Cum folosește Euromarket remodelările ca strategie de dezvoltare

După ce în 2021 a fost la un pas de pragul de 40 de milioane de euro cifră de afaceri, pentru anul acesta retailerul vâlcean Euromarket și-a setat un avans de peste 20%. Dincolo de expansiunea care va asigura o creștere sănătoasă a businessului, Daniel Munteanu, proprietarul rețelei, mizează pe remodelarea magazinelor existente și alinierea lor la ceea ce denumim generic „standardele retailului de secol XXI”.

Pentru Euromarket, unul dintre cei mai importanți jucători din piața locală de retail, anul 2021 a adus un plus de 7% la nivel de cifră de afaceri, până la pragul de circa 40 de milioane de euro. Avansul a fost susținut atât de expansiune, cât și de remodelările magazinelor existente. Mixul de creștere rămâne același și dacă vorbim despre 2022. „Cu siguranță vom continua să investim în expansiune, însă analizăm atent fiecare investiție. Chiar dacă retailerii internaționali nu au o amprentă la fel de puternică în județul Vâlcea ca în alte zone din țară, piața este destul de aglomerată și se fac constant investiții în expansiune. Așa că mizăm pe identificarea unor zone bune, cu trafic, dar și pe remodelări care, fără doar și poate, aduc un plus important în business”, explică Daniel Munteanu, antreprenorul din spatele rețelei care astăzi numără 46 de supermarketuri.

Investiție de 1,5 milioane de euro într-un nou concept

Cel mai recent exemplu în acest sens este remodelarea magazinului din Lădești (jud. Vâlcea), care și-a redeschis porțile într-un format extins și modern la jumătatea lunii aprilie. „Inițial, acest magazin a fost deschis acum 10 ani și avea un spațiu de vânzare de 300 de metri pătrați. Locația avea nevoie de un facelift, astfel că am gândit un concept nou, care îmbină stilul contemporan cu cel industrial. Într-un peisaj de retail în care consumatorii au acces la spații moderne, am mizat și noi pe această carte pentru a fi în linie cu tendințele pieței”, spune antreprenorul.

Investiția s-a ridicat la 1,5 milioane de euro, descrisă de Daniel Munteanu ca fiind „foarte mare”, și a presupus reconstrucția magazinului și extinderea suprafeței de vânzare de trei ori. „Magazinul are 1.000 de metri pătrați în formula actuală, ceea ce ne-a permis să extindem considerabil sortimentația și să acoperim nevoile tuturor consumatorilor”, explică antreprenorul.

Focus pe produsele locale și regionale

Având o experiență de mai bine de 25 de ani în piața de retail, când a venit vorba de construirea sortimentației, retailerul nu s-a abătut nici de data aceasta de la rețeta consacrată. Astfel, magazinul reunește peste 15.000 de SKU-uri, dintre care aproximativ 70% sunt produse alimentare. În plus, la fel ca și în celelalte locații, clienții au acces și la produse de menaj și bricolaj, game care generează până la 10% din totalul cifrei de afaceri.

„Sortimentația este similară cu a celorlalte locații pe care le operăm, însă aici am avut mai mult spațiu la dispoziție cu care să jonglăm. Astfel, am ales să dezvoltăm câteva zone-cheie, și anume legumele și fructele proaspete, zona de carmangerie și mezeluri, cea de lactate și cea de panificație”, spune Daniel Munteanu.

În plus, pentru că regiunea Drăgășani reunește mai mulți producători de vinuri, „noul” magazin Euromarket dispune de un spațiu dedicat acestei categorii, producătorii locali fiind listați la loc de cinste. „Vorbim despre 70 de SKU-uri care provin de la producători locali și regionali. Întotdeauna am avut un focus pe produsele locale și am listat produsele Diana, Râureni, Boromir etc, însă acum am ales să le punem mai bine în lumina reflectoarelor”, adaugă antreprenorul.

Ce spun cifrele Euromarket 

În dezvoltarea noului concept Euromarket, Daniel Munteanu s-a bazat atât pe istoricul de vânzări al locației din Lădești, cât și pe feedbackul primit de la clienți. În plus, dincolo de rațiunile de business, investiția a avut și o componentă emoțională, Lădești fiind localitatea în care antreprenorul s-a născut și în care locuiesc părinții săi. „Localitatea nu are foarte mulți locuitori, însă întotdeauna magazinul a atras clienți și din satele și comunele limitrofe care au o populație mai extinsă. Acum, după remodelare, magazinul este considerat hypermarketul zonei. Și pentru că sunt legat emoțional de acest loc, am vrut să le ofer locuitorilor oportunitatea de a-și face cumpărăturile într-un spațiu modern, aerist, în care să găsească toate produsele de care au nevoie”, punctează proprietarul Euromarket.

