Piastra Bianca, investiție de 100.000 de euro într-un business gourmet

Piastra Bianca Gourmet Expericence, unul dintre puținele magazine etnice de pe piața locală de retail, este un business de familie pornit de doi investitori români din pasiunea pentru Italia și din dorința de a le oferi bucureștenilor posibilitatea de a se bucura de produsele specifice acestei țări. În dezvoltarea afacerii, cuvântul-cheie a fost „calitatea”, astfel că magazinul s-a poziționat încă de la început pe segmentul premium și a mers într-una dintre cele mai ofertante zone din București – Dorobanți.

O afacere gourmet. Ideea de a deschide un astfel de magazin le-a venit proprietarilor după mai multe vacanțe în care au fost cuceriți de bucătăria italiană și de gustul ingredientelor autentice. Cei doi antreprenori și-au dorit însă să realizeze un concept de magazin care să împletească armonios elemente tradiționale cu cele moderne, de lux. „În Italia magazinele sunt mai tradiționale. Folosesc mult lemn și elemente autentice. Noi ne-am dorit un magazin mai select. Am păstrat desigur și elemente italienești, precum scrisul și lemnul, însă am vrut să fie un gourmet special, care să inspire calitate și prin aspect”, povestește Alina Chiticaru, managerul magazinului.

Un rol important în stabilirea designului de magazin l-a avut și locația aleasă. Aflat în zona Dorobanți, magazinul îmbină cu succes căldura lemnului de la rafturi cu elementele moderne de design, precum sticla sau corpurile de iluminat. Pentru evidențierea produselor au fost alese lumini cu led pentru rafturi, iar pentru tavan s-au folosit spoturi. De asemenea, s-a încercat pe cât posibil reconstruirea atmosferei din Italia: muzica lui Toto Cutugno, scrisul în italiană, pastele așezate frumos în recipiente de sticlă și chiar ospitalitatea și amabilitatea angajaților. În plus, magazinul dispune și de o zonă cu mese, amenajată special pentru degustări.

Dacă pentru conceptul de magazin s-a lucrat cu designeri, numele a fost ales de către cei doi investitori. „În italiană, piastra bianca înseamnă «placă albă» și aceasta seamănă cu o perlă. Ne-am dorit ca numele să sugereze faptul că magazinul este practic o perlă a mâncărurilor italienești, unde clienții pot găsi produse tradiționale”, precizează Alina Chiticaru.

Gustul Italiei. Alegerea sortimentației este unul dintre cele mai dificile procese atunci când vorbim despre un magazin etnic. În cazul magazinului Piastra Bianca Gourmet , furnizorii au fost selectați în timpul călătoriilor în Italia sau prin recomandările prietenilor și cunoștințelor. „Majoritatea produselor provin din zona de sud a Italiei, din Puglia. Am ales să importăm produse din zona de sud pentru că producătorii de acolo sunt foarte tradiționaliști și respectă rețetele străvechi. Este foarte important să călătorești mult și să bați la picior locul de unde imporți produse pentru a fi sigur că ai făcut cele mai bune alegeri”.

În primă fază au fost aduse în magazin alimentele tradiționale. „Toți consumatorii care au fost măcar o dată în Italia au mâncat mozzarella, prosciutto sau paste. Diversificarea s-a făcut prin testare. La produsele inițiale am adăugat un prosciutto stagionat în vin, apoi am încercat produsele cu trufe. Pe lângă produsele proaspete -buratta, mozzarella, prosciutto, diverse tipuri de salam sau produse din carne - mai avem și paste, sosuri, produse bio și produse fără gluten sau fără lactoză”, precizează reprezentantul retailerului.

Deși la mai puțin de 100 de metri de magazinul Piastra Bianca Gourmet se află un supermarket specializat cu produse bio, managerul spune că acest lucru nu le afectează vânzările. „Avem produse distincte, astfel că un client care vine în zonă să-și facă cumpărăturile poate achiziționa tot ce are nevoie: produse de bază de la magazinul bio și delicatese de la noi”.

Din oferta de produse fac parte și specialitățile, precum Prosciutto L’umbriaco (prosciuto stagionat în vin), Parmigianno Regianno (brânză produsă în regiunile Parma și Reggio Emilia), Monte27 (un sortiment de brânză stagionată 27 de luni), dar și brânzeturi stagionate în pere, nuci, frunze de nuci sau albăstrele. De asemenea, din portofoliul de produse fac parte și vinurile, câteva sortimente speciale fiind Brunello di Montalcino, Amarone della Valpolicella sau Cartizze.

