Moutai, magazinul care ridică băutura tradițională chinezească la rang de artă

Într-o locație de 40 de metri pătrați din București, Moutai, cea mai cunoscută marcă de baijiu, o bǎuturǎ spirtoasă din China, încearcă și promite să cucerească consumatorul premium. Cu o selecție de 25 de branduri, fiecare cu cel puțin 53% tărie alcoolică, cu o poveste de brand ce îmbină cultura, arta și istoria, magazinul de producător Moutai se adresează în mod special comunității asiatice din București, dar și consumatorului român educat, în căutare de experiențe alcoolice rafinate.

Magazinul Moutai din Bulevardul Octavian Goga, denumit după băutura tradițională omonimă, a fost deschis la sfârșitul anului 2021. „Ideea a luat naștere, în schimb, în 2018, la doi ani după ce am început să distribuim produsele Moutai în România. Am considerat atunci că a venit vremea să avem o astfel de locație, care să distribuie branduri de băuturi alcoolice chinezești”, spune Cathy Cao, din cadrul companiei Lina Star Royal Spirits, reprezentantul Moutai pe piața locală.

După ce a studiat Dreptul la Universitatea Chineză din Hong Kong, Cathy Cao și-a dat seama că nu este atrasă de acest domeniu, ci mai degrabă de cultură, artă și istorie. „Iar Moutai reprezintă fix îmbinarea acestor elemente. Tocmai de aceea am fost atrasă de această zonă. În urmă cu câțiva ani, Grupul Moutai a început să-și promoveze și să-și comercializeze produsele în întreaga lume, iar eu am avut șansa de a ajunge în România pentru a promova acest baijiu, cultura și tradiția chinezești”, povesteşte Cathy Cao. Grupul Moutai este de fapt Kweichow Moutai, companie deținută de statul chinez și considerată cel mai valoros producător de spirtoase din China, cu o valoare de piață de peste un trilion de yuani. Întreprinderea a luat naștere în 1951 și, în prezent, produce 115.400 de tone de baijiu, alături de 56.000 de tone de tǎrie Moutai și are venituri de aproape 19 miliarde de dolari. Baijiu reprezintă denumirea populară pentru produsele spirtoase chinezești, fiind unul din cele opt categorii de astfel de băuturi, alǎturi de brandy, whisky, gin, votcă, rom, tequila și sake. „Alături de whiskyul scoțian și coniacul brandy, moutai este una dintre cele mai faimoase trei băuturi spirtoase distilate din lume. Pentru consumatorii români putem spune că este unică. În China este, cu siguranță, brandul cel mai de succes, având o tradiție de peste 3000 de ani, și este considerat un cadou național oferit de liderii noștri celor din alte state sau în cadrul adunărilor de business sau familiale”, precizează Cathy Cao.

Moutai diferă față de celelalte spirtoase din perspectiva materiilor prime și a procesului de fabricare, unul destul de complicat de altfel, cu până la șapte etape de fermentare și distilare. Este obținut din sorg, grâu și apă, iar după producția băuturii, care se realizează în primul an, este nevoie ca moutai să stea timp de mai mulți ani în vase de lut pentru a se învechi. De exemplu, Moutai Flying Fairy, unul dintre produsele clasice ale brandului și cel mai achiziționat în magazinul din București, are nevoie de cinci ani de învechire înainte de a fi îmbuteliat și pus la comercializare.

O clientelă aparte

Potrivit unui studiu Kantar, Kweichow Moutai a urcat, în ultimii șase ani, pe locul 18 în rândul brandurilor pe care Generația Z, la nivel global, le apreciază. Pe plan local însă nu se poate vorbi de o segmentare pe categorii de vârstă; dacă la începuturile magazinului Cathy Cao nu a observat o cerere mare printre consumatorii români, în prezent clientela Moutai Store este formată din trei segmente, diferențiate din perspectivă rasială și mai puțin generațională. Primul segment – și cel mai mare – îl reprezintă consumatorii chinezi care locuiesc în România, o comunitate de peste 10.000 de persoane. Urmează categoria de consumatori locali care au businessuri cu populația chineză rezidentă și care sunt la curent cu astfel de produse. Nu în cele din urmă, odată cu deschiderea magazinului și implementarea unor acțiuni de marketing, consumatorii români au devenit tot mai conștienți în legătură cu băutura moutai. „Mulți spun că seamănă la gust cu palinca, ceea ce îi atrage și astfel se creează o conexiune locală. Mai mult, datorită ambalajelor, a sticlelor și a recipientelor, clienții o cumpără pentru a o dărui, fiind considerată mai mult decât o simplă băutură.”