Cum s-a transpus remodelarea în cifre? „Traficul de clienți a crescut, însă nu vorbim despre un avans semnificativ din punctul acesta de vedere. Avem undeva la 800 de clienți pe zi, ceea ce este un rezultat bun având în vedere dimensiunea localității și potențialul maxim de clienți. La nivel de valoare însă, creșterea a fost considerabilă, valoarea medie a coșului de cumpărături fiind acum de 40 de lei”, completează Daniel Munteanu.

Direcții pentru viitor

În ciuda contextului dificil, pentru Euromarket investițiile rămân o prioritate. Astfel, în 2022 bugetul total de investiții se ridică la circa 5 milioane de euro, bani care vor fi alocați pentru inaugurarea de magazine noi, dar și pentru remodelări. „Suntem în stadiu avansat cu două locații, în localitățile Pundeni și Crețeni și avem pe lista expansiunii un magazin în Călimănești, care va fi inaugurat în a doua jumătate a acestui an. În paralel, continuăm să remodelăm unitățile existente. Focusul este pe locațiile unde deținem spațiile”, susține Daniel Munteanu. Toate unitățile noi vor fi inaugurate în noul concept, implementat în Lădești, cu o ajustare din punctul de vedere al spațiului, magazinele având o suprafață de vânzare de 500 de metri pătrați. „Vrem să ne extindem, dar obiectivul principal este ca fiecare locație să fie profitabilă. Nu ne-am setat un prag anume, însă vom continua să investim în dezvoltarea rețelei. În acest moment, amprenta Euromarket se limitează la Vâlcea și Argeș. Luăm în calcul să ne extindem dincolo de aceste județe și cel mai probabil anul acesta vom bifa prima deschidere din județul Gorj”, mai spune antreprenorul.

Cum se vor reflecta aceste investiții în cifre? Pentru anul acesta, retailerul estimează un plus de peste 20% la nivelul cifrei de afaceri, ceea ce înseamnă atingerea pragului de 50 de milioane de euro. „Bilanțul pentru primul trimestru arată bine, avem o creștere de 20% față de aceeași perioadă a anului trecut. Trebui însă să ne uităm și la ce a generat acest avans, mai ales în contextul în care inflația este de peste 10% și creșterile de preț se reflectă direct în comportamentul de cumpărare. Oamenii sunt mai reținuți, mai ales că în mediul rural veniturile sunt constante și atunci e firesc să fie atenți la fiecare produs pe care îl pun în coș. Dar noi suntem optimiști. Activăm pe un segment (cel al magazinelor rurale n.r) unde există potențial de creștere și unde concurența nu este încă atât de mare. Noi am pariat pe mediul rural și rezultatele ne confirmă anual că vorbim despre un pariu câștigat”, concluzionează Daniel Munteanu.

Rețeaua Magazine DIANA face pasul de la local la regional
Rețeaua Magazine DIANA face pasul de la local la regional
Cu o prezență de peste 32 de ani pe piața retailului independent și 68 de magazine operate în șase județe, rețeaua Magazine Diana face...
Vremea creșterilor în retailul independent
Vremea creșterilor în retailul independent
Sunt deja câțiva ani buni de când se vorbește despre declinul retailului independent și, dacă din perspectivă numerică, anul trecut nu a...
Daniel Munteanu, Euromarket: „Mai mult ca oricând e nevoie să fim prudenți și să calculăm de două ori fiecare investiție”
Daniel Munteanu, Euromarket: „Mai mult ca oricând e nevoie să fim prudenți și să calculăm de două ori fiecare investiție”
La doi ani de la lansarea unui concept premium de magazin și opt unități sub noul format, retailerul Euromarket a început să culeagă roadele....
Euromarket sau trecerea retailului independent la următorul nivel
Euromarket sau trecerea retailului independent la următorul nivel
La mai bine de 20 de ani de la intrarea pe piață a lanțurilor internaționale de magazine, un lucru e cert: dincolo de generarea unei contracții...