Laura Lazăr, Zizin: „Indiferent ce faci, trebuie să stai tot timpul în afara zonei de confort”

Cu o experiență de peste 20 de ani acumulată în două businessuri proprii în producție, Laura Lazăr – directorul general și acționarul producătorului de apă minerală Zizin – este de părere că „succesul este doar o chestiune de atitudine”. Această filosofie de viață și de business a ajutat-o să depășească momentele de impas și, mai mult, să găsească potențialul de dezvoltare în două afaceri în care alții nu au crezut. Laura Lazăr, Zizin: „Indiferent ce faci, trebuie să stai tot timpul în afara zonei de confort”

Momentul zero. Prima interacțiune a Laurei Lazăr cu industria bunurilor de larg consