Comerțul online, soluția pentru schimbarea radicală a comerțului tradițional?

Piața de e-commerce și retail tradițional din România a fost caracterizată printr-o serie de tendințe și investiții în tehnologie iar acestea au schimbat radical modul în care consumatorii cumpără și felul în care jucătorii din domeniu își desfășoară afacerile, susțin reprezentanții ContentSpeed, companie locală specializată în furnizarea de soluţii software pentru industria de comerț electronic, într-o analiză a industriei de profil. Comerțul online, soluția pentru schimbarea radicală a comerțului tradițional?

Comerțul online este soluția pentru schimbarea radicală a comerțului tradițional. Sub 10% din tranzacții se întâmplă online. Într-un climat economic sub semnul întrebării, investițiile în e-commerce se dovedesc a fi cele mai profitabile, iar companiile care abordează o strategie omnichannel și profită de fenomene ca showrooming și webrooming sunt cele care vor ieși câștigătoare.

Acești jucători mari devin acum un punct de reper pentru companiile mici și mijlocii, care trebuie să aibă o abordare nouă pentru a-și mări șansele de creștere. Mai ales în contextul creșterii accelerate a adopției cumpărăturilor online și a diversificării soluțiilor digitale în acest sens.

Vrei să fii la curent cu cele mai noi tendințe și strategii de succes când vine vorba despre digitalizarea și automatizarea sectorului de retail & FMCG? Participă la ReTech & Digital - Expo & Conference, primul eveniment Progresiv dedicat exclusiv noilor tehnologii și soluțiilor digitale, pe 14 septembrie, la Hotel Radisson Blu din București! Profită de oferta early bird și înscrie-te aici! 

„Consumatorii au devenit tot mai exigenți cu privire la serviciile de livrare, căutând opțiuni rapide și flexibile, cum ar fi livrarea în aceeași zi sau livrarea la puncte de colectare. De la branduri, aceștia așteaptă o abordare și deschidere cross-channel – aceleași mesaje și promoții în site, aplicație de mobil sau magazin fizic”, explică Doina Vîlceanu, Marketing Director ContentSpeed.

Ca o consecință, acei jucători care nu țin pasul cu solicitările clienților nu vor fi performanți și vor pierde în raport cu firmele concurente, receptive la schimbare, susțin reprezentanții ContentSpeed. Astfel că, experiența omnichannel, personalizarea conținutului și recomandărilor sau proiectele de sustenabilitate și responsabilitate socială sunt printre cele mai importante aspecte remarcate de companie în retailul autohton (online și offline), pe care orice jucător trebuie să le prioritizeze.

Concret, este necesar ca retailerii să continue să investească în integrarea canalelor de vânzare online și offline pentru a oferi o experiență omnichannel la standarde europene, permițându-le consumatorilor să treacă ușor de la cumpărăturile online la cele din magazine fizice și invers.


Citește și Strategii de adaptare a consumatorilor români la creșterea prețurilor


Comerțul colaborativ, un avantaj

În toată această efervescență care definește sectorul românesc de retail se conturează și mai bine ideea de comerț colaborativ, care ar putea să facă diferența în strategiile de dezvoltare ale retailerilor. Potrivit ContentSpeed, un marketplace colaborativ ar permite companiilor să își diversifice gama de produse și servicii disponibile pentru clienți, în contextul în care, prin conectarea cu alte companii, poate fi oferit un mix mai bogat de produse și servicii, sporind atractivitatea pentru clienți.

„Comerțul colaborativ reprezintă o idee interesantă pentru piața de e-commerce din România. În acest context, un marketplace colaborativ ar putea fi o soluție eficientă pentru cei care vor să își extindă prezența online. Prin colaborarea cu alte companii pe un marketplace, pot apărea sinergii și parteneriate strategice. Astfel, fiecare jucător poate beneficia de resursele și competențele celorlalți participanți, ceea ce poate duce la creșterea afacerii”, adaugă Doina Vîlceanu.

Cu toate acestea, pentru a implementa cu succes un marketplace colaborativ, trebuie abordate și unele provocări. În primul rând, este indicat să existe o gestionare eficientă a relațiilor dintre participanți, în paralel cu menținerea unor niveluri ridicate de calitate și servicii astfel încât să poată fi asigurată o experiență pozitivă pentru clienți. Apoi, un marketplace colaborativ necesită o infrastructură tehnică puternică și securizată pentru a oferi o interacțiune fluidă și sigură între companii și clienți.

În același timp, companiile trebuie să stabilească acorduri clare în ceea ce privește drepturile și responsabilitățile fiecăruia și să respecte reglementările legale și fiscale relevante.

Un marketplace colaborativ ar putea fi o strategie inovatoare pentru jucătorii din retail care doresc să își extindă prezența online și să capitalizeze oportunitățile pieței. Un aspect important de menționat se referă la investițiile pentru înființarea și administrarea unui marketplace, care pot fi împărțite între toți participanții, reducându-se povara financiară pentru fiecare în parte.

Mai mult decât atât, un marketplace colaborativ poate oferi un avantaj competitiv, atrăgând atenția clienților datorită gamei variate de produse și servicii disponibile într-un singur loc. Astfel, companiile pot profita de sinergiile dintre ele și de vizibilitatea sporită pe care o oferă platforma comună.

Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
În ultimii 25 de ani, piața de retail și FMCG a trecut printr-o transformare continuă, iar Mega Image a avut o contribuție semnificativă la...
Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Viitorul cash&carry este reprezentat de dezvoltarea multicanal, cu procese integrate și automatizate, consideră Adrian Ariciu, CEO METRO...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
Doina Vîlceanu, ContentSpeed: Piața de retail și FMCG online, într-un punct de tranziție
Doina Vîlceanu, ContentSpeed: Piața de retail și FMCG online, într-un punct de tranziție
Deși ritmul de creștere al pieței de e-commerce din România a scăzut raportat la anii de pandemie, 2023 s-a încheiat cu un plus de 8–9% pe...