Foxtrot, conceptul de magazin pe care fiecare cartier îl merită

Lansat în urmă cu nouă ani în Chicago și ajuns în prezent la 21 de locații, Foxtrot reușește să combine cu succes principiile unui magazin de proximitate, care poate livra orice produs din sortiment în mai puțin de o oră, cu o cafenea de lux. „Am construit o afacere care îmbină abordarea locală a magazinului de cartier cu confortul comerțului electronic”, spun fondatorii businessului. În 2021, Foxtrot a atras 42 milioane de dolari într-o singură rundă de finanțare, bani cu care a dezvoltat linia de produse marcă proprie, dar care au acoperit și costurile de extindere din Chicago, Dallas și Washington, D.C.

Foxtrot este considerat a fi unul dintre cele mai interesante și mai bine executate concepte de retail din Statele Unite, potrivit publicației The New Consumer. Descris ca un magazin modern de proximitate, Foxtrot reprezintă mult mai mult decât atât, fiind un concept integrat, care bifează nevoile mai multor tipuri de consumatori. De la cel grăbit, care are nevoie de un anumit produs, la clientul care are timp să bea o cafea sau la cumpărătorul care este în căutarea unui vin bun pentru cină. Asta pentru că, pe lângă produsele alimentare de bază, conceptul Foxtrot înglobează și o cafenea cu servicii complete, un magazin de vinuri alese de somelieri, dar și un loc în care poți să găsești cadouri unice pentru orice ocazie, toate disponibile și pentru livrare la domiciliu.

„Foxtrot este un magazin de proximitate, dar este opusul a ceea ce definim «magazin de cartier» tradițional, cu lumină rece, în care intri și ieși cât de repede posibil. Am gândit un magazin cu multe funcționalități, cu un design primitor, cu o atmosferă caldă, un loc în care poți să petreci cât timp îți dorești”, a explicat Mike LaVitola, Director Executiv și Cofondator al Foxtrot, pentru The New Consumer.

„Magazinele Foxtrot sunt high-end fără a fi pretențioase. Există un spirit de ospitalitate care seamănă mai mult cu un restaurant decât cu o locație de tip grab-and-go”, detaliază The New Consumer.

Având în centrul strategiei de business consumatorul modern, Foxtrot a dezvoltat un sortiment de peste o mie de produse alimentare, băuturi, articole de uz casnic și mâncăruri preparate atât de la branduri de tradiție, dar și mărci și produse noi, în pas cu timpurile, provenite de la mici start-upuri locale. În privinţa sortimentației, managerii Foxtrot au încercat să acopere atât preferințele consumatorilor high-end, cât și ale celor care nu își permit coșuri de cumpărături mai mari de câțiva dolari.

Totodată, retailerul asigură produse pentru diverse momente de consum. De exemplu, pentru cei care vor să gătească o cină de la zero, Foxtrot oferă lucruri precum carne de pui, legume deja tăiate, fasole Rancho Gordo, tortilla locală, condimente și sosuri. Pentru cei cu timp limitat, există în sortiment și produse ready to eat.

„Este important să nu îi împingem pe clienți într-o direcție sau alta, ci să le venim în întâmpinare pe parcursul călătoriei lor”, explică Mitch Madoff, Senior Vice President al Foxtrot, responsabil cu aprovizionarea și dezvoltarea portofoliului de mărci private. Mitch Madoff a fost cooptat în echipa Foxtrot în 2021, după 20 de ani de experiență acumulată în cadrul Whole Foods, unde s-a ocupat inclusiv de dezvoltarea segmentului de private label. Dincolo de recrutările de noi specialiști în echipă, compania a atras și o rundă de finanțare de 42 milioane de dolari pentru a dezvolta portofoliul de produse marcă proprie. La doar un an de la lansarea acestora, sortimentul creat de Foxtrot reprezenta aproape 30% din toată oferta de vânzare și aproape jumătate din toate vânzările realizate atât în magazine fizice, cât și online.

Mixul dintre market și bistro

Una dintre surprizele Foxtrot este faptul că a integrat în oferta sa, pe lângă bunurile de larg consum, și o cafenea. Nu un coffee corner, ci o cafenea în adevăratul sens al cuvântului, pentru care retailerul colaborează cu prăjitorii locale de cafea, cum ar fi Metric din Chicago. Pentru cei care, pe lângă cafea, au timp și pentru micul-dejun, oferta Foxtrot oferă taco, sendvișuri și pâine prăjită. La raionul de patiserie, vitrina include covrigi și cornuri de proveniență locală, precum și fursecuri. Pentru prânz, există atât salate și boluri de luat la pachet, cât și salate și boluri făcute la comandă, inclusiv un bol miso cu ciuperci picante și Elote Caesar Salad cu porumb prăjit și crutoane.

Pentru mesele de seară, oferta include multe sortimente de vin servit atât la pahar, cât și la sticlă, acompaniate de măsline marinate și tăvi de mezeluri.

„Noaptea, magazinele sunt un fel de incubatoare pentru prima întâlnire, ceea ce este foarte amuzant. Muzica este bună și este mult mai ieftin în formatul acesta decât să mergi într-un local adevărat. Dacă totul merge bine, poți merge la un restaurant drăguț. Dacă nu merge bine, poți să pleci fără să fi cheltuit atât de mult”, spune Directorul Executiv al Foxtrot.

De ce au ales fondatorii să facă un pas mai departe în ceea ce privește sortimentația și integrarea unei cafenele în interiorul magazinului? Pentru că, spun aceștia, cafeaua este un ritual care creează obișnuință și poate aduce clienți în magazin în mod regulat, atât pentru un impuls de cofeină, cât și pentru a cumpăra eventual alimente sau alte articole. La nivel de business, cafeneaua – inclusiv alimentele preparate – reprezintă aproximativ 30% din rulajele Foxtrot.

Un alt segment important este canalul de e-commerce, cel care, în prezent, generează jumătate dintre vânzările retailerului. Acest model de business a fost în centrul strategiei companiei încă de la înființare și, în perioada pandemiei, s-a dovedit a fi un pilon de creștere extrem de important. În 2020, vânzările companiei au crescut cu peste 100%, alimentate de o dezvoltare constantă de la an la an pe toate canalele de vânzare. Din această evoluție, 55% a provenit din comerțul fizic și peste 200% din comerțul electronic, potrivit datelor publicate de Supermarket News.

Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
În ultimii 25 de ani, piața de retail și FMCG a trecut printr-o transformare continuă, iar Mega Image a avut o contribuție semnificativă la...
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
De la câteva rețele de retail modern în 1999, IKA a ajuns în prezent la borna 4.750. Chiar dacă industria a făcut în mod constant slalom...