Paul Barnett, un manager în căutarea autenticității
Aflat de un an la cârma Ursus Breweries, Paul Barnett a profitat de perioadă pentru a-și cunoaște echipa și pentru a-i înțelege mentalitatea. Chiar dacă și România se încadrează în profilul țărilor din Europa în care a mai lucrat, acolo unde managerul este perceput mai mult ca un „părinte”, Paul vine mai degrabă cu o abordare de tip asiatic și îi place să fie privit drept „fratele mai mare”. Rezultatul? Angajați mai motivați și evoluție mai bună.
Născut în Marea Britanie, Paul Barnett, executivul care a preluat conducerea businessului Ursus Breweries pe plan local, a emigrat alături de familie în Australia, acolo unde a copilărit. Ulterior, la vârsta de 33 de ani s-a mutat în Singapore, după această experiență urmând, pe rând, Elveția, Cehia și România. La fel de variată este experiența profesională pe care Paul o aduce cu sine, el ocupând funcții precum vice-președinte de vânzări în cadrul sucursalei Asahi Europe & International din Cehia, șef al departamentului european de shopper marketing la SABMiller (Elveția), director regional de vânzări Asia Pacific la Johnson & Johnson (Singapore) și numeroase alte poziții din departamentele de vânzări, deținute în cadrul companiilor Johnson & Johnson și Nestlé în Australia. În cadrul Asahi, Paul Barnett a fost director general al Asahi Brands Europe (cu sediul în Republica Cehă), poziție din care a condus afacerile de export și a contribuit la creșterea acestora. În cel mai recent rol al său, Transformation Director Europe, executivul a construit și implementat agenda de transformare a grupului Asahi Europe & International. Dincolo însă de toate aceste titulaturi, managerul vorbește foarte deschis despre energia diferitelor culturi cu care a intrat în contact și care a fost principala lecție învățată.
„Îmi place să lucrez cu oamenii. Asta mă motivează să vin la muncă în fiecare zi. Aș rezuma că oamenii sunt infinit de interesanți și sunt atât de multe povești în lume. Îmi plac românii, sunt oameni care zâmbesc mult, vremea este minunată aici, mâncarea este specială și berea de calitate. România este unul din cele mai bune locuri în care am trăit în afara Australiei. Am lucrat și în Asia pentru foarte mult timp și există ceva foarte special și spiritual acolo. Munca este o extensie a familiei tale. Atunci când ajungi manager, în Asia, ești perceput de echipă ca fratele sau sora mai mare. Ai o relație diferită cu angajații tăi. Spre deosebire de Europa, unde ca manager ești privit mai mult ca un părinte. Această diferență m-a învățat multe. În Asia aș fi spus «eu lucrez cu 18.000 de oameni», în timp ce în Europa abordarea ar fi fost de tipul «18.000 de oameni lucrează pentru mine». Îmi place să adopt tipul de mentalitate asiatică atunci când interacționez cu oamenii, pentru că așa îi motivezi mai bine și obții rezultate mai bune”, explică Paul Barnett.
În cele șase luni de când s-a relocat alături de familie în România, executivul a vizitat toate unitățile de producție din țară, luând în același timp pulsul vieții reale. Se declară un fan absolut al zonei rurale, acolo unde preferă să se piardă prin satele mici și pitorești care îi aduc aminte de Australia, unde poate savura o bere la crâșma din sat și unde poate gusta din preparatele tradiționale. „Nu sunt genul de lider care vine și vrea să schimbe totul, ci mai degrabă liderul care vine și încearcă să înțeleagă totul pentru a aduce valoare adăugată. Tatăl meu a fost mecanic, prin urmare îmi place să cunosc oamenii din fabrici, să comunic cu ei, să le aflu poveștile. De asemenea, ca om de vânzări ador să îmi petrec timpul cu reprezentanții noștri de vânzări, să vizitez alături de ei magazinele mici și să discut cu proprietarii pentru a găsi soluții pentru optimizarea businessului. Încă mă simt ca un turist și sper ca acest sentiment să nu se piardă”, punctează managerul.
Leadership la cote înalte
Atunci când vorbește de leadership, Paul amintește din nou de grija pentru angajați, dar și de provocarea acestora, încurajându-i să evolueze ca indivizi și profesioniști. „Îmi pasă foarte mult de oameni, încerc să le rețin numele, să cunosc detalii personale despre fiecare în parte, însă îmi place să îi și provoc pentru a obține cea mai bună variantă a lor. A găsi echilibrul este foarte dificil, de multe ori eșuez, însă nu renunț niciodată”, detaliază șeful Ursus Breweries.
