Businessul Annabella, pași mărunți în drumul spre o prezență națională
Pentru Annabella, 2024 a fost un an bun din perspectiva dezvoltării, proiectul emblematic fiind inaugurarea celui de-al doilea parc de retail în Râmnicu Vâlcea. Cât despre viitor, retailerul pariază pe cartea creșterii accelerate, pe lista pentru următoarele șase luni regăsindu-se 20 de locații noi, dar și testarea unor teritorii noi. Și chiar dacă pe termen scurt nu putem vorbi despre o prezență națională, Annabella face pași siguri în această direcție.
O investiție de cinci milioane de euro, Annabella Retail Park Vâlcea a fost cel mai mare proiect al retailerului deținut de antreprenorii locali Dorina și Dan Mutu pentru anul acesta, având o suprafață închiriabilă de 7.000 de metri pătrați, dintre care 1.600 sunt ocupați de magazinul Annabella. „Parcul avea nevoie de o ancoră de food și ar fi fost nefiresc să aducem un alt retailer. Drept urmare, am decis să relocăm unitatea din proximitatea parcului de retail, care fusese inaugurată în urmă cu aproape zece ani și care avea nevoie de investiții în modernizare. Magazinul a fost bine primit de cumpărători, nu am pierdut cifră de afaceri pentru că locația veche a funcționat până la momentul inaugurării parcului, deci aș spune că a fost o decizie bună”, a explicat Alexandru Șoacăte, Director General Adjunct Annabella.
Dincolo, însă, de amploare și de bugetul alocat, inaugurarea celui de-al doilea parc de retail Annabella a venit la pachet cu un facelift pentru conceptul de supermarket Annabella. Concret, vorbim despre un spațiu modern care stă sub semnul accesibilității și al familiarității. Astfel, magazinul integrează culori calde, dar și inserții de lemn, care dau senzația de „acasă”. „Am vrut să fie un proiect emblematic și principalul obiectiv a fost să dezvoltăm un spațiu modern, dar fără să existe acel sentiment de spațiu impersonal. Astfel, am făcut un update la paleta de culori și am înlocuit verdele cu griul antracit, o culoare în trend în industrie, și am folosit materiale mai calde. În plus, rafturile sunt mai joase pentru că ne-am dorit un spațiu aerisit și accesibil clienților”, a completat managerul.
Din punctul de vedere al layoutului, conceptul a venit cu scopul de a face cât mai accesibile categoriile de produse fresh clienților, dar și de a optimiza fluxul de organizare. „Dacă ai foarte multe coridoare, e destul de greu să te miști și este nevoie de mai mulți angajați ca să poți opera. Cu cât spațiul este mai simplu și mai drept din punctul de vedere al layoutului, cu atât ești mai eficient”, a adăugat Alexandru Șoacăte.
Produsele Răureni, pilon principal în sortimentație
Tot la capitolul elemente de diferențiere față de vechea locație merită menționată și insula Râureni, care a fost mai bine scoasă în evidență. Astfel, noul concept plasează central insula de produse Râureni și beneficiază de un design nou. „De ceva timp ne bazăm pe aceste produse, unde, pentru că sunt brandul nostru, avem cele mai bune prețuri și am vrut să le punem în lumina reflectoarelor pentru că își merită locul ca pilon principal în sortimentația noastră”, a precizat reprezentantul Annabella. În prim-plan sunt și legumele și fructele, care sunt prezentate într-un format mult mai modern și mai prietenos.
„Ne-am focusat pe categoriile care ne-au consacrat. Am vrut să avem o insulă de legume și fructe cu produse din fermele proprii. În rest, celelalte categorii erau bine acoperite și în locația veche și acest lucru rămâne valabil”, a punctat managerul Annabella. Astfel, pe rafturile magazinului se regăsesc aproximativ 10.000 de SKU-uri, acoperind nevoile clienților. „Am încercat să oferim o sortimentație cât se poate de diversă astfel încât clienții să găsească produsele de care au nevoie în magazinul nostru. Dacă ne raportăm la performanța lor, legumele și fructele, produsele de la vitrina asistată și băuturile sunt cele trei macro-categorii care au înregistrat cele mai bune rezultate de la momentul deschiderii”, a explicat Alexandru Șoacăte.
