Nasti&Co, retailerul care folosește adaptarea ca pilon de creștere

Pe o piață aglomerată precum cea din Cluj, în care marile lanțuri de retail câștigă tot mai mult teren de la un an la altul, Nasti&Co, unul din jucătorii locali cu notorietate, pariază pe cartea adaptării rapide pentru a rămâne în joc. „Magazinele de proximitate au în continuare un cuvânt de spus, important este să fii suficient de flexibil pentru a găsi modalitatea de a răspunde nevoilor cumpărătorilor”, susține Maria Biji, Director Comercial Nasticom.

Cu 14 locații deschise, Nasti&Co este unul dintre cei mai importanți comercianți locali din județul Cluj. Rețeaua de magazine a venit însă ca o completare a diviziei de distribuție, extinderea urmărind politica pașilor mărunți. „Primele investiții în zona de retail au fost în 2005, însă anul dezvoltării pentru această divizie a fost 2017, când am preluat magazinele Napolact. Apoi, pe măsură ce au apărut alte oportunități de extindere, am bifat noi deschideri”, spune Maria Biji, Director Comercial al Nasticom, compania care operează magazinele.

Cea mai recentă deschidere a fost în noiembrie anul trecut, când unul dintre retailerii cu care colabora pe partea de distribuție i-a propus Mariei să preia magazinul. „Majoritatea spațiilor pe care le operăm au intrat în portofoliul nostru ca urmare a deciziei altor antreprenori de a renunța la ele. Desigur, în decizia de preluare avem în vedere mai multe aspecte, de la costul cu chiria, care în Cluj reprezintă o problemă reală, până la traficul de clienți și oportunitățile de creștere”, punctează reprezentanta Nasti&Co.

Situat în Cluj-Napoca, pe Calea Turzii, numărul 68, magazinul este unul de tranzit. „Suntem cumva în drumul spre ieșirea din oraș și deservim, în principal, clienții din zona de case. Avantajul este că se află chiar lângă o stație de autobuz și atunci traficul este ridicat. Este un magazin în creștere, am depășit de mult 300 de bonuri pe zi, ceea ce pentru noi este un rezultat bun”, adaugă Maria Biji.

Deschis în doar cinci zile de la preluare, magazinul nu a trecut printr-un proces de remodelare, obiectivul fiind menținerea continuității în business. „Locația este într-o zonă în care puterea de cumpărare nu este foarte mare, astfel că am decis să ne concentrăm pe alte aspecte, cum ar fi adaptarea sortimentației și gândirea unei strategii promoționale care să răspundă nevoilor clientului”, explică reprezentanta Nasti&Co.

Sortimentație adaptată fiecărei locații

Chiar dacă baza sortimentației a fost reprezentantă de topul celor mai bine vândute produse la nivel de rețea, antreprenorii din spatele businessului Nasti&Co au fost deschiși la toate propunerile venite de la clienți. „În contextul actual de piață, în care competiția este tot mai acerbă, noi mizăm pe adaptare la nevoile clientului. Pentru fiecare magazin construim sortimentația în funcție de nevoile cumpărătorilor. Avem o deschidere extraordinară la nivel de listare de produse noi. De exemplu, acest magazin este al doilea ca vânzare la odorizantele de cameră Eyfel. Nu avem o rețetă pe care o aplicăm tuturor locațiilor pentru că fiecare magazin are specificul lui. Tocmai de aceea este important ca personalul să fie atent la cerințele clienților”, adaugă Maria Biji.
Pe o suprafață de 60 de metri pătrați, retailerul oferă o gamă de peste 3.000 de SKU-uri, focusul fiind pe produsele alimentare.

„Am ales să extindem sortimentația la preluare pentru că ni s-a părut important să avem un portofoliu cât mai extins. Astfel, în acest moment, magazinul acoperă foarte bine categoriile de bază – făină, ulei, zahăr, paste, conserve –, dar acoperim și zona de produse specifice unui magazin de proximitate: dulciuri, snackuri, băuturi, lactate, legume și fructe. În ceea ce privește zona de produse nealimentare, magazinul acoperă principalele categorii din zona de îngrijire personală și a locuinței”, punctează antreprenoarea.

