Prospero, rețeta unui business ajuns la a doua generație

Fără doar și poate, lanțul de brutării Prospero face parte din categoria businessurilor care au trecut proba timpului. Și chiar dacă dezvoltarea s-a făcut cu pași mărunți, strategia s-a dovedit a fi corectă, pentru că acum, la peste 30 de ani distanță de la momentul zero, businessul a ajuns la o rețea de 24 de magazine și o cifră de afaceri de aproape 40 de milioane de lei.

În 1991, după ce au rămas șomeri, soții Bugescu au ales să facă din pâine, un produs care se găsea pe mesele tuturor românilor, cartea lor de vizită. Începutul nu a fost deloc ușor, dar pentru că puseseră, la propriu, tot ce aveau în acest pariu, au dus o luptă continuă pentru a merge înainte. „În 1991, când s-a înființat firma, mama a început cursuri de brutar patiser, iar tata făcea taximetrie ca să poată plăti ratele la bancă”, povestește Traian Bugescu, Director de Marketing și fiul fondatorilor Prospero.

De la momentul zero până la prima pâine care a ieșit pe poarta fabricii au trecut doi ani, timp în care cei doi antreprenori au construit un atelier artizanal și au învățat să facă pâine. „La acel moment era la mare căutare pâinea turcească, așa că părinții mei au vrut să facă o pâine tradițională. Au avut curajul să schimbe paradigma și prima rețetă a fost o pâine cu maia, fără amelioratori, coaptă într-un cuptor pe vatră”, punctează antreprenorul.

Dezvoltare în pași mărunți

Pentru că în oraș (Timișoara n.red.) s-a dus vorba despre pâinea tradițională Prospero, în 1995 s-a deschis primul magazin la poarta fabricii. „Rezultatele au fost bune și oamenii se bucurau că puteau cumpăra o pâine caldă. Cred însă că putem vorbi despre dezvoltare în adevăratul sens al cuvântului abia din 1999, acela fiind momentul când am deschis prima noastră locație din oraș, locație care funcționează și astăzi. Practic, era un magazin clasic de producător, în care vindeam exclusiv produsele Prospero, care erau într-un număr redus, dar aveam prețuri de producător”, adaugă Traian Bugescu.

Treptat, businessul a avansat de la statutul de brutărie și, în anul 2000, când, deși erau la limita de rentabilitate, fondatorii Prospero au mai accesat un credit și au diversificat producția, incluzând și o parte de patiserie. „Următorul pas curajos a fost în 2008, când părinții mei au construit o hală nouă în care au mutat producția, dar exact când s-au așezat în casa nouă a venit criza și ne-a lovit din plin”, spune antreprenorul.

Cu toate acestea, un an mai târziu, deschideau porțile Prospero Delicii, un concept la granița dintre magazin de producător și cafenea. „A fost o etapă extrem de importantă, pentru că atunci magazinul de producător a devenit un mix între spațiu de vânzare al produselor marca Prospero și spațiu de degustare și relaxare. Sortimentația a fost și ea extinsă și am inclus zona de prăjituri, cafea și freshuri”,  adaugă Traian Bugescu. În acest moment, din totalul de 24 de magazine, zece unități funcționează pe acest format, în timp ce 13 sunt magazine specializate care îmbină produsele Prospero cu alte produse complementare, precum miere, ulei, sucuri, gemuri. „Sortimentația noastră include 30 de tipuri de pâine, acesta fiind produsul care rămâne cartea noastră de vizită. Apoi, pe partea de patiserie sunt 50-60 de repere, iar în zona de cofetărie portofoliul poate include până la 100 de produse. Deci, per total, ajungem la 200 de produse, dar care nu sunt listate neapărat în același timp. Pâinea rămâne însă produsul nostru de bază, generând aproximativ 40-45% din totalul cifrei de afaceri”, spune reprezentantul Prospero.

Feliciu Paraschiv, proprietariul lantului de retail independent Paco Supermarkets, despre industria de retail si tendinte. Afla mai multe pe revistaprogresiv.ro.
Feliciu Paraschiv, Paco Supermarkets: Digitalizarea este cu siguranță cheia
Într-o piață în care comerțul modern câștigă tot mai mult teren, Feliciu Paraschiv, proprietarul lanțului de retail independent Paco...
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
În ultimii 25 de ani, piața de retail și FMCG a trecut printr-o transformare continuă, iar Mega Image a avut o contribuție semnificativă la...