De altfel, pentru a demonstra imaginea Moutai și pentru a face cunoscute publicului larg cultura și specificul Chinei, Grupul Moutai a decis ca toate magazinele sale, deschise la nivel global, să respecte cinci concepte fundamentale: vizionare, ascultare, degustare, mâncare și etichetă. Toate acestea pentru a oferi consumatorului o experiență de cumpărare aparte și bogată. Aceleași principii sunt transpuse și în locația din Capitală, unde băuturile Moutai atrag atenția clienților magazinului atât prin formă, culori, așezare, cât și simț estetic. Așezate simetric pe rafturi și în vitrine, sticlele Moutai par mai degrabă obiecte de artă, mai ales că sunt decorate cu seturi de păhăruțe în care se bea de obicei baijiu.

În cadrul locației de 44 de metri pătrați din zona Nerva Traian a Capitalei sunt listate până la 25 de branduri Moutai, printre cele mai cunoscute și apreciate de consumatori fiind seria Moutai Flying Fairy, Moutai Prince, Moutai Yinbin, Moutai 1935, Moutai Chun Series sau Vintage Moutai Series. Pe lângă acestea, magazinul găzduiește și o serie de branduri și băuturi alcoolice internaționale aparținând altor producători, care vin să completeze oferta locației premium. Însă focusul rămâne pe bǎutura spirtoasǎ chinezeascǎ și pe brandurile Grupului Moutai, explică Cathy Cao.

După Flying Fairy, cel mai cunoscut și achiziționat produs, denumit și „Originalul”, cu 53% tărie alcoolică, urmează gama Moutai Chun, ce deține mai multe sortimente, sub colecția de astrologie, cu o băutură pentru fiecare zodie și care oferă un preț mai accesibil decât Flying Fairy. Pe locul trei în topul vânzărilor Moutai în România este seria Moutai Prince, care oferă, de asemenea, un raport „decent” calitate–preț. În mod normal, consumatorii alocă un buget de cel puțin 30 de euro pentru o achiziție de la Moutai, în special pentru produsele din gama Chun, în timp ce pentru gamele Prince bugetul mediu ajunge până la 60 de euro, iar seria Flying Fairy, achiziționată în mod special pentru ocazii importante, ajunge la bonuri de aproximativ 300 de euro.

Ce urmează pentru Moutai Store

Chiar dacă observă un interes tot mai mare pentru această băutură, Cathy Cao spune că nu vor fi deschise alte magazine specializate Moutai și nici nu este luată în calcul lansarea unui magazin online propriu, mai ales că produsele Grupului se vând, în România, și prin intermediul unor distribuitori online. Planurile companiei includ investiția în acțiuni de marketing, lansarea produselor Moutai pe mai multe canale de vânzare și de a face cât mai cunoscut brandul consumatorilor din România. „Cred că Moutai va crește pe piața românească, mai ales că acum începe cu adevărat recuperarea după pandemia de COVID-19. Iar noi încercăm să ne descurcăm cât mai bine în acest an și sper să realizăm cât mai multe în 2024”, încheie Cathy Cao.

Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
Strategia Coca-Cola HBC România în noua normalitate din piața răcoritoarelor
Strategia Coca-Cola HBC România în noua normalitate din piața răcoritoarelor
După doi ani care au pus o presiune uriașă asupra businessului și au determinat o creștere masivă a prețurilor, Coca-Cola HBC România nu...
Laptele vegetal, o categorie în care beneficiile pentru sănătate au detronat presiunea inflației
Laptele vegetal, o categorie în care beneficiile pentru sănătate au detronat presiunea inflației
O categorie la început de drum în România, aleasă în special datorită beneficiilor pentru sănătate, alternativele la lapte, pe bază de...
Băuturile spirtoase, o categorie prinsă între creșterea costurilor de producție și limitarea bugetelor consumatorilor
Băuturile spirtoase, o categorie prinsă între creșterea costurilor de producție și limitarea bugetelor consumatorilor
Incertitudine și adaptare – așa descriu producătorii și importatorii de băuturi spirtoase anul 2022, unul marcat de scumpirea materiilor...