Nawaf Salameh, Alexandrion: „Businessul înseamnă în primul rând implicare”

Nawaf Salameh, președintele și fondatorul Alexandrion Grup România, este unul dintre puținii antreprenori care au demonstrat că poți prinde rădăcini sănătoase într-o țară străină. Este în România de peste 30 de ani, timp în care a construit mai multe businessuri. Pe ce a mizat? În primul rând pe tradiție, pentru că omul de afaceri este de părere că „nu poți construi o afacere pe termen lung fără să respecți tradițiile locului”. Nawaf Salameh, Alexandrion: „Businessul înseamnă în primul rând implicare”

Majoratul pe tărâm românesc. Cetățean român de origine siriană, Nawaf Salameh s-a născut și a crescut în Marmarita, un oraș din nord-vestul Siriei. A urmat cursurile școlii primare și gimnaziale în Marmarita și a fost elev al liceului Hanna Bassam din aceeași localitate. Provenind dintr-o familie de farmaciști, când a fost vorba de alegerea facultății, medicina a fost singura variantă luată în calcul. Cu toate că își dorea să meargă să studieze în Italia sau America, familia l-a sfătuit să aleagă România. „Mama a fost cea care a insistat să vin în România și principalul motiv al deciziei au fost asemănările dintre Biserica Ortodoxă și Biserica Antiohiei, eu fiind creștin din Antiohia.”

A ajuns în România în noaptea de 14 septembrie 1983, zi care a coincis cu momentul care marchează primul pas spre maturizare, majoratul. „Am împlinit 18 ani în ziua în care am ajuns în România. La aterizare, polițistul de la frontieră mi-a spun că am devenit bărbat în România și mi-a urat «La mulți ani»”, își amintește antreprenorul. Opt ani mai târziu, în 1991, tot în luna septembrie, și-a finalizat studiile și a luat decizia de a merge în Grecia pentru specializare. „Voiam să studiez chirurgie plastică și am hotărât să fac jumătate din rezidențiat în Grecia și jumătate în Brazilia. Am terminat cu procedurile pentru recunoașterea studiilor în 1992 și am făcut practică la două spitale.”

De la medicină, la FMCG. Cu toate acestea, Nawaf Salameh a renunțat la medicină atunci când a sesizat o oportunitate de câștig în comerț. Aceea a fost și prima interacțiune a sa cu industria bunurilor de larg consum. „La începutul anului 1993, un prieten mi-a propus să cumpărăm două tiruri de dulciuri și să le distribuim în Europa. Acela a fost momentul în care am renunțat la halatul de medic pentru cravata de om de afaceri. Am început ca reprezentant autorizat al producătorului grec de ciocolată Pavlidis și am exportat dulciuri în toată Europa de Est și în țările din fostul URSS”, povestește Salameh.

Un an mai târziu a ales să o ia de la zero într-un business nou, cu potențial ridicat și care îi oferea un alt statut: acela de producător. „Am primit o ofertă de parteneriere de la un investitor care avea o mică distilerie în Creta. Acolo se produceau Alexandrion, Kreskova, dar și alte băuturi tradiționale grecești. Fabrica se întindea pe 670 de metri pătrați și aveau câțiva angajați. Mi s-a propus de la început să devin acționar majoritar, am acceptat și ne-am gândit să mutăm businessul în afara Greciei. Partenerul meu viza țări din fosta URSS, precum Belarus sau Ucraina, însă eu nu am fost de acord.”

Aventura Alexandrion. Povestea Alexandrion în România a început în anul 1994, odată cu mutarea businessului din Grecia. Inițial, băuturile au fost importate din Grecia, primele sticle de Alexandrion de la fabrica din Prahova fiind produse în anul 1997. „Practic, am construit totul de la zero. La început am plătit chirie și abia în anul 2000 am cumpărat terenul și am început să regândim proiectul astfel încât să construim un business pe termen lung”.

Procesul de reconstruire a fabricii a durat aproximativ zece ani, perioadă în care antreprenorul a mizat pe experiența acumulată, dar și pe dorința de a dezvolta o poveste de succes. „Întotdeauna am considerat că industria băuturilor alcoolice nu este o industrie ușoară, este mai degrabă o artă. După experiența ca distribuitor mi-am dorit mai mult, voiam să creez, să produc ceva de la zero și acest business mi-a oferit această satisfacție. În plus, faptul că am terminat medicina m-a ajutat să gândesc într-o manieră diferită strategia de dezvoltare. Întotdeauna am susținut faptul că trebuie să îți respecți consumatorul și să îi oferi doar produse de calitate. Din punctul meu de vedere, rețeta e simplă: produse de calitate, parteneri de calitate și consumatori de calitate. Dacă reușești să întrunești aceste criterii, nu ai cum să nu ai succes”, este de părere Nawaf Salameh.

Însă această strategie implică și investiții serioase. Până în prezent, omul de afaceri a investit circa 40 de milioane de euro în fabrica de lângă Ploiești, care acum se întinde pe 20 de hectare și include unitate de producție, zonă de procesare și fermentare a fructelor pentru rachiuri, dar și o cramă cu capacitatea de 3.000 de butoaie.

