Ionuț Ardeleanu, Auchan România: Prețul corect este noul cuvânt de ordine în retail

După o perioadă intensă pentru întreaga industrie de retail, Auchan Retail România mizează în 2024 pe un concept de comerț mixt, un hibrid între diverse formate de magazine, de la hipermarket la proximitate și digital, drept dovadă și cele mai recente lansări și deschideri ale retailerului. Este vorba despre conceptul Atac Hiper Discount sau Auchan Go. Mai mult, pe lângă expansiunea fizică și digitală, ceea ce va conta pentru consumatorul viitorului vor fi prețul corect, consumul sănătos și local, precum și responsabilitatea, după cum a povestit Ionuț Ardeleanu, Director General Auchan Retail România. Ionuț Ardeleanu, Auchan România: Prețul corect este noul cuvânt de ordine în retail

Cum vedeți piața locală de retail dacă vă raportați la ultimii 25 de ani?

Am fost martorii privilegiați ai unei dezvoltări spectaculoase pentru comerțul românesc. Am trecut foarte rapid de la o piață eminamente tradițională și o prezență relativă a formatului tip cash&carry la ceea ce numeam atunci „comerț modern”. Acesta reprezintă azi opțiunea principală pentru români de a-și face cumpărăturile. Pe de altă parte, în 25 de ani, am trecut prin cicluri succesive, de la zero hipermarket la dezvoltare aproape exclusivă pe acest format, ulterior apariția proximității în diverse forme (de la proximitatea mare la ultraproximitate), iar apoi la o reducere a cotelor de piață pentru hipermarket și o accelerare a proximității și comerțului digital. Astăzi avem un comerț mixt, un hibrid între hipermarket, proximitate și digital, uneori fără barieră între ele, găsim digitalul în hipermarket sau în proximitate și găsim proximitatea în digital, comerțul omnicanal devenind din ce în ce mai pregnant.

Cred că lucrul care iese destul de mult în evidență este că în 25 de ani au apărut profesioniști români în retail, pe tot lanțul de supply. Dacă ne gândim la un produs făcut în România în anii 2000, de la modul în care era produs, marchetat și până la metoda și locul de vânzare, evoluțiile sunt remarcabile. Industria noastră nu s-a dezvoltat doar pe verticală, „explozia” din retail a contribuit masiv la o creștere economică solidă pentru România, iar acest lucru este greu să fie contrazis.

Ce s-a schimbat ireversibil în acești ani și de unde a venit cel mai mare plus pentru industrie?

În primul rând, avem un client mai educat, foarte exigent și din ce în ce mai sofisticat. Modul de consum al clienților noștri s-a schimbat, iar în consecință ofertele comerciale s-au adaptat. Mai bine spus, ofertele comerciale au evoluat odată cu clienții noștri și clienții noștri odată cu ofertele comerciale. Ar fi interesant să vedem o fotografie cu raioanele de brânzeturi din anii 2000 în oglindă cu ceea ce avem azi, cred că ar fi suficient ca să înțelegem această transformare. Nu în ultimul rând, un alt element de transformare, valoros pentru industrie, este schimbarea percepției consumatorului român asupra bunurilor pe care le achiziționează. Dacă acum 25 de ani tot ce venea din afară era bun necondiționat, astăzi clientul înțelege cât de important este să consumăm local și sănătos, iar acest lucru devine parte din ADN-ul nostru, din cultura consumatorului român.

Ireversibil este și modul în care furnizorii au evoluat. De la un rol pasiv, astăzi au devenit adevărați parteneri care stau la masă cu retailerii, iar discuțiile se poartă de la egal la egal. Furnizorii au mult mai mult know-how în urma experienței acumulate și negociază de pe poziții egale cu lanțurile de retail, ceea ce este un lucru foarte bun. Mai mult, evoluția sectorului de retail a format astăzi o piață concurențială. Nu mai vorbim de 1-2 lanțuri care domină absolut comerțul, ci de 7-8 rețele mari care se luptă pentru client, într-o concurență acerbă, în interesul consumatorului care se așteaptă să aibă parte de această concurență în beneficiul lui.

Care au fost cele mai mari provocări întâlnite în ultimii cinci ani și cum ați încercat să le transformați în oportunități de creștere?

Fără doar și poate, cea mai mare provocare a fost perioada pandemică. Pentru o industrie dependentă de fluxul de produse și circulația oamenilor, un astfel de moment poate să fie foarte complicat. Modul în care am răspuns și ne-am adaptat a fost esențial, iar ulterior ceea ce am învățat în pandemie și modul în care clienții și-au schimbat obiceiurile de cumpărare au devenit definitorii pentru ceea ce facem astăzi. Am accelerat digitalizarea, am învățat să fim mult mai agili și rezilienți, am simplificat lanțurile de aprovizionare, am redus lanțul decizional și am încercat să ne ascultăm mai mult clienții. Aceștia din urmă ne-au arătat că au devenit mai exigenți față de noi, mai atenți la timpul lor disponibil și cumpătați cu bugetul lor, vizibil atins de inflația din ultimii ani. Prețul corect este noul cuvânt de ordine în retail.

Ce trenduri vor dicta dinamica pieței de retail&FMCG în România în următorii ani?

Principalele tendințe care vor dicta dinamica pieței de retail & FMCG în România în următorii cinci ani vor fi, în primul rând, prețul corect, dar și consumul sănătos și local, responsabilitatea, antreprenoriatul local, precum și continuarea expansiunii fizice și digitale.

Marco Giudici, Lidl: Vom deschide în jur de 200 de magazine în următorii șase ani
Marco Giudici, Lidl: Vom deschide în jur de 200 de magazine în următorii șase ani
Raportat la evoluția Lidl România de până acum și la planurile de viitor ale companiei, Marco Giudici, CEO-ul companiei, descrie România ca...
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
În ultimii 25 de ani, piața de retail și FMCG a trecut printr-o transformare continuă, iar Mega Image a avut o contribuție semnificativă la...
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Viitorul cash&carry este reprezentat de dezvoltarea multicanal, cu procese integrate și automatizate, consideră Adrian Ariciu, CEO METRO...