Cum îndreaptă discounterul Mercur busola spre comerțul din Moldova

După o regulă internă nescrisă – anul și deschiderea de magazin –, hard discounterul Mercur a inau­gurat prima locație în 2022, în Târgoviște, la un an distanță fiind lansat magazinul din Titu. 2024 a reprezentat momentul orientării busolei spre Buzău, unde retailerul încearcă să devină vizibil pe o piață puternic concurențială.

În luna aprilie 2022 apărea pe piața de retail din Dâmbovița primul hard discounter din județ sub brandul Mercur, pe locul unei foste fabrici din Târgoviște, proprietarii definind la momentul respectiv acest concept drept o „alternativă accesibilă pentru produse de calitate, branduri cunoscute, la prețuri avantajoase”. Evoluția magazinului a dictat practic apariția celei de-a doua locații Mercur, în Titu, în noiembrie 2023. „În 2024 ne-am orientat spre Buzău. Am început discuțiile cu proprietarul spațiului în luna februarie și am deschis magazinul cu numărul trei pe 4 iunie, cu mențiunea că în Buzău spațiul a necesitat cele mai puține investiții în amenajare. Fără a include investiția în stocuri, am alocat un buget de 450.000–500.000 de euro în amenajare”, a spus Romică Mihalache, administratorul Mercur Retail.

Magazinul Mercur din Buzău este situat pe Șoseaua București 17 și beneficiază de o suprafață de vânzare de 1900 mp, spațiul total, incluzând și partea de depozitare, ajungând la 2400 mp, similar cu cel al magazinului din Târgoviște. În unitatea din Buzău lucrează aproximativ 30 de angajați. Sub sloganul „Totul la un preț mai bun”, Mercur se adresează atât clienților persoane fizice, cât și persoanelor juridice, iar sortimentația este una diversificată, incluzând aproximativ 8.000 de SKU-uri, dintre care produsele de bază își adjudecă un număr de 3.000 SKU-uri, în timp ce zona de non-food ajunge la 2.000 de referințe. „Pe partea de produse proaspete avem undeva la 1.500 de SKU-uri. Nu acoperim zona de legume-fructe, este mai greu de gestionat și pot apărea pierderi importante”, a explicat administratorul Mercur Retail.

La o primă vedere, zona alocată segmentului de băuturi ocupă spațiul cel mai generos din magazin, fapt justificat de reprezentantul Mercur prin ponderea acestei categorii în totalul vânzărilor. Astfel, la nivelul anului trecut, încasările din vânzarea de băuturi au reprezentat 45% din cifra de afaceri totală, procentajul urmând să se mențină și pentru 2024. „Mizăm pe un echilibru la nivel de categorii, dar pe perioada verii segmentul de băuturi conduce detașat în vânzări. Încercăm să ne diferențiem printr-o strategie de preț corectă – avem prețuri cu 9% mai mici –, dar și prin sortimentație. Stăm foarte bine pe zona de non-food și băuturi comparativ cu retailerii internaționali, spre exemplu”, a mai spus Romică Mihalache.

Magazinul din Buzău este echipat cu o linie de șapte case de marcat, dotate cu POS-uri, infrastructura hardware și software fiind asigurată de Magister. În plus, similar magazinului din Titu, locația din Buzău include o casă specială destinată vânzării băuturilor alcoolice și a produselor care necesită verificarea vârstei de peste 18 ani.

Conceptul „cumpărături de weekend” stimulează vânzările Merkur

Pentru că a trecut aproximativ o lună de la inaugurare, numărul zilnic al clienților care trec pragul magazinului din Buzău se oprește la 350–400 în timpul săptămânii, în timp ce în Târgoviște administratorul Mercur Retail vorbește despre 1.700–2.000 de clienți pe zi. „Suntem conștienți de faptul că suntem noi pe piața de retail din Buzău și sunt pași mulți de făcut. De asta promovăm aici și conceptul de «cumpărături de weekend», iar clienții ne preferă tocmai pentru acest lucru. Dovadă și vânzările din weekend, care cresc față de cele înregistrate în timpul săptămânii cu 50%. Creșterea valorică vine din numărul de clienți. În weekend ne trec pragul circa 500 de clienți în magazinul din Buzău. Avem și avantajul unor parcări generoase la toate magazinele noastre”, a punctat Romică Mihalache.

Valoarea medie a bonului este cuprinsă între 150 și 300 de lei. „Stăm foarte bine pe zona de evenimente și acolo achizițiile sunt foarte mari. Un singur eveniment îți poate aduce încasări de 20.000–30.000 de lei”, a adăugat Romică Mihalache.

Problema personalului se regăsește și pe lista de provocări retailerului Mercur, în cele trei locații din rețea lucrând în prezent 90 de angajați. „În magazinul din Buzău avem 28 de angajați. Am depus eforturi mari pentru a construi organigrama și pentru ca aceasta să fie una stabilă. Și asta pentru că perioada de început a unui magazin este una foarte grea, cu o fluctuație foarte ridicată. Eu am o vorbă: dacă un angajat rezistă perioadei de amenajare a magazinului și în prima lună de la inaugurare, putem face casă bună împreună”, a declarat Romică Mihalache.

Pe de altă parte, Mercur a resimțit din plin presiunea competiției, atât din partea marilor lanțuri de retail, cât și a jucătorilor locali, pe segmentul cash&carry activând în prezent trei retaileri locali importanți. „Încercăm să ne facem cunoscuți prin campanii în presa scrisă și radio, pliante distribuite în oraș, colantarea mijloacelor de transport în comun. Am alocat un buget săptămânal pentru promovarea în social media, pe Facebook. Suntem conștienți însă că e nevoie de timp”, a spus reprezentatul Mercur Retail.

O altă amenințare vine din zona inflației. „În luna martie am prins cea mai grea perioadă în ceea ce privește fluctuațiile de preț. Lucrurile s-au mai stabilizat, însă cu toate taxele introduse la început de an, precum taxa pe zahăr, lucrurile s-au destabilizat din nou. Scopul nostru este de a nu fi primii care scumpesc. Inflația se simte în continuare, se vede în volume”, a menționat Romică Mihalache.

Cu toate acestea, planurile de investiții nu se opresc aici, retailerul intenționând să deschidă în fiecare an câte un magazin în zona de sud a țării, fără a targeta neapărat orașele mari. „Dacă lucrurile funcționează conform strategiei noastre de business, ar trebui ca în termen de doi ani să putem recupera investiția realizată la Buzău. Pentru acest an ne așteptăm să dublăm cifra de afaceri la nivel de rețea și sperăm măcar la un profit similar”, a spus administratorul Mercur Retail.

Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
De la câteva rețele de retail modern în 1999, IKA a ajuns în prezent la borna 4.750. Chiar dacă industria a făcut în mod constant slalom...
Piața de e-grocery, pe drumul spre stabilizare
Piața de e-grocery, pe drumul spre stabilizare
Deși încă nu putem vorbi despre o maturizare, evoluția pieței de e-grocery din ultimul an, de 36,4%, potrivit datelor NielsenIQ, diversificarea...
Rețeaua Annabella și pasul de la dezvoltare la consolidare
Rețeaua Annabella și pasul de la dezvoltare la consolidare
Pentru Annabella anul 2023 a stat sub semnul dezvoltării, elementul de referință în strategia de creștere fiind intrarea în județul...
Rețeaua Magazine DIANA face pasul de la local la regional
Rețeaua Magazine DIANA face pasul de la local la regional
Cu o prezență de peste 32 de ani pe piața retailului independent și 68 de magazine operate în șase județe, rețeaua Magazine Diana face...