Retailul independent, între atenţie distributivă și dezvoltare prudentă

Afacerile din retailul independent se aseamănă acum, poate mai mult ca niciodată, cu mersul pe bicicletă – fie pedalezi și mergi înainte, fie te dai jos. Nu poţi doar să stai și să nu avansezi, pentru că vei cădea. La fel se întâmplă și în business: dacă nu mergi înainte, indiferent de viteză, vei dispărea din peisaj. Acesta este sentimentul exprimat la unison de retailerii independenţi, care își calculează anul acesta cu prudenţă pașii de dezvoltare, fiind atenţi și la provocările care apar permanent pe traseu. Retailul independent, între atenţie distributivă și dezvoltare prudentă

Care au fost motoarele de creștere pentru business anul trecut? Dar punctele nevralgice?

Alexandru Șoacăte:Optimizarea continuă a sortimentației, adaptarea la cerințele din piață, planificarea și implementarea unor campanii targetate de atragere a clienților în magazine. Și, nu în ultimul rând, deschiderea de noi magazine.

Fazakas Attila: În 2021 am deschis două magazine noi în Fântânele, județul Mureș, și în Sfântu Gheorghe, județul Covasna, și am modernizat două magazine existente. În activitatea noastră aceste aspecte au jucat un rol important în creșterea businessului și în reducerea costurilor de funcționare. Am înlocuit întregul sistem frigorific în mai multe magazine.

Un alt aspect important a fost răspunsul rapid la situa­ția generată de pandemia de COVID-19, aici am acordat atenție produselor cu un raport bun preț - calitate și continuității la raft a alimentelor de bază. Am lansat totodată magazinul web și serviciul click and collect.

Feliciu Paraschiv: Anul trecut compania Paco Supermarkets a trecut printr-un program de consolidare a businessului, care s-a tradus prin investiții în depozitul logistic Paco Cash&Carry și finalizarea remodelării supermarketurilor Paco. La creșterea businessului a mai contribuit și lansarea segmentului de vânzări online DeliveRo, eficientizarea platformei logistice, mărirea flotei auto și toate acțiunile de marketing inovatoare desfășurate. În schimb, la creșterea cifrelor a contribuit și inflația, pe care nu o putem neglija. Suntem ușor nemulțumiți pentru că nu găsim poziții strategice pentru deschiderea de noi supermarketuri și consolidarea poziției pe piața de retail din Vrancea, suntem descurajați de pleiada de legi care impactează comerțul din ultima perioadă, de evoluția prețurilor de achiziții la mărfuri, dar nu renunțăm.

Ce elemente vor reprezenta pilonii care vor susţine evoluţia afacerii în acest an?

Alexandru Șoacăte: În primul rând, politicile de optimizare a costurilor mai ales la nivel de lanț logistic, cât și în ceea ce privește fluxurile operaționale interne. De asemenea, vom digitaliza fluxurile de marfă astfel încât să asigurăm o mai mare disponibilitate a produselor la raft, dar și o gestiune mai bună a stocurilor, tot prin eficientizarea proceselor operaționale interne.

Fazakas Attila: În acest an ne mutăm într-un nou centru logistic de 11.800 mp, ceea ce reprezintă și finalizarea unui proiect de dezvoltare început în urmă cu trei ani. Valoarea investiției este de 14,9 milioane de euro. Eficiența activității de logistică centralizată se va reflecta atât în aprovizionarea cu bunuri, cât și în utilizarea forței de muncă. Creăm astfel peste 40 de noi locuri de muncă. Am deschis un magazin un nou magazin la sfârșitul lunii iulie în Corund și am modernizat încă trei magazine (Miercurea-Ciuc, Sfântu Gheorghe și Odorheiu Secuiesc). Până la sfârșitul anului, în două dintre magazine vor fi schimbate  toate echipamentele frigorifice, ceea ce va duce la o economisire de energie și crearea unui aspect mai plăcut al magazinelor.