Casa Pâinii, conceptul fanion

Expansiunea nu s-a oprit însă la cele două concepte. În urmă cu trei ani, antreprenorii din spatele businessului Prospero au deschis în inima orașului Timișoara porțile primei unități Casa Pâinii, un concept care înglobează și ideea de magazin/patiserie/cofetărie, cu spațiu de producție și zonă de ateliere. „Practic, vorbim despre un concept care este un fel de inimă a firmei din oraș, fabrica Prospero fiind situată la periferie. Ne-am dorit să dezvoltăm un concept care să fie cartea noastră de vizită, un spațiu unde cumpărătorii noștri pot vedea cum se întâmplă procesul de producție și pot participa chiar la ateliere de creație”, explică Tudor Bugescu.

Cu o suprafață utilă de 500 de metri pătrați și o clădire la standard de casă pasivă, investiția a fost pe măsură. „Concret, vorbim despre un buget de circa 1 milion de euro. Dar prioritare au fost elementele de sustenabilitate și de modernitate a spațiului. Am gândit un concept modern, în care, pe lângă faptul că pune în lumină produsele Prospero, ne-am dorit să venim cu un pas mai aproape de consumatorii și cumpărătorii produselor noastre”, adaugă managerul.

Spre deosebire de conceptul clasic Prospero și magazinele Prospero Delicii, Casa Pâinii dispune de un spațiu de vânzare mai mare, astfel că și sortimentația a fost adaptată, clienții având acces la toate produsele din portofoliu. Mai mult, pentru că spațiul include și zona de producție, clienții au acces și la produse calde, gata scoase din cuptor, ceea ce reprezintă clar un atu.

De altfel, dacă ne raportăm la competitori, pe piață nu există jucători care să opereze un concept similar. „Cred că numitorul comun al fiecărui pas pe care l-am făcut este modul în care ne-am dezvoltat. Am mizat pe construirea unui portofoliu extins, cu produse de calitate, iar la nivel de magazine am mizat pe oferirea unei experiențe de cumpărături aparte”, completează Traian Bugescu.

Expansiunea, o prioritate și pentru viitor

În ciuda provocărilor, 2023 a fost un an bun pentru Prospero. „În cifre, posibil ca anul acesta să fie mai bun decât 2022, ceea ce înseamnă că vom atinge pragul de 40 de milioane de lei. Loc de creștere mai este, așa că vom continua să investim în dezvoltare. La nivel de rețea, avem în jur de 11.000 de clienți, valoarea medie a bonului fiind de 15-16 lei”, punctează antreprenorul.

Astfel, până la finalul acestui an va fi deschis un nou magazin Prospero, iar pentru anul viitor prioritatea este inau­gurarea celei de-a doua locații Casa Pâinii. „Avem cereri pentru extindere în localitățile limitrofe, însă considerăm că mai este loc de dezvoltare în Timișoara. În plus, mai avem de lucru și la capitolul sortimentație. Sora mea este responsabilă de partea de producție, iar focusul ei este în zona de sănătos și dezvoltăm portofoliul în direcția aceasta. Avem diferite tipuri de pâine fără gluten, folosim patru tipuri de făină fără gluten. Am dezvoltat acest segment și în zona de patiserie și vom continua să punem accentul pe sănătate. Pentru mine și sora mea este important să ducem mai departe istoria Prospero și să continuăm dezvoltarea businessului”, concluzionează Traian Bugescu.

Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
De la câteva rețele de retail modern în 1999, IKA a ajuns în prezent la borna 4.750. Chiar dacă industria a făcut în mod constant slalom...
Piața Artizante, de la tradițional la artă în reinventarea conceptului de piață din România
Piața Artizante, de la tradițional la artă în reinventarea conceptului de piață din România
În urma unei investiții de peste 1,5 milioane de euro, în Păulești, o comună prahoveană cu aproape opt mii de locuitori, a apărut un concept...
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
După finalizarea investiției de șapte milioane euro într-o nouă unitate de producție, Artesana face trecerea spre o nouă etapă de dezvoltare,...
Pâinea albă, alimentul nelipsit de pe masa consumatorilor români
Pâinea albă, alimentul nelipsit de pe masa consumatorilor români
Recunoscuți drept cei mai mari consumatori de pâine la nivelul Uniunii Europene, românii nu și-au schimbat obiceiurile pe parcursul pandemiei,...