Sorin Brînzan, Julius Meinl: „Succesul vine când ești înconjurat de oamenii potriviți”

„Oricât de bun ai fi, ai nevoie întotdeauna ca cineva să aibă încredere în tine”, spune Sorin Brînzan când se gândește la lecțiile pe care le-a învățat de-a lungul carierei sale. Are peste 25 de ani de experiență în industria bunurilor de larg consum și a trecut de la marketing la vânzări, până la funcții de top management. Când a simțit că devenise mult prea stabil totul, a schimbat jobul. Așa a ajuns și la Julius Meinl unde, din primăvara acestui an, conduce operațiunile din România. Sorin Brînzan, Julius Meinl: „Succesul vine când ești înconjurat de oamenii potriviți”

Dacă ar fi fost să își aleagă cariera raportat la studii, probabil că Sorin Brînzan ar fi fost astăzi un IT-ist care ar fi scris coduri de programare cinci zile din șapte. Este licențiat în cibernetică și statistică economică, studii încheiate înaintea anilor 2000. Dar, cum la acea vreme mirajul IT-ului nu era la fel de mare ca acum, Sorin a căutat un job care să îi asigure o sursă de venit. A ales vânzările.

„Studiile mi-au format o structură, m-au ajutat să îmi dezvolt gândirea analitică, să identific trenduri, să analizez riscurile înainte să iau decizii. M-au ajutat să înțeleg mai bine mediul de business și ce presupune digitalizarea. Dar, cumva, rolul facultății a devenit aplicabil mai târziu. Oricum, nu aș putea să spun că studiile s-au terminat odată cu facultatea. Au urmat multe cursuri de dezvoltare profesională, de la traininguri organizate de companie, cursuri formale de management, un master în administrarea afacerilor în cadrul University of Minnesota, dar și un executive MBA în cadrul Vienna University of Economics and Business”, povestește executivul. Cea mai bună „școală” spune însă că a făcut-o alături de oamenii cu care a lucrat, fie că au fost manageri sau oameni pe care i-a coordonat chiar el de-a lungul anilor. Declară deschis că nu a învățat niciodată nimic de la cei care au fost de acord cu el, din contră. Apreciază oamenii care spun deschis ceea ce gândesc, care iau inițiativa chiar și când sunt nesiguri, fără teama de a greși. Așa și-a dezvoltat în timp și stilul de management, despre care spune că este unul colaborativ. „Îi las pe oameni să vină cu idei, echipa este cea care dă tonul. Stau și observ, am încredere că ei știu cel mai bine ce este de făcut”, explică Sorin.

Prima interacțiune cu piața FMCG

Pe vremea când încă era student, Sorin obținea primul job în industria bunurilor de larg consum despre care spune că era o combinație „între nevoie și avantaje”. „Nevoia de a avea un venit în plus m-a condus către vânzări. Eram anul III la facultate, adică prin 1996, și m-am angajat la Colgate-Palmolive. Eram mai mulți colegi din același an și acest lucru era în același timp stimulativ, dar și distractiv. Câștigam deloc puțin pentru un student, dar, totodată, învățam să lucrez în echipă, interacționam în fiecare zi cu oameni noi, totul reprezenta ceva nou pentru mine la acea vreme”, își amintește Sorin.
În 2002, făcea trecerea către Whiteland Import Export unde a început ca Trade Marketing Coordinator, funcție pe care a ocupat-o timp de aproape doi ani. A trecut prin patru avansări și, în final, timp de patru ani și jumătate, a fost directorul de vânzări al companiei. După 12 ani în cadrul Whiteland, Sorin a făcut trecerea spre categoria de brânzeturi și s-a alăturat echipei Hochland, unde mai bine de șapte ani a coordonat departamentul de vânzări.

Ce a învățat de-a lungul timpului din toate locurile de muncă pe care le-a avut și de la echipele cu care a interacționat? „Lecția Colgate-Palmolive a fost că trebuie să îți faci treaba indiferent de cât de mic este rolul pe care îl ai în organizație. Jobul trebuie făcut bine pentru ca ceilalți să se poată baza pe tine. În Whiteland, pot spune că am avut cel mai mult de învățat, cumva și datorită parcursului consistent. Însă cel mai important lucru a fost că oricât de bun ai fi, întotdeauna ai nevoie ca cineva să aibă încredere în tine și să îți acorde o șansă. Dacă ai răbdare și dai tot ce poți, rezultatele vin. Și ultima, dar nu cea din urmă, a fost lecția importanței oamenilor. Echipa este cea care face întotdeauna diferența, așa că oamenii trebuie să fie pe primul loc”, explică Sorin.

Citește și: Cafeaua, o categorie în care premiumizarea dă tonul creșterii

Adela Militaru, un manager construit ca un puzzle de experiențe
Adela Militaru, un manager construit ca un puzzle de experiențe
Adela Militaru conduce de aproape doi ani echipa de vânzări și trade marketing a JTI România, intrând în această industrie din dorința de a...
Roxana Tisăianu, FrieslandCampina România: Curajul este esențial pentru a crea ceva transformațional
Roxana Tisăianu, FrieslandCampina România: Curajul este esențial pentru a crea ceva transformațional
Deschidere, reziliență, smerenie și curaj. Acestea sunt trăsăturile pe care Roxana Tisăianu le consideră necesare pentru un lider și la care...