Prin ce se diferențiază totuși retailerul de competitorii săi? „E clar că nu ne putem compara la capitolul sortimentație cu un retailer internațional și nici nu ne-am dorit să intrăm într-o luptă de preț pentru că nu este o strategie sănătoasă pe termen lung. Noi mizăm foarte mult pe promoții, pe rapiditatea în a răspunde nevoilor clientului și pe amabilitatea personalului”, spune Maria Biji.

În plus, retailerul este un susținător declarat al producătorilor locali. „Spre exemplu, în categoria de pâine lucrăm cu Bocmagra și Diószegi, la dulcețuri colaborăm cu Cămara de la Munte, dar avem listați producători locali și în categoria de lactate și brânzeturi”, completează aceasta.

2023, un an greu pentru retailul independent

Inflația, schimbările la nivelul comportamentului de cumpărare și extinderea tot mai agresivă a marilor lanțuri de retail reprezintă doar o parte din provocările anului 2023, din perspectiva antreprenoarei. „Pe piața din Cluj au intrat nume noi de jucători internaționali, în ultimii ani, iar cei deja activi au continuat să se extindă. Experiența ne-a arătat însă că e important să reziști perioadei în care ei încearcă să câștige cumpărătorii, când investesc în promoții și prețuri, pentru că apoi clienții vor înțelege că diferența de bani pe care o economisesc nu este atât de mare și conveniența este un câștig mai mare. În plus, noi cunoaștem profilul de cumpărător și avem o flexibilitate mai mare”, spune Maria Biji.

Un exemplu în acest sens îl constituie și schimbarea strategiei promoționale. Astfel, retailerul mizează pe promoții care se întind pe o durată de două luni, tocmai pentru a oferi ocazia tuturor cumpărătorilor să beneficieze de acea ofertă. „Totodată, pentru că avem în față un cumpărător care dispune de tot mai puțini bani și care își calculează mai atent achizițiile, profităm de suprastocurile producătorilor și oferim produse care sunt aproape de termenul-limită de consum cu un discount de 50%. Iar răspunsul cumpărătorilor a fost foarte bun”, adaugă reprezentanta Nasti&Co.

Cât despre viitor, Maria Biji nu exclude extinderea rețelei dacă vor apărea oportunități noi, însă în 2023 focusul este în zona de distribuție.

„În cifra de afaceri, cele două divizii sunt oarecum echilibrate, cu mici diferențe de la un an la altul. În 2022 a avut câștig de cauză distribuția pentru că am semnat un contract important cu Intersnack. În plus, anul acesta am preluat o proprietate și am demarat construcția pentru un depozit logistic. Am depășit două milioane de euro în prima parte a investiției, iar acum urmează partea a doua. Dar retailul local încă își are locul în piață și noi mizăm pe eficientizare și pe diminuarea costurilor. Suntem deschiși și la nevoile personalului și am adaptat programul magazinelor astfel încă să avem și angajați fericiți, nu doar clienți mulțumiți”, spune Maria Biji.

În ceea ce privește cifrele, antreprenoarea estimează un avans double digit la nivel de vânzări. „Creșterile noastre pentru prima parte a anului sunt în jur de 10%, în contextul în care inflația a fost peste acest nivel”, concluzionează reprezentanta Nasti&Co.

Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
În ultimii 25 de ani, piața de retail și FMCG a trecut printr-o transformare continuă, iar Mega Image a avut o contribuție semnificativă la...
Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
De la câteva rețele de retail modern în 1999, IKA a ajuns în prezent la borna 4.750. Chiar dacă industria a făcut în mod constant slalom...
Remodelarea MCA Comercial, upgrade necesar pentru fidelizarea cumpărătorilor tineri
Remodelarea MCA Comercial, upgrade necesar pentru fidelizarea cumpărătorilor tineri
Pornit în urmă cu 23 de ani, businessul MCA Comercial este în prezent unul dintre principalii jucători din piața de retail din Râmnicu Sărat....
Wahid Juhari, Safeway Stores: „Retailerii independenți au multe oportunități pentru că tot mai mulți clienți se îndreaptă spre proximitate”
Wahid Juhari, Safeway Stores: „Retailerii independenți au multe oportunități pentru că tot mai mulți clienți se îndreaptă spre proximitate”
După doi ani în care retailerii independenți au trebuit să-și folosească capacitatea de adaptabilitate la cote maxime, 2023 a venit cu noi...