Având în vedere sortimentația, și tagetul de clienți este unul select. „Publicul țintă se încadrează în segmentul de vârstă 30-45 de ani, corporatiști și oameni de afaceri, cu venituri peste medie. Însă, avem clienți de toate vârstele: de la pensionari care vin și cumpără câteva felii de prosciutto, până la clienți care achiziționează produse de 2.000 de lei la o vizită în magazin”.

Elemente de diferențiere. Sortimentația reprezintă principalul element de diferențiere al magazinului. Majoritatea produselor importate sunt artizanale, fabricate în cantități mici de către producători locali, familii de italieni care păstrează tradițiile străvechi. În plus, produsele sunt importate direct de la producători, existând puține articole care pot fi găsite și în alte magazine.

Un alt atu pe care mizează proprietarii Piastra Bianca Gourmet este personalul amabil. „Rolul unui vânzător într-un magazin specializat este extrem de important. Acesta trebuie să fie plăcut, îndemânatic și să cunoască foarte bine produsele. Eu prefer să mă implic direct în procesul de formare deoarece cunosc cel mai bine produsele. În plus, stau foarte mult timp în magazin și cât timp vânzătorii feliază sau aranjează produsele, eu le povestesc clienților despre produse și încerc să aflu preferințele lor pentru a-i putea îndruma. Și acest lucru dă rezultate extraordinare”, explică Alina Chiticaru.

Cu o valoare medie a coșului de cumpărături de 150 de lei și un trafic mediu de circa 15-20 de clienți zilnic, managerul afirmă că rezultatele magazinului sunt bune. După un an și jumătate de la lansare, investiția de circa 100.000 de euro aproape s-a amortizat. „Am încheiat anul bine și, în mod surprinzător, l-am început foarte bine. Însă sperăm să avem rezultate și mai bune și să atragem mai mulți clienți”, precizează managerul. În plus, aceasta mizează pe fidelizarea clienților. „Noi considerăm că fiecare client care ne pășește pragul a doua oară este deja clientul nostru și îi oferim o reducere de 5% pentru orice produs achiziționat”.

Și Facebook-ul și sponsorizările au un rol important în promovarea magazinului. „Suntem activi pe Facebook și sponsorizăm evenimente pentru că am observat că am avut un feedback foarte bun. Spre exemplu, brânza Monte27 ne-a adus foarte mulți clienți. Consumatorii au încercat produsul la evenimente și au venit în magazin să-l achiziționeze”.

Proiecții de viitor. În ceea ce privește planurile de dezvoltare a business-ului, proprietarii acestuia au câteva proiecte pe care vor să le implementeze în viitor. Primul și cel care se va concretiza chiar în acest an este magazinul online. „Suntem deja în discuții cu mai multe companii pentru realizarea magazinului online. Cred că acesta va fi un pas important în evoluția business-ului pentru că o să genereze și mai multe vânzări. Și în acest moment clienții au posibilitatea de a comanda de la distanță, însă vânzările din comenzi nu reprezintă un procent important. Cele mai mari vânzări se realizează în acest moment în magazin și din comenzile restaurantelor și ale altor magazine. În principiu, cred că vorbim despre 70% vânzări în magazin și 30% către colaboratorii noștri (restaurante și retaileri)”, menționează Alina Chiticaru.

De asemenea, există proiecte de dezvoltare a business-ului și la nivel de sortimentație. „Intenționăm să ne diversificăm gama de produse bio, mai precis vrem să aducem toate produsele pe care le avem incluse în sortimentație și în variantă bio. Primele vor fi brânzeturile, mozzarella bio, buratta bio. Totodată, în sezonul de vară încercăm să ne diversificăm pe segmentul de fructe și legume”.

Cu privire la proiectele pe termen lung, managerul menționează că există dorința de extindere în teritoriu și de a dezvolta o franciză: „În primă fază am vrea să mai deschidem un magazin în București. Alte localități pe care le vizăm sunt Brașovul și Constanța. Însă, înainte de a dezvolta acest proiect, magazinul trebuie să ajungă la un anumit nivel țintit de noi”.

Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
După finalizarea investiției de șapte milioane euro într-o nouă unitate de producție, Artesana face trecerea spre o nouă etapă de dezvoltare,...
Magazinele Diana, evoluție bazată pe investiții constante în dezvoltare
Magazinele Diana, evoluție bazată pe investiții constante în dezvoltare
Prezentă în șase județe, rețeaua de magazine Diana reușește să extindă baza de clienți de la an la an atât prin expansiune, dar și prin...