Însă primii care au contribuit la formarea sa au fost părinții, în special tatăl său, un om cu principii foarte clar definite, de la care a învățat că este esențial să respecți ceea ce ai promis și, poate cel mai important, să nu minți. „Cel care m-a format însă profesional și căruia cred că îi datorez în mare măsură evoluția mea este George Ștefănescu. Dar sunt și alții care m-au influențat: Sorin Timuș, Sergiu Mititelu și Andreea Marincescu, oameni cu care am lucrat la Hochland și care, de-a lungul timpului, mi-au pus întrebări incomode care m-au ajutat să evoluez și să învăț uneori ce să fac, alteori ce să nu fac”, își amintește Sorin zâmbind.

Sorin Brînzan, despre reușita din afara zonei de confort

Dacă întotdeauna a mizat pe respect, lucrul care nu i-a plăcut însă niciodată a fost zona de confort. Atunci când lucrurile ajungeau să intre în rutină și părea că nu mai există posibilități de creștere, era un semn clar că este necesară o schimbare. De altfel, nevoia de provocări noi și dorința de a aduce plus valoare adăugată reală au fost și factorii care „l-au adus” în echipa Julius Meinl.

„Devenise mult prea stabil totul și simțeam că eram într-o zonă de confort care nu mi se mai potrivea. La Julius Meinl m-au atras atât brandul, cât și industria cafelei în întregime. Cafeaua reprezintă unul dintre cele mai atractive segmente, o industrie cu o poveste frumoasă. Cât despre Julius Meinl este suficient să intri într-o cafenea și să îți dorești să lucrezi acolo. De la cafea, la ceașcă, la experiența în sine și până la povestea brandului, toate sunt detalii cu care simți imediat că poți să lucrezi”, explică directorul general. Brandul are o istorie de 160 de ani, iar menirea lui Sorin este să crească relevanța sa și în segmentul de retail, astfel încât experiența pe care o oferă brandul în HoReCa să fie transpusă și în confortul locuinței. „Trebuie să îți dorești mereu să faci lucrurile mai bine, să nu consideri că modelul de astăzi este cel care va funcționa mereu. Lumea se schimbă, industria se schimbă și noi trebuie să fim mereu gata să ne aducem contribuția pentru a deveni mai buni în contextul acestor schimbări”, consideră executivul. Cum vede Sorin Brînzan schimbările prin care a trecut piața bunurilor de larg consum în toți acești ani? Spune simplu că schimbarea a rămas singura constantă, însă viteza cu care se produc schimbările a crescut mereu în ultimii ani.

„Aș menționa doi factori care influențează rezultatele de business: calitatea produselor și a serviciilor oferite consumatorilor și oamenii cu care lucrezi. Cred că cel mai important atribut al unui director general este să știe să se înconjoare de oamenii potriviți. La final, succesul ține de echipa cu care lucrează, nu de omul de la vârful companiei”, consideră Sorin.

Care sunt din punctul său de vedere atributele care ar trebui să definească un lider? Modestia și ancorarea în realitate, spune el pe scurt. „Din punctul meu de vedere, poziția de lider înseamnă să îi servești pe ceilalți. Ești într-o funcție de conducere pentru a-i ajuta pe ceilalți, nu ca ceilalți să te ajute pe tine. Un lider trebuie să fie un model pentru cei din echipă și cred că este foarte important să arăți că ești primul care respectă ceea ce spune”, detaliază executivul. Dacă ar fi să o ia de la capăt, crede că ar repeta aceleași greșeli pentru că datorită lor are mentalitatea de astăzi și înțelege lucrurile în modul în care o face.

„Greșelile sunt și ele parte din parcursul meu. Și nu pot să spun că îmi pare rău de ceva anume. Evident, din anumite greșeli am învățat și, uitându-mă în spate, mi-aș fi dorit să fi avut mai multă încredere în anumiți oameni încă de la început”, declară Sorin. Iar când nu este la birou, lui Sorin îi place să fie înconjurat de prieteni și de familie. Spune că acasă își găsește cu siguranță echilibrul pentru că este locul în care are parte de „înțelegere și liniște atunci când îi este mai greu”.

Gabriela Ionescu, Perla Harghitei & Apemin Tușnad: „Prefer îndrăzneala în locul fricii de a greși”
Gabriela Ionescu, Perla Harghitei & Apemin Tușnad: „Prefer îndrăzneala în locul fricii de a greși”
Un om curios, Gabriela Ionescu, Marketing Director al Grupului de firme Perla Harghitei și Apemin Tușnad, și-a construit traseul profesional în...
282 profil
Irina Pencea, managerul care se bazează pe curaj pentru a explora mereu noi teritorii
Irina Pencea provine dintr-o familie în care părinții au fost pasionați de meseriile lor și au lucrat cât de mult au putut. I-au insuflat acest...
Ioana Boghenco sau definiția unui macromanager
Ioana Boghenco sau definiția unui macromanager
Există o linie fină între a cita fragmente din cărți de leadership și a fi un lider real și autentic. Experiența de peste 20 de ani în...
Sorin Brînzan preia conducerea Julius Meinl România
Sorin Brînzan preia conducerea Julius Meinl România
Sorin Brînzan a preluat, la începutul lunii aprilie, conducerea businessului Julius Meinl pe plan local. Anterior acestei numiri, Sorin Brînzan a...