Cum a fost, însă, primit de cumpărători noul concept? „Feedbackul clienților a fost extrem de bun și suntem pe un trend ascendent din perspectiva tuturor indicatorilor relevanți. Cifrele s-au îmbunătățit semnificativ prin comparație cu locația veche, dar sunt cumva în linie cu așteptările noastre”, a adăugat Alexandru Șoacăte.
2024, un an bun pentru dezvoltarea Annabella
Pentru Annabella, 2024 este un an bun din perspectiva dezvoltării și a proiectelor, ceea ce va susține și evoluția financiară. „Din perspectiva cifrei de afaceri vorbim despre o creștere double-digit și evoluția este susținută și de deschiderile de anul acesta, dar și de cele de anul trecut care și-au făcut efectul și anul acesta. Deci creșterea cifrei de afaceri a fost una semnificativă, presiunea prețurilor din piață se resimte, și noi nu am vrut să o dăm mai departe complet către clienți. Drept urmare, mă aștept ca presiunea pe marjă să se reflecte și în rezultatul financiar”, a explicat reprezentantul Annabella.
Pe lângă presiunea prețurilor, 2024 a venit la pachet și cu alte provocări. „În primul rând, aș menționa schimbările legislative. Salariul minim s-a modificat de două ori, suplimentar avem impozitul pe cifra de afaceri, SGR și toate proiectele legislative e-factura, e-transport, care sunt ok, dar pun presiune pe întreaga piață IT și pe jucătorii din piață. Astfel, în loc să te dezvolți, să prioritizezi expansiunea, trebuie să te concentrezi pe modificări de sisteme, adaptări la situația financiară. Într-adevăr, toate sunt importante, dar sunt comasate într-un interval relativ scurt și atunci pun presiune pe organizație”, a adăugat Alexandru Șoacăte.
Accelerarea expansiunii, prioritatea numărul 1
Cu 115 magazine în județele Vâlcea, Dâmbovița, Argeș și Olt, Annabella se plasează în topul celor mai importanți retaileri independenți din piața locală. Și această poziție a fost susținută prin investiții constante. Astfel, pentru 2024 bugetul de investiții se ridică la șapte milioane de euro. „Noi reinvestim profitul și vom continua această strategie. Prioritatea noastră este să extindem și să dezvoltăm businessul și consider că suntem într-o poziție foarte bună din acest punct de vedere”, a explicat managerul.
Astfel, următorul proiect la care retailerul lucrează este inaugurarea primului magazin Annabella din Crevedia, care va reprezenta ancora de retail alimentar a unui parc de retail. „Este un parc de retail mai mare decât parcul nostru, iar deschiderea este planificată la jumătatea lunii noiembrie. Pentru perioada următoare mai avem planificate câteva locații care vor fi deschise tot în parcuri de retail ale altor dezvoltatori”, a mai spus el.
Concret, retailerul are pe listă 20 de locații, un target ambițios dacă luăm în calcul că termenul pentru inaugurare este de șase luni. „Facem pași siguri în direcția dezvoltării pentru a avea o acoperire cât mai bună și a fi cât mai aproape de cumpărător. Anul trecut am preluat rețeaua Best Market, în noiembrie vom inaugura magazinul din Crevedia, unde este un risc pentru că ne apropiem de o zonă concurențială. Avem pe listă și județe noi, dar magazinele noi vor fi mai degrabă adiacente celor pe care le operăm. Ca strategie de dezvoltare trebuie să urmezi și linia de aprovizionare logistică pentru că altfel te expui la niște costuri de transport foarte mari. Tocmai de aceea, până acum, am preferat să creștem concentric”, a mai explicat Alexandru Șoacăte.
Este totuși Bucureștiul destinația finală pentru retailer? „Într-adevăr, venim mai aproape de București, însă de multe ori dorința nu este suficientă, trebuie să găsești și ceva cu sens pentru business. Îmi doresc să ajungem un retailer cu prezență națională, dar până acolo avem nevoie de multe progrese și investiții în logistică. Facem pași în direcția aceasta, dar nu aș putea spune că este un obiectiv pe termen scurt”, a concluzionat reprezentantul Annabella.