La rândul său, apreciază feedback-ul primit de la oamenii cu care intră în contact. „Le-ar plăcea să pot lua decizii mai rapid, să fiu mai punctual, să mă gândesc nu numai pe termen scurt, dar și pe termen mai lung atunci când luăm decizii. Cel mai importat este să te oprești și să reflectezi asupra a ceea ce îți spun oamenii despre tine. Dacă nu ceri feedback în mod regulat, atunci când îl primești nu va fi neapărat și autentic. Deci încerc să obțin păreri în mod constant de la oameni și să le analizez”, mai spune Paul Barnett.
Crede într-o filosofie de business ghidată de existența unui scop și centrată pe valoare. „Am un scop personal pe care încerc să îl respect pe cât de mult pot – încerc să fiu energia pozitivă pe care îmi doresc să o văd la rândul meu în jur. Fie că vorbesc cu echipele pe care le coordonez, fie că este vorba de oamenii responsabili de ambalare din Timișoara, fie că vorbesc cu directorul de vânzări, îi întreb pe fiecare în parte care este rolul echipei lor, ce obiectiv încearcă echipa lor să atingă. De asemenea, obișnuiesc să îi întreb pe tinerii manageri care le sunt valorile și cum fac să le apere. Până nu înțelegi acest lucru, nu cred că poți fi un lider eficient”, explică managerul.
Autenticitatea este un alt element care ar trebui să se regăsească obligatoriu în „bagajul” unui manager și acest lucru a fost subliniat în multiplele discuții purtate cu mentorii săi. „Cel mai bun sfat primit a fost să fiu eu însumi, pentru că orice altă variantă este rezervată de altcineva. Dacă încerci să copiezi alți lideri, nu va funcționa pe termen lung, trebuie să fii autentic și consistent cu ceea ce ești”, consideră executivul.
Pe de altă parte, o schimbare adusă de pandemie este nivelul de empatie pe care angajații îl caută la un lider. „Oamenii vor de la lideri mai multă empatie. Nu doar să înțeleagă ce se întâmplă, ci și să reacționeze. Am fost foarte atent, am citit cărți, am participat la cursuri în acest sens, am încercat să mă conectez cu angajații noștri cât mai mult posibil, încerc să nu îi suprasolicit și să îi ascult și să reacționez la ce aud, nu să fac un monolog. Oamenii vor lideri care nu citesc de pe foi și care nu se
ascund în spatele unor straturi consistente de birocrație. Vor să îi cunoști în mediul lor, unde lucrează și nu din spatele unui monitor. Și să asculți ce au de spus, nu să le impui agenda ta”, menționează Paul Barnett.
Despre cultura erorii și puterea echipei
Șeful Ursus Breweries vine, de asemenea, cu o perspectivă interesantă asupra felului în care oamenii se raportează la greșeli, atât în business, cât și în viața personală. Esențială, în opinia sa, este reacția pe care o ai în momentul în care greșești. „Goana după perfecțiune poate paraliza și poate opri oamenii de la a reacționa. Este o provocare, întrucât oamenii nu prea vor să-și împărtășească greșelile și, pentru a-i convinge, trebuie ca tu însuți să le povestești greșelile tale. Însă, în anumite culturi, dacă împărtășești lucruri care nu te pun într-o lumină bună oamenii nu te percep ok. Nu greșeala contează, ci cum ai reacționat în acea situație. Personal, încerc să îmi păstrez calmul, să pun întrebări, să simplific ceea ce văd și aud oamenii și să iau o decizie care să reprezinte un pas înainte. Dar nu îmi place când descopăr o problemă de care nu am fost informat, pentru că nu înveți nimic din experiența respectivă și îți va încetini parcursul”, crede Paul Barnett.
Mai mult decât atât, Paul Barnett se declară fascinat de ideea de echipă, definind acest concept foarte concis: „o singură persoană, o singură voce”. „Mă aștept de la echipa mea să aibă o viziune de ansamblu, să gândească din diferite perspective. Mi-am propus odată cu venirea mea la cârma businessului din România ca produsele noastre să deservească mai multe ocazii de consum, pentru mai mulți consumatori din ce în ce mai diferiți, din toată România. Iar din punctul de vedere al oamenilor care lucrează aici, mi-ar plăcea să devenim mai vizionari, să ne provocăm mai mult unii pe alții”, mai spune Paul.
Pentru a-și îndeplini obiectivele setate, managerul vorbește despre investiții în producție și ambalaje, dar și surprize la nivel de portofoliu. „Am observat că oamenii vor să consume băuturi cu un conținut mai scăzut de alcool și vor să experimenteze băuturi cu arome diferite. Ei caută alternative pentru un stil de viață mai sănătos. Băuturile non-alcoolice reprezintă o componentă importantă a portofoliului nostru și ne vom concentra în direcția aceasta. Veți vedea multe inovații în zona de bere craft, bere cu arome. Luăm decizii pe termen lung și acționarii japonezi au o filosofie de business similară. Vorbim de moștenire și viitor atunci când luăm decizii de business”, adaugă executivul.