Simina Arsene, Sergiana: În fiecare moment trebuie să fii pregătit să o iei de la capăt
Acesta este motto-ul Siminei Arsene, unul dintre cei mai longevivi manageri din retailul independent. Chiar dacă sunt deja 11 ani de când a acceptat provocarea de a coordona dezvoltarea rețelei de magazine Sergiana, aceasta spune că e important să fii deschis provocărilor.
Simina Arsene a ajuns la Sergiana în luna februarie a anului 2010, ocupând încă de la început funcția actuală, respectiv cea de director al rețelei de magazine. Spune că parcursul a fost unul firesc, pentru că de mai bine de 10 ani colabora cu Sergiana, la nivel de societăţi, prin natura funcţiilor pe care le avusese în alte companii.
„A fost destul de simplu pentru că ne cunoşteam, iar la un moment dat atât eu, cât şi Sergiana am avut disponibilitatea de a trece la alt nivel al colaborării noastre. Este foarte adevărat că la acea dată îmi doream o schimbare”, povestește ea, adăugând că la acel moment și-a făcut în minte un scenariu despre ce ar însemna să ia totul de la zero, fiind vorba despre o rețea care abia prindea contur. „Am preluat mai multe locații micuțe, genul de prăvălii. Cel mai mare magazin Sergiana în 2010 avea undeva la 110 metri pătrați și era o provocare pentru mine să fac lucrul acesta.”
Concomitent lua naștere și proiectul Kaufland, proiectul său de debut, respectiv deschiderea unor unități Sergiana în galeriile comerciale aferente hypermarketurilor deținute de grupul Schwarz. „Era pionierat din toate punctele de vedere, pentru că plecam la drum cu un nou format de magazin. Un exercițiu destul de greu, dar frumos, pentru că învățam să proiectăm magazine și pentru că recrutam oameni pentru aceste magazine; mai mult, trebuia să ne obișnuim cu niște consumatori dintr-un alt segment. Proiectul a debutat în 2010, continuând și astăzi”, punctează managerul.
Un manager apropiat de oameni
Pentru directorul rețelei Sergiana, 2020 a fost un an dificil, foarte dinamic şi foarte provocator. „Ne-am impus să respectăm toate recomandările şi măsurile de siguranţă sanitară, dar să fim prezenţi în magazine şi să servim clienţii. Zi de zi, a fost un efort de echipă şi nu am lipsit de lângă colegii mei, mai mult, m-am bucurat să văd cum au răspuns şi cum au făcut faţă noilor condiţii.
Am dezvoltat canale noi de comunicare, ne-am reorganizat, cu modificări de program, cu schimbări la nivelul personalului din magazine, dar am păstrat magazinele funcţionale. Am spus că a fost un efort de echipă, dar asta înseamnă inclusiv colaborare interdepartamentală, am conlucrat la nivelului grupului. De exemplu, restrângerea activităţii diviziei HoReCa ne-a permis să dirijăm personal către magazine”, explică Simina Arsene.
Care e secretul pentru a atrage oamenii, în condițiile în care forța de muncă a reprezentat una dintre cele mai mari probleme de-a lungul timpului? „Am fost întotdeauna foarte deschiși, foarte sinceri și am spus lucrurile pe față, în sensul că ne-am exprimat așteptările și am explicat că ne dorim oameni care comunice și să servească clienţii recomandând şi punând în pachet ceea ce ar consuma și ei. Un alt secret a fost suportul necondiționat pe care îl oferim oamenilor. Atunci când întâmpină o problemă sau au greșit ori nu știu cum să facă ceva, suntem lângă ei și găsim împreună o soluție. Nu e simplu, dar am înţeles şi punem în practică o regulă: cerem şi avem aşteptări mari de la colegi, dar ne străduim în permanenţă să ne simtă lângă ei, să ştie că au suportul nostru. E vorba de reciprocitate sinceră, constantă… cam ăsta e secretul”.
Competiția dintre retailul tradițional și cel modern a fost o luptă și va rămâne o luptă, crede managerul de la Sergiana. „În anii 2007-2010 spuneam tuturor că o carte câștigătoare va fi trecerea către un format apropiat ca ofertă de supermarket. Lucrurile s-au adeverit și se pare că provocarea pentru noi este să adaptăm un mix cât mai competitiv între magazinul de proximitate şi supermarket. Asta pentru că, din punctul meu de vedere, modernizarea comerţului de proximitate va fi cheia succesului. Mai mult, consider că ne vom putea diferenția de rețelele internaționale prin servicii.
Articolul complet poate fi citit aici.