Feliciu Paraschiv: Segmentul de ecommerce va avea un impact din ce în ce mai mare în businessul Paco Supermarkets. Listarea pe platforma Bringo și Glovo, cu cea din urmă fiind în discuții, vor aduce cifre importante anului 2022. Continuăm să căutăm spații comerciale optime pentru mărirea rețelei și consolidarea ei, dar creșterile din acest an, nu numai pentru noi, ci pentru toate companiile din retail, vor fi date de hiperinflația fără precedent cu care ne luptăm.

Care sunt principalele provocări la care vă așteptaţi în acest an și cum intenţionaţi să securizaţi businessul?

Alexandru Șoacăte: Principalele provocări sunt incertitudinea generală din piață, creșterea prețurilor și fluctuația angajaților. Vom continua să monitorizăm evoluția trendurilor din piață și să fim reactivi la orice schimbare de comportament a consumatorilor. De asemenea, ne propunem să investim în programe de training pentru angajați și în procese de integrare a acestora în echipă.

Fazakas Attila: În situația economică creată de creșterea prețurilor la energie, inflație și război, va fi o mare provocare pentru evoluția cifrei de afaceri din ultimul trimestru al anului. Am început să ne pregătim din timp prin achiziționarea produselor de bază care vor fi solicitate în rețea. În activitatea de management ne caracterizează prudența și deciziile bine gândite.

Feliciu Paraschiv: Energia și gazul au fost plafonate de stat cel puțin deocamdată, dar nu trebuie să ne culcăm pe o ureche, ci să rămânem vigilenți la ce se întâmplă pe piața de energie. Carburanții ne îngrijorează din ce în ce mai mult, pentru că odată ce cresc nu mai știu să coboare. Pe lângă acestea, cele mai mari provocări pentru noi vor fi lipsa forței de muncă - pentru că a început iarăși exodul tinerilor către țărle vestice - și impredictibilitatea zilei de mâine, iar aici fac referire doar la legile care impactează comerțul apărute în 2022. O atenție deosebită trebuie să acordăm și inflației care nu face altceva decât să ne decapitalizeze, pe furiș.

Cum s-a schimbat comportamentul de cumpărare în ultimul an și cum v-aţi adaptat businessul?

Alexandru Șoacăte: Oamenii au devenit și mai atenți la prețuri și caută mereu promoțiile. Focusul nostru a fost să ne asigurăm că avem disponibilitate la raft pentru toate produsele căutate.

Fazakas Attila: Obiceiurile de cumpărare din acest an erau încă influențate de COVID-19, mai ales la începutul anului când alimentele de bază erau foarte căutate. Din aprilie acest aspect este în scădere și vedem un interes serios pentru produsele sofisticate. Creșterea prețurilor la energie, așa cum am menționat deja, se va manifesta și mai mult din toamnă la nivelul achizițiilor, ceea ce indică faptul că un obicei de cumpărături mai responsabil începe să se contureze deja la jumătatea anului. A crescut interesul pentru produsele ieftine, dar cu raport bun calitate - preț. Loialitatea față de mărci este neschimbată, iar prudența poate fi observată și aici.

Feliciu Paraschiv: Shopperii sunt mai atenți, mai prudenți, valoarea coșului a rămas constantă, dar numărul de produse din coș a scăzut cu rata inflației. Vin vremurile regelui Private Label și ale cancelarului său First Price. Paco Supermarkets îi pregătește tronul în fiecare categorie. Fostul președinte Brand Consacrat va rămâne foarte important și va da trendurile pe piață așa cum dau designerii consacrați liniile în modă. Domnul Middle Price No Name este internat în spital, nu știm dacă o să revină, influența sa pe piață scade de la an la an, vremea lui a trecut.

Cum vă adaptaţi businessul noului context de piaţă și ce schimbări intenţionaţi să implementaţi?

Alexandru Șoacăte: În contextul actual, focusul principal este să automatizăm și să digitalizăm toate procesele interne pentru a fi mai agili și mai pregătiți pentru viitor. Ne optimizăm activitățile în toate departamentele astfel încât să răspundem eficient tuturor provocărilor din piață printr-o abordare nouă, modernă și ancorată în 2022.

