producțiaașa că am vrut să îi ajut și să creștem împreună”, spune aceasta.

Nicoleta Dumitrescu co fondator BioFresh Banat si membru fondator al cooperativei De Banat

Lidl, client unic pentru Cooperativa De Banat

Deși miza nu a fost deloc mică și a fost un proiect susținut de Lidl, cooperativa a crescut de la un an la altul, iar Lidl este acum unicul client pentru Cooperativa DeBanat.

„Sunt producători pe care i-am pierdut pe drum pentru că nu au reușit să înțeleagă cât de important este să respecte cerințele și nu au reușit să se organizeze. Cred că modul de lucru și de organizare sunt cele mai mari probleme. Însă obiectivul nostru, atât al meu, cât și obiectivul Lidl, este ca producătorii să facă profit astfel încât să fie motivați ca anul viitor să facă mai mult și mai bine. Colaborarea cu Lidl aduce pâinea de zi cu zi pentru majoritatea producătorilor”, spune Nicoleta Dumitrescu.

Și din perspectiva rezultatelor colaborarea poate fi încadrată în categoria proiectelor de succes. „Cred că anul acesta vom dubla cifra de afaceri. Ceea ce înseamnă că am vândut volume mai importante decât anul trecut. Concret, dacă anul trecut am raportat o cifră de afaceri de patru milioane de lei, în primele șapte luni ale acestui an am înregistrat vânzări de aproape opt milioane de lei”, adaugă antreprenoarea.

Loke Cristian, un exemplu de creștere

Parte din Cooperativa De Banat este și producătorul de zmeură Loke Cristian din localitatea Tomnatic. Un adept al teoriei de creștere în pași mărunți, antreprenorul a pariat pe dezvoltarea unui business în agricultură după 17 ani în Austria, în care a învățat cum se face agricultura.

„Am investit tot ce am reușit să strâng în anii petrecuți în Austria. Și m-am întors în România cu cu speranța că va fi bine. Cred că ceea ce m-a ajutat a fost faptul că știam exact ce înseamnă cultura de zmeură. Înainte însă să fac acest pas, am testat culturi de varză, apoi căpșune. Inițial vindeam producția la piață, însă era extrem de dificil pentru că sezonul de căpșune este restrâns și practic era nevoie de multă forță de muncă și căpșunele sunt un fruct mult mai perisabil. Am avut perioade în care aveam și 90 de persoane la cules, în același timp”, susține producătorul.

Loke Cristian antreprenor care cultiva zmeura pentru Lidl Romania

Acum, Loke Cristian cultivă șase hectare de zmeură și patru hectare de căpșune.

„Am pornit inițial cu o jumătate de hectar și în urmă cu patru ani, când am început colaborarea cu Cooperativa De Banat cultivam două hectare. Am investit în fiecare an tot ce am câștigat pentru că mi-am dorit să asigurăm un necesar tot mai mare de fructe. În plus, înainte de colaborarea cu cooperativa, vindeam totul pe piața liberă. Ca să înțelegeți, în urmă cu patru ani, vindeam 7-8 tone de căpșune pe noapte. Stăteam toată noaptea în piață”, își amintește el.

Experiența din Austria a făcut ca adaptarea la cerințele Lidl să nu reprezinte o provocare pentru Loke Cristian. Cu toate acestea, businessul nu este lipsit de probleme, natura fiind „cea mai mare provocare” a ultimilor ani. „În iarna anului trecut am extins suprafața de zmeură cu trei hectare. În estimările făcute de Lidl, anul acesta ar fi trebuit să livrăm 100 de tone. Eu recunosc că am fost mai modest și mi-am asumat o producție de 60 de tone. Soiul acesta poate produce 17 tone de zmeură la hectar, însă noi nu am ajuns anul acesta la 10 tone și asta din cauza temperaturilor”, spune antreprenorul.

Ceea ce a adus însă un plus la nivel de business a fost cultura de căpșune, Loke Cristian livrând o cantitate dublă față de aul trecut. „A fost un sezon bun la căpșune, însă la zmeură nu reușim să producem cât ar trebui din cauza vremii. Anul acesta totul s-a decalat. Trebuia să livrăm primele comenzi în 10-15 iunie și am livrat de fapt pe 20 mai. Trebuie să ne adaptăm constant noilor condiții de mediu”, completează acesta.

„Ca să crești e nevoie de investiții”

Aceasta este filosofia de business a producătorilor parte din cooperativa De Banat. Astfel, pe lista de priorități pentru Loke Cristian se regăsește construcția de sere pentru a prelungi perioada culturilor de căpșune. „Investiția aceasta vine în contextul în care anul trecut am făcut un depozit de 300 de metri pătrați, cu cameră de frig. A fost o investiție de peste 100.000 de euro. Am pornit acest business de la zero. Nu am avut nimic, nici măcar terenul. Când am început am închiriat terenurile. Dar am înțeles că nu există altă rețetă pentru creștere”, punctează el.

Dincolo de construcția serelor, antreprenorul analizează și posibilitatea de a extinde culturile, pe lista scurtă regâsindu-se coacăzele roșii și smochinele.

*Articol susținut de Lidl România

Teren fertil pentru scumpiri în categoria de fructe și legume
Teren fertil pentru scumpiri în categoria de fructe și legume
Cu o creștere de 16,7% în termeni valorici și o scădere de 1,1% în termeni volumici, categoria fructelor și a legumelor pare să fi rămas în...
Produsele „made in Romania”, o carte câștigătoare pentru Carrefour România
Produsele „made in Romania”, o carte câștigătoare pentru Carrefour România
Orientarea consumatorilor către produsele locale este un trend de necontestat pe piața locală, iar Carrefour România se numără printre...