August, magazinul care vinde „timp” cumpărătorului de impuls

Cu o experiență de 25 de ani pe piața locală de retail, echipa managerială din spatele conceptului August a reușit, în primele șapte luni, să înregistreze o creștere organică double-digit pe o piață puternic concurențială. Din cele zece magazine ale rețelei, unul intră în categoria „atipic”, sortimentația fiind tailor-made pentru cumpărătorii exigenți din zona centrală a Capitalei.

Aflat pe Bulevardul Burebista, nr. 2, magazinul August și-a creat vadul comercial încă din 2013. August se numește însă din 2021, când foștii proprietari ai rețelei Pronto au pariat pe retailul on the go și au lansat pe piață acest concept de retail. Locația veche a fost atunci modernizată, iar spațiul de vânzare a fost practic dublat, ajungând la 120 de metri pătrați. Cât despre sortimentație, aceasta a fost atent gândită, în funcție și de nevoile persoanelor care frecventează terasele din zona Piața Alba Iulia din Capitală.

„Avem un nucleu de produse, în total 140, care trebuie să fie obligatoriu în toate magazinele. Dar, la nivel local, fiecare director de magazin adaptează sortimentația în funcție de specificul zonei. Ce este atipic la locația de pe Bulevardul Burebista? Aici vindem multe produse premium – cafea, tutun exotic, disponibil doar la noi, băuturi alcoolice și dulciuri. Este magazinul în care vindem cel mai mult whisky, de exemplu. Aș putea spune chiar că aici vindem whisky cât pentru toate celelalte magazine la un loc”, explică Gabriel Sandu, cofondator August.

Magazinul dispune și de o zonă convenience, unde retailerul a integrat un coffee corner. În același loc există și cafea ready to drink, ba chiar și apă ambalată la pahar de 150 de mililitri, astfel încât clientul aflat pe fugă să nu fie nevoit să cumpere o cantitate prea mare.

„Este un magazin care targetează un client premium, un client grăbit, care vine pentru cumpărături de impuls. Dacă ai mai multe cumpărături de făcut, mergi la un magazin mare. Când ai o poftă, acolo ne plasăm noi. De altfel, am proiectat acest concept de magazin astfel încât în doar trei minute să îți poți satisface orice poftă. În această zonă locuiesc foarte multe persoane pentru care timpul este o problemă și nu își pot permite «luxul» de a petrece 20 de minute într-un magazin mare. Pentru acestea am gândit sortimentația astfel încât să găsească tot ce au nevoie”, adaugă Gabriel Sandu.

Așa se explică și faptul că, în cazul acestei locații, media bonului este cu 25% mai mare față de restul magazinelor din rețea, iar numărul clienților urcă zilnic până la 800.
În prezent, rețeaua August numără zece magazine, toate în București. Fondatorii nu exclud însă ieșirea în afara granițelor Capitalei, prima opțiune pe listă fiind județul Ilfov.

„Avem în permanență oportunități de deschideri noi, dar alegem să facem analize minuțioase până să ajungem la concluzia bună. Investiția în amenajarea unei locații se ridică la 50–60 de mii de euro, fără să luăm în calcul stocurile. În practică, aceste sume cresc considerabil și nu sunt bani pe care ți-ai dori să îi pierzi doar pentru că nu ți-ai făcut temele bine. Acum analizăm deschiderea unui magazin nou în Domnești și pot să spun că, la prima vedere, pare foarte promițător. Dar doar după un an și jumătate de funcționare o să putem spune dacă este un pariu câștigător”, explică cofondatorul August.

Puterea de adaptare, atuul în fața retailerilor internaționali

Cofondatorul August spune că există o perioadă de aproximativ șase luni, maximum un an, din momentul în care un magazin este inaugurat până când reușesc să înțeleagă nevoile clienților, timp în care testează produse cât mai diverse. Ulterior, este stabilit portofoliul pentru fiecare locație. Iar în cazul magazinului amplasat pe Bulevardul Burebista, faptul că are același director din 2014 a cântărit mult în succesul înregistrat. „Flexibilitatea este poate singurul avantaj pe care îl avem în fața rețelelor internaționale. Ele dispun atât de resurse financiare, cât și umane nelimitate. Au persoane dedicate pentru fiecare proces în parte și o listă întreagă de proceduri. În cazul nostru, ne permitem să listăm un produs chiar în momentul în care apare”, afirmă cofondatorul August.

Presiunea venită din partea marilor rețele internaționale rămâne totuși presantă și orice deschidere de magazin a acestora în proximitatea August se resimte la nivel de vânzări. „Din experiența de până acum, am observat că, atunci când apare un magazin nou aproape de noi, acest fapt duce la scăderea vânzărilor pe un orizont de un an. Poate oamenii descoperă în primă fază prețuri mai bune, promoții despre care au auzit la radio sau la televizor. Dar, după această perioadă, clienții revin la noi. Și noi avem promoții și clienții fideli le cunosc și ne apreciază pentru asta”, adaugă Gabriel Sandu.

Aprecierea se traduce la nivel de cifre, iar 2024 se anunță unul cu cifre-record pentru magazinele August. Încă de la începutul anului, în luna februarie, compania a înregistrat o creștere like-for-like față de februarie 2023 de 26%. Iar în primele șapte luni din acest an față de perioada similară a anului trecut, creșterea like-for-like a fost de 19,5%. În 2023, compania care administrează magazinele August a înregistrat o cifră de afaceri de peste 34 de milioane de lei, cu aproape 9% peste nivelul din 2022, și un profit net de 240 de mii de lei.

„Echipa managerială actuală a ajuns la gradul de maturitate care îi permite să atingă potențialul maxim din oferta oricărui magazin. Toți retailerii au rafturi moderne, tot mai mulți au acum aparate pentru cafea, toți sunt preocupați de zona de vânzare. Însă diferența o fac oamenii. Aș îndrăzni să spun că aproximativ 60% din succesul unui magazin este asigurat de oameni, 30% este generat de amplasament și 10% înseamnă noroc”, afirmă Gabriel Sandu.

2023, anul consolidării retailului modern din România
2023, anul consolidării retailului modern din România
După ce timp de câțiva ani consecutivi marile rețele de magazine s-au remarcat prin investiții susținute în expansiune și remodelare, 2023 a...
Rețeaua Magazine DIANA face pasul de la local la regional
Rețeaua Magazine DIANA face pasul de la local la regional
Cu o prezență de peste 32 de ani pe piața retailului independent și 68 de magazine operate în șase județe, rețeaua Magazine Diana face...
AuGust, conceptul care vrea să cucerească cumpărătorul on the go
AuGust, conceptul care vrea să cucerească cumpărătorul on the go
Pe o piață aglomerată, în care focusul retailerilor este pe comerțul de proximitate, foștii proprietari ai rețelei Pronto pariază pe retailul...
Foștii proprietari ai rețelei Pronto lansează un nou concept de retail
Foștii proprietari ai rețelei Pronto lansează un nou concept de retail
Gabriel Sandu și Valeriu Mișurnov, foștii proprietari ai rețelei Pronto Express, cel mai mare francizat Carrefour, au lansat un nou concept de...