Fazakas Attila: Având în vedere că activăm în mai multe orașe și fiecare oraș are propriile caracteristici, atât în ceea ce privește obiceiurile de cumpărături, cât și în ceea ce privește produsele, încercăm să tratăm în mod diferit cele mai importante aspecte, chiar și la nivelul categoriilor de produse. Avem proiecte pentru implementarea sistemelor fotovoltaice, ceea ce ne ajută la micșorarea cheltuielilor cu energia electrică.

Feliciu Paraschiv: În general suntem preocupați de dezvoltarea companiei Paco Supermarkets. Afacerile sunt ca mersul pe bicicletă: ori pedalezi și mergi înainte, ori te dai jos de pe ea și o lași sprijinită. Pe bicicletă nu poți doar să stai și să nu avansezi, pentru că o să cazi. La fel este și în business: dacă nu mergi înainte, indiferent de viteză, dispari din peisaj. Dezvoltarea cu prudență va fi cuvântul de ordine.

Cu ce veniţi nou în acest an pentru a vă diferenţia de competiţie?

Alexandru Șoacăte: Cu promoții și campanii și mai atractive decât în anii trecuți. Competiția este foarte mare și avem nevoie să ne diferențiem.

Fazakas Attila: Nu putem vorbi de un concept complet nou, dar putem spune că punem mare accent pe produsele proaspete, gama de produse pentru o alimentație sănătoasă, produsele locale și mărcile proprii. În cadrul managementului categoriei, încercăm să ajutăm clientul să ia o decizie rapidă.

Feliciu Paraschiv: Paco Supermarkets e caracterizat de inovație și deschidere la nou, de surprinderea shopperului în mod plăcut. Un exemplu în acest sens este și serviciul nostru de livrări la domiciliu DeliveRo, care are și o componentă telefonică, destinată persoanelor vârstnice, celor din mediul rural, celor fără conexiune la internet. Ne pasă. Ne pasă de mediu, ne pasă de comunitate, ne pasă de copiii din școlile din vecinătățile noastre, ne pasă de nevoile societății în care trăim și ne implicăm activ în implementarea de noi politici de mediu, ne implicăm activ în viața comunității, ne implicăm activ în educația financiară a copiilor din școlile din Vrancea.

Ce rol a avut și va avea expansiunea în ecuaţia de creștere? Ce planuri aveţi pentru extinderea reţelei în acest an?

Alexandru Șoacăte: Expansiunea are un rol important, dar în același timp revizuim periodic performanța tuturor magazinelor pe care le deținem astfel încât să nu avem arii de business neperformante. Credem cu tărie că ambele aspecte sunt importante pentru a avea succes. Anul acesta vom depăși 100 de magazine, dar restul depinde și de oportunitățile din piață.

Fazakas Attila: În 2022, esențiale sunt mutarea în noul centru logistic, centralizarea diferitelor depozite, funcționarea rentabilă, deschiderea magazinului în Corund și modernizarea unui total de cinci magazine existente. Aceste dezvoltări implică costuri ridicate și creează noi locuri de muncă. Pe partea de cash&carry punem accent și pe partenerii noștri, oferindu-le prețuri care să le permită să-și mențină poziția din piață.

Feliciu Paraschiv: Expansiunea a fost și este cheia principală de creștere a tuturor rețelelor din retail. Acționariatele se bucură deopotrivă și de numărul de magazine și de creșterea cifrelor, iar când ele merg mână-n mână e perfect. Treaba cu profitul e altă discuție și e mai lungă, aici nu intrăm în detalii. Dacă Paco Supermarkets nu a închis niciun magazin și toate funcționează aproape de parametrii planificați, e logic să ne gândim că toată dezvoltarea a fost făcută cu maxim de prudență și pe criterii strategice bine definite. Vom fi în continuare și mai atenți în noul context economic.

Lactatele, o categorie esențială în orice magazin alimentar, dar extrem de sensibilă
Lactatele, o categorie esențială în orice magazin alimentar, dar extrem de sensibilă
Creșterea prețului de achiziție al laptelui a determinat modificări substanțiale în performanța produselor lactate și a brânzeturilor în...
Snackurile, o categorie cu „prezență obligatorie” la raft
Snackurile, o categorie cu „prezență obligatorie” la raft
O piață pe trend ascendent, cu rate de creștere double digit, snackurile sunt privite de către retaileri ca fiind o categorie cu „prezență...