Pawel Musial, Profi: ”Nu mai e suficient să fii un simplu jucător de proximitate”
După mai bine de șapte ani cu un ritm alert al extinderii, Profi își regândește strategia de business și mută focusul pe remodelarea magazinelor existente. Astfel, Profi apasă pedala de frână la capitolul expansiune și își concentrează investițiile în zona de modernizare a unităților vechi. Astfel, pentru 2022, Profi are pe listă remodelarea a 150 de magazine Profi și deschiderea a 150 de unități noi.
”Nu mai e suficient să fii un simplu jucător de proximitate. În contextul actual, în care calitatea este un atribut tot mai important și în care competitorii noștri deschid tot mai multe magazine nu mai e suficient să ai o rețea extinsă pentru a-ți asigura succesul. Drept urmare, focusul nostru va fi pe dezvoltarea noului format Profi și pe implementarea calității la nivel de rețea. Am fost câțiva ani buni lider la capitolul deschideri și nu ne dorim să schimbăm acest lucru, însă în 2022 focusul va fi pe remodelare”, a declarat Pawel Musial, Director General Profi Rom Food.
Astfel, targetul setat de retailer este ca până la finalul anului 2025 toate magazinele Profi să opereze sub noul format lansat în piață în vara anului 2020.
“În 2021, am început să revoluționăm felul în care arată magazinele noastre și senzația pe care o transmit, introducând conceptul Noul Pofi și cumpărăturile convenience. În 2022 vom continua să multiplicăm în masă acest model. La doar puțin peste un an de la lansarea noului concept la Ploiești, Profi numără deja 100 de magazine de acest fel”, a mai punctat Pawel Musial.
Modelul denumit intern ”Noul Profi” se prezintă în toate cele patru formate operate: Super – magazinul mare, cu cea mai mare suprafață de vânzare și sortimentul cel mai larg; City – mica unitate urbană, de lângă casă; ProfiGo – magazinul convenience, mic, pentru cumpărături rapide, de necesitate; și Loco – magazinul din afara marilor aglomerări urbane.
Cum arată rezultatele pentru noul format Profi
Încă de la inaugurarea noului format, retailerul a raportat pentru unitățile remodelate vânzări constant mai mari prin comparație cu perioada de dinainte de remodelare, iar unul dintre pilonii care au susținut evoluția este adaptarea sortimentației la nevoile noului consumator.
”Vedem deja diferența. Magazinele pe noul format performează mult mai bine. Aș spune chiar incomparabil față de versiunea veche, atât din punctul de vedere al vânzărilor, cât și din punctul de vedere al numărului de clienți. Noul Profi este foarte atrăgător pentru clienții tineri pentru că avem o sirtimentație adaptată nevoilor lor”, mai explică executivul Profi.
Plecând de la aceste rezultate, s-a luat decizia de a continua cu investiții masive în creșterea companiei și totodată de a desena o nouă traiectorie pentru dezvoltarea Profi. Expansiunea se va face și de acum înainte într-un ritm susținut, dar numărul de magazine noi se va mai tempera, crescând în schimb numărul de magazine existente care vor fi remodelate. Zone fiiGO își vor găsi locul în toate magazinele noi sau remodelate, astfel încât în drumul lor spre sau dinspre lucru, sau dacă au uitat să cumpere ceva, oamenii să aibă unde veni ca să-și completeze cumpărăturile. Trebuie remarcat că remodelarea unui astfel de magazin necesită un volum de investiții comparabil cu cel necesar pentru deschiderea unui magazin nou.
”Plănuim să continuăm să fim lideri din punctul de vedere al numărului de magazine deschise. Sigur însă vor fi mai puține decât anii trecuți, din simplu motiv că ne concentrăm pe remodelări. Nu este vorba despre capital, avem bani suficienți. Problema este că nu există furnizori suficienți. Companiile de construcții din România au capacitatea de a deschide cel mult 300 de magazine Profi pe an. Astfel, dacă vrem să remodelăm 150 de magazine, nu vom putea deschide mai mult de 150 de magazine noi. Pentru constructori, munca de remodelare cu cea necesară unui magazin complet nou este la fel”, a mai punctat Pawel Musial.
Astfel, dacă până acum retailerul avea un ritm de expansiune de 230-240 de magazine pe an, pentru următoarea perioadă deschiderile și remodelările vor fi aproximativ la fel din punct de vedere numeric.
2022, anul digitalizării pentru Profi
În paralel cu investițiile în modernizarea și extinderea rețelei, anul viitor Profi va veni și cu o nouă ofertă pentru clienți, dar și o nouă înfățișare digitală, cu un website nou și un program de loializare digitalizat.
”Digitalizarea este un aspect extrem de important. Vrem să concurăm cu cei mai buni retaileri din piața europeană astfel că încă testăm soluții. Dar în viitor vom avea și livrare la domiciliu și case de marcat cu free check-out. Atunci când ești pionier, tu ești cel care face greșelile. Noi preferăm să testăm și să venim direct cu niște soluții sustenabile. Momentam nu putem spune foarte multe pe acest topic, cel mai probabil vom reveni anul viitor când se termină faza de testare”, a mai explicat Pawel Musial.
În ceea ce privește așteptările la nivel de vânzări, executivul Profi spune că formatele mici, magazinele de cartier au fost lovite foarte tare de pandemie, astfel că se așteaptă la un ritm de creștere mai lent.
”Am pierdut avantajul funcționării magazinelor non-stop odată cu restricțiile sanitare. Oamenii vin de la muncă și vor să se oprească la magazinele de proximitate – indiferent care este acesta (al unui lanț de retail sau al unui mic antreprenor), dar acestea sunt închise. Așa că își fac cumpărăturile în drum spre muncă sau în drum de la muncă – de la magazinele mari. Iar după 3-4 săptămâni vor plănui sesiunea de cumpărături în weekenduri, când nu vor merge în proximitate, vor merge în magazinele mari ca să facă stocuri”, a concluzionat Pawel Musial.
Cu circa 25.000 de angajați în peste 700 de localități, lucrând în mai bine de 1.500 de magazine dintre care 600 sunt administrate de antreprenori parteneri, Profi este cel mai mare angajator din retailul românesc și rețeaua românească cu cea mai mare acoperire georgrafică de la noi din țară.