O tradiție moștenită de la bunici, transformată în business

În era tehnologiei, planurile de afaceri se fac în fața unui calculator și cu toate datele pe masă. În „era” tradiției, businessurile cresc bazate pe rețetele moștenite generație după generație și pe dorința consumatorilor de a cumpăra produse cât mai puțin procesate și cu gust cât mai aproape de cel al copilăriei. Aceste două detalii fac ca o afacere născută în Buzău să se extindă la nivel național și să genereze creșteri de două cifre în dreptul vânzărilor.

Pleșcoi, comuna Berca, județul Buzău – un loc pe care toată lumea îl asociază cu un produs tradițional: cârnații, al șaselea produs recunoscut și protejat la nivel european. Într-un sat de nici o mie de locuitori, dintr-o comună cu aproape nouă mii de oameni, există un magazin care generează profit tot mai mare de la un an la altul și al cărui renume a ajuns și în București. Prăvălia lu’ Gabioti te întâmpină exact la intrareaîn Pleșcoi, o clădire construită astfel încât să semene cât mai mult cu cămara bunicilor. „Așa cum părinții noștri agățau cârnații de grinda casei, am găsit o soluție să facem ca magazinul nostru să arate ca la bunici”, spune Gabi Ilie, proprietarul Prăvăliei.

Gabi Ilie a lucrat din 2004 până în 2008 în Spania, alături de soția sa, Otilia. Întorși în țară, cei doi au investit banii economisiți în afacerea care astăzi generează un profit net de aproape două milioane de lei. Bazele afacerii au fost tradiția și rețetele învățate de la bunici și de la părinți. Nu doar modul în care arată Prăvălia păstrează specificul local, dar mai ales gustul specialităților este cel al produselor făcute în casele bătrânilor din Pleșcoi.

„Am respectat rețetele și calitatea în marfă. Am început să ne documentăm și să scriem despre produs tradițional. Am mers la Ministerul Agriculturii, după care am făcut cerere ca 10 din produsele noastre să fie atestate, să poarte logo-ul național. Este vorba despre credibilitate în fața clienților. Și am reușit”, susține antreprenorul.

Prăvălia lu’ Gabioti există din 2013, anul în care a primit toate autorizațiile necesare - o investiție de 150 de mii de lei într-un spațiu de 60 de metri pătrați care s-a amortizat în aproximativ doi ani de la deschidere. Peste 30 de sortimente de carne și produse din carne sunt vândute în acest magazin: pastramă de porc, fleică, șuncă, tobă, costiță, lebăr, dar și carne neprocesată. Așa a reușit Prăvălia să adune de-a lungul timpului o bază constantă de clienți.

„Practicăm prețuri accesibile pentru toată lumea, indiferent de venit”, afirmă proprietarul Gabioti. Bonul mediu la Prăvălie a ajuns la valoarea de 100 de lei, iar zilnic în jur de 30 – 40 de clienți trec pragul magazinului. Gabriel Ilie spune că „sunt multe produse și oamenii aleg din toate. Sunt și clienți care vin la două săptămâni ori la o lună și își fac aprovizionarea pe o perioadă mai lungă de timp. Până să deschid mai multe magazine în județele limitrofe, oamenii veneau direct la Pleșcoi să cumpere astfel de produse, mai ales de sărbători”.

De sărbători, vânzările magazinului se dublează. La fel și producția fabricii care îl aprovizionează. Dar până la sărbători, 2019 a generat vânzări mai mari cu aproape 10% pe primele nouă luni, comparativ cu aceeași perioadă din 2018. Proprietarul afacerii Gabioti susține că în spatele acestor creșteri stă decizia românilor de a se întoarce la tradiții și de a consuma produse cât mai puțin procesate. Însă, încă de la deschidere, fiecare an a fost unul profitabil pentru Gabioti. Datele Ministerului de Finanțe, disponibile din 2013, arată o creștere a profitului net de la 14.263 de lei la 1.849.678 lei în 2018. Chiar și comparat cu 2017, profitul net a crescut cu peste 650.000 de lei.

Magazinul a dus la deschiderea unei fabrici moderne

„Fiind puțin mai tineri, am zis să facem o afacere mai serioasă, să avem de vânzare tot timpul anului aceste produse pe care străbunii noștri le pregăteau de toamna pentru primăvară. Acum, de la cinci oi sacrificate pe săptămână, procesez aproximativ 10 tone de produse pe săptămână” – așa sintetizează proprietarul Gabioti parcursul businessului său. La patru ani de la inaugurarea Prăvăliei lu’ Gabioti, antreprenorul solicita o linie de credit pentru a trece la următorul nivel: o fabrică ridicată la o sută de metri de magazin care să acopere cât mai modern cererea în creștere continuă venită din piață. Între fabrica Gabioti și magazinele de desfacere există o legătură strânsă. Două zile durează de când materia primă ajunge la procesare până la produsul finit din magazin.

Sunt însă și produse care stau mai multe zile la maturat. În Buzău sunt operaționale alte trei magazine controlate direct de compania soților Ilie. În afara județului sunt doar magazine în regim de franciză: unul în Brăila, două în Ploiești, câte unul în Galați, Bacău și București. Producția este gândită strict în funcție de nivelul vânzărilor în cele patru magazine din județul Buzău și al comenzilor venite din partea francizaților.

„Am pornit de la o carmangerie de două camere, într-una se tranșa, într-una se prepara. Am ajuns la o fabrică modernă, cu camere de maturat, zonă pentru afumat cu lemn de fag, o investiție care, în total, s-a ridicat la peste jumătate de milion de lei”, completează Gabi Ilie.

Materia primă folosită în această unitate de producție vine doar de pe teritoriul României. Carnea de oaie, carnea de vită sunt ușor de găsit, după cum spune antreprenorul. Resimte însă și el problemele generate de pesta porcină africană. Deși încă are de unde să cumpere carnea de porc pe care o procesează ulterior, achiziția se face la costuri tot mai mari. „Prețurile cresc săptămânal și este o problemă și pentru consumatorul final”, subliniază proprietarul Prăvăliei lu’ Gabioti.

Franciza, o cale spre dezvoltare

Sute de kilograme de produse din carne sunt trimise săptămânal către magazinele din țară și competiția e mare. Dacă până acum, unitatea din Brăila avea cel mai bun vad, deschiderea celei din București, de pe bulevardul Ștefan cel Mare, ar putea să schimbe rapid lucrurile. În doar două săptămâni, această locație a atins performanța dintr-un întreg an a celei din Brăila. Vânzările cresc constant, susține omul din spatele Gabioti. „Vând și untură de porc pe care nu obișnuia să o ia nimeni în seamă. Untura care rezultă de la jumări, o ambalez la caserolă și o vând ca atare”. Oamenii caută mai des produsele tradiționale românești. Iar logo-ul de produs atestat a ajutat la creșterea vânzărilor.

Pe lista produselor tradiționale atestate, Gabioti are 10 specialități: ghiudemul, babicul, pastrama de oaie, cârnații țărănești, șunca țărănească, toba și lebărul sunt printre cele mai cunoscute. De asemenea, sunt singurii care au momentan mici pe lista produselor atestate în România. Mai mult, antreprenorul a făcut un pas mai departe pentru a securiza piața produselor tradiționale din Pleșcoi, așa că a intrat într-o asociație cu alte trei firme și au obținut recunoașterea zonei geografice ca fiind una protejată. Concret, este vorba despre Indicația Geografică Protejată, certificare la nivel european, potrivit căreia „cârnații de Pleșcoi” pot fi produși numai în zona Buzăului, în baza rețetelor tradiționale.

Extinderea afacerii, blocată de resursa umană

Oportunitățile de extindere ale businessului nu sunt deloc puține, dar proprietarul e sceptic în privința lor. Nu îi lipsesc ofertele, îi lipsește resursa umană. „Nu vreau să mă mai extind. Am făcut această făbricuță care îmi e de ajuns. Legat de franciză, dacă vor mai exista cereri, întâi vom analiza bine ce avem și dacă mai este loc de un magazin, două, trei, poate ne mai gândim.” Pentru el, francizarea înseamnă piață de desfacere pentru fabrica sa, fără să mai fie implicat pe partea operațională în retail. Oferă numele companiei, oferă marfa necesară, și impune ca acestea să fie singurele produse din carne vândute în cadrul magazinelor. Cel mai recent magazin deschis sub aceste condiții este cel din București, întins pe o suprafață de 150 de metri pătrați, din care 80 mp sunt dedicați produselor livrate de la Pleșcoi.

Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
După finalizarea investiției de șapte milioane euro într-o nouă unitate de producție, Artesana face trecerea spre o nouă etapă de dezvoltare,...
Carne și Sare, o măcelărie next level
Carne și Sare, o măcelărie next level
Un business apărut ca răspuns la o necesitate a fondatorilor, Carne și Sare se dezvoltă într-un ritm alert, pe fondul apetitului românilor...