Despre provocări și succes. Ca în orice business, provocările nu au lipsit nici în cazul Alexandrion Grup România. „Industria băuturilor alcoolice se confruntă cu două mari provocări, pe care noi le-am resimțit încă de la început: concurența neloială și autoconsumul. Când vorbesc despre concurența neloială mă refer la produsele de import, care au acces foarte ușor pe piață. În România există un decalaj între producția internă și importuri și asta a creat această concurență neloială. În ceea ce privește autoconsumul, din punctul meu de vedere marea problemă este faptul că producția nu este controlată. În acest moment, este haos la acest capitol. Nu este normal să se producă milioane de cazane de băuturi alcoolice și să nu fie controlate. Vorbim despre un fapt care îți poate afecta sănătatea. Nu vreau să fie interzis autoconsumul, ci doar să se producă controlat”, explică Nawaf Salameh.

Un rol important – dacă nu cel mai important într-un business – îl au consumatorii. Nawaf Salameh a înțeles acest lucru și încă de la început a încercat să creeze o legătură apropiată cu consumatorii. „Principalul nostru atu în lupta cu multinaționalele este consumatorul. Ne-a ajutat foarte mult faptul că românii sunt tradiționaliști și preferă să consume produse locale, tradiționale”, spune antreprenorul. În plus, spre deosebire de o companie multinațională, un business antreprenorial îți oferă posibilitatea de a fi mai aproape de consumatorii tăi. Astfel, managerul a avut în vedere acest lucru și a încercat să câștige teren la acest capitol mizând pe transparență în relația cu consumatorii. „Am înțeles de-a lungul timpului că pentru consumatori este foarte important să știe ce consumă. De aceea, le-am oferit posibilitatea de a vedea unde și cum sunt produse băuturile din portofoliul nostru. Și asta le-a oferit încredere”, povestește Salameh.

Moștenirea Alexandrion. Despre propriul stil de management, Nawaf Salameh spune că este foarte implicat și nu tolerează minciunile, din simplul motiv că el este foarte corect cu angajații. „Eu m-am implicat foarte mult în acest business. Chiar dacă vorbim despre lucruri minore, pentru mine sunt importante. Mulți manageri sunt de părere că nu trebuie să te legi de lucrurile mici pentru că te pierzi în detalii, însă eu nu sunt de aceeași părere. În plus, mi se pare important ca un manager să-și recunoască greșelile și să-și asume răspunderea pentru ele. Eu am făcut asta întodeauna.”

Deși de-a lungul timpului a primit mai multe oferte de cumpărare pentru Alexandrion, managerul a luat o singură dată în serios varianta de a renunța la businessurile din România și să se mute cu familia în Brazilia. „Anii 1997-2000 au fost o perioadă dificilă și mă gândisem să vând toate afacerile, însă soția mea nu a fost de acord. Din acel moment nu am mai luat în calcul această variantă. Chiar dacă au mai existat momente dificile, fiecare dintre ele m-a întărit și m-a făcut să am încredere și mai mare. Este un business pe care îl voi lăsa moștenire copiilor mei și îmi doresc ca și ei să înțeleagă businessul ca un cumul de povești.”

Și pentru că Alexandrion a fost gândit încă de la început ca un business pe termen lung, managerul și-a implicat și copiii. „Ținta mea a fost ca ei să preia conducerea, astfel că sunt familiarizați cu businessul. Băieții cei mari au 17 ani, respectiv 16, iar cel mic 8 ani. În ultimele veri, cei mari au făcut practică la fabrică. În plus, participă la multe dintre evenimentele pe care le organizăm. Încerc să-mi implic cât mai mult copiii în această afacere pentru că în dezvoltarea unei afaceri de familie este important să implici generația viitoare”, este de părere omul de afaceri.

Pe lângă Alexandrion Group, Nawaf Salameh mai deține în România și o fabrică de granit în județul Constanța și un business în agricultură. Când l-am întrebat dacă mai are timp liber, el mi-a răspuns râzând că nu, însă nici nu și-l dorește, pentru că și-a transformat munca într-o pasiune. „Am muncit de mic. Cred că am fost născut să muncesc, dacă pot să spun așa. Din momentul în care am avut primul job, nu am mai avut concediu. Însă puținul timp liber care îmi rămâne prefer să îl petrec cu familia”, mărturisește proprietarul Alexandrion.

Alexandrion Group intră pe piața din Japonia, unde va deschide o firmă de distribuție
Alexandrion Group intră pe piața din Japonia, unde va deschide o firmă de distribuție
Alexandrion Group, unul dintre cei mai mari producători români de băuturi spirtoase și vinuri, ce și-a extins semnificativ prezența la nivel...
Alexandrion Group ȋși extinde echipa globală de top management
Alexandrion Group ȋși extinde echipa globală de top management
Alexandrion Group, cel mai mare producător și distribuitor de băuturi spirtoase și vinuri din România, anunţă extinderea echipei globale de...
Nawaf Salameh, Alexandrion Group: Problema pieței de băuturi alcoolice nu este acciza, ci legislația neactualizată
Nawaf Salameh, Alexandrion Group: Problema pieței de băuturi alcoolice nu este acciza, ci legislația neactualizată
Problema principală cu care se confruntă piața de băuturi alcoolice nu este creșterea accizei, ci faptul că legislația pentru industria...
Alexandrion Group are o nouă structură organizațională
Alexandrion Group are o nouă structură organizațională
Alexandrion Group are o nouă structură organizaţională care permite o gestionare mai eficientă a afacerilor grupului, care au cunoscut o...