Julien Munch, Carrefour: Să transformi un business înseamnă să creezi viitorul
Pentru Carrefour România, anul 2023 a fost definit de două cuvinte – creștere și transformare –, o bornă importantă fiind achiziția cora. Anul acesta va continua în nota consolidării businessului și a calibrării companiei nou-formate, cu atenție și pentru zone precum extindere sau e-commerce, a spus Julien Munch, în cadrul ultimului său interviu în calitate de CEO al retailerului local.
După trei ani la conducerea Carrefour România, Julien Munch s-a întors în Franța din luna ianuarie a acestui an. Executivul a fost numit Chief Operating Officer pentru Carrefour Franța, ca parte a unei serii de numiri strategice care au avut loc în cadrul Grupului Carrefour la nivel european. Vorbind despre retrospectiva anului 2023, Julien Munch spune că a fost „un an special, cu multe provocări pentru mediul de business, printre care putem aminti volatilitatea pieței și inflația”. În schimb, pentru Carrefour România, 2023 a adăugat și atributele „creștere” și „transformare”. „Transformând businessul, creezi viitorul. Ne-am extins la nivel local, am realizat fuziunea cu cora, un pas important care impactează peste 2.000 de angajați ce se alătură grupului Carrefour. Am extins aria parteneriatelor cu producătorii locali, până la 1.300 de parteneriate. Am deschis noi cooperative. Un alt vector al transformării a fost digitalizarea, atât în interiorul companiei, cât și pentru clienții noștri. Nu în ultimul rând, transformarea a venit și din zona sustenabilității, un proiect pe care îl pot aminti fiind Plata cu PET”, enumeră executivul.
Strategia a dat roade, dacă ar fi să luăm în considerare ultimele rezultate financiare disponibile, din al treilea trimestru din 2023, care au plasat Carrefour România pe poziția a treia la nivel european, cu o creștere de 4,5% în termeni like-for-like față de aceeași perioadă din 2022.
„Principalul motiv este satisfacția consumatorilor, iar ea vine din calitatea produselor oferite la un preț competitiv. Culegem roadele a tot ce am implementat până acum. Am adăugat în ultimul an șase noi cooperative și am reușit să oferim consumatorilor produse autohtone, de calitate. Cred în viziunea noastră omnicanal – suntem în magazinele fizice, în mediul online –, prin amprenta noastră puternică în e-commerce, în esență formate diferite de retail. Sper ca pentru finalul anului 2023 procentajul de creștere să fie și mai mare decât cel înregistrat în trimestrul al treilea, de 4,5% like-for-like.”
Nominalizată drept una dintre deciziile cele mai bune luate la nivel de business anul trecut, achiziția magazinelor cora din România a reprezentat un pas strategic ce va permite retailerului francez să accelereze dezvoltarea pe segmentul hipermarketurilor. „Ideea centrală a acestei fuziuni este de a păstra ce e mai bun din cele două companii, dar și de a transforma magazinele cora. Nu vom păstra acest brand, ci îl vom transforma sub umbrela Carrefour pe tot parcursul întregului an 2024. Vrem să investim în toate magazinele cora pentru a introduce layoutul magazinelor Carrefour și pentru a pune la raft sortimentația care ne-a consacrat. Am introdus deja campania Bonul de Weekend în magazinele cora și am scăzut prețurile pentru 9.000 de produse”, detaliază Julien Munch.
Un alt prim pas în procesul de integrare a fost analizarea sortimentației, Carrefour urmând să păstreze o parte din produsele comercializate în magazinele cora. „Preluarea cora a pus o presiune bună pe business, a fost un accelerator. Vom reorganiza magazinele și mizăm pe zonele de fresh și măcelărie ale cora, pe care le vom păstra. Vom moderniza magazinele, vorbim de o investiție substanțială. Pe alocuri, modernizarea unui fost magazin cora se va apropia, ca valoare a investiției alocate, de cea a unei deschideri de magazin Carrefour”, menționează executivul.
Vezi și: Consolidarea, tema-umbrelă pentru strategia Auchan România în 2024
Provocări transformate în oportunități
Cu un număr de 1.300 de parteneriate încheiate cu producători locali, Carrefour a ales să dezvolte acest segment prin intermediul cooperativelor agricole. Astfel, doar anul trecut retailerul a lansat șase noi cooperative agricole în mai multe regiuni ale țării: Fierbinți, Beiuș, Ostrov, Târgu Secuiesc, Huși și Voinești.
Astfel, odată cu extinderea portofoliului de produse, Carrefour România ajunge să colaboreze cu zece cooperative partenere (Grădina Noastră din Vărăști, Zărand, Însurăței, Brezoaele, Fierbinți, Beiuș, Ostrov, Târgu Secuiesc, Huși și Voinești), ce reunesc sub umbrela Grădina Noastră un total de 240 de familii și producători mici, mijlocii și mari.
„Nu a fost atât de ușor să creștem numărul parteneriatelor locale și să încheiem noi contracte. Și asta se întâmplă pentru că există o serie de limitări în ceea ce privește capacitatea de producție a fermierilor. Însă, în final, am reușit să aducem produse locale la raft prin intermediul cooperativelor. Spre exemplu, când am început, în urmă cu trei ani, programul Deschidem Vinul Românesc, nimeni nu se aștepta să vadă în retail vinuri de calitate, iar în prezent rezultatele sunt uimitoare”, declară Julien Munch.
Pe de altă parte, retailerul s-a orientat și spre eficientizarea costurilor cu energia electrică, investind în noi dotări frigorifice în magazine, rezultând o scădere de 5% a cheltuielilor pe zona aceasta. „Trebuie să ne asigurăm că avem un business sustenabil. Provocarea anului 2023 a fost să menținem dinamismul businessului și, în același timp, să fim responsabili din punct de vedere social”, punctează executivul.
2024, sub semnul creșterii
Anul acesta va reprezenta momentul consolidării pentru Carrefour România, retailerul investind în expansiune pe toate formatele pe care le operează, în e-commerce, prin parteneriatele actuale cu Bringo și Glovo, dar și noi parteneriate cu platforme precum Tazz. „În 2024 vom continua să deschidem noi magazine, mai puțin în zona de hipermarketuri, mai mult în proximitate. Ține de oportunitățile care apar. În mod sigur, a fuziona cu o altă companie este mult mai dificil decât a deschide un magazin greenfield, însă îți oferă în același timp posibilitatea de a te extinde mai repede. Pe lângă targetul de creștere, pe care îl menținem, este important să existe o propoziție de valoare. Dacă menții acest lucru și îi convingi pe oamenii din echipă să se concentreze pe acest aspect, creșterea va veni în cele din urmă. Bineînțeles, ambiția este de a avea o performanță mai bună decât anul anterior”, explică Julien Munch.
La nivel macro, executivul Carrefour România vorbește despre menținerea unei creșteri dinamice și pentru acest an, scenariul unei recesiuni nefiind atât de vizibil pe plan local precum va fi în economiile dezvoltate din Europa de Vest. „Sper să avem stabilitate, însă mă gândesc la contextul geopolitic tensionat care poate avea un impact asupra lanțului de aprovizionare. De asemenea, iau în calcul trendul demografic, un subiect valabil pentru întreaga Europă. Este un aspect important pentru vitalitatea unei țări și viitorul businessurilor”, crede Julien Munch.
Ca oportunități pe plan local, executivul francez vorbește despre dinamismul mediului de business și gândirea antreprenorială, două elemente care permit construirea și dezvoltarea economiei. „A rămâne conectat cu spiritul antreprenorial reprezintă un parteneriat win-win-win, toate cele trei părți implicate – antreprenori, retaileri și consumatori – având de câștigat. Acest lucru îmi propun să îl păstrez atât timp cât voi lucra pentru Carrefour și indiferent de țara în care voi fi. Am descoperit România în urmă cu trei ani, am călătorit mii de kilometri și voi lăsa o parte din mine aici. Am descoperit oameni și o cultură diversă, dragi mie. Din punctul de vedere al businessului, România este un tărâm al oportunităților, antreprenorii pot face lucruri mărețe aici, lucrurile se schimbă în bine și vor continua să se transforme pozitiv. Voi continua să fiu un ambasador al României oriunde mă voi afla. Succesul unei companii este, din fericire, datorat unei întregi echipe, nu doar unui individ. Avem o echipă puternică și investim în talentele din interiorul companiei. Echipa va găsi noi canale de creștere și în anii următori”, afirmă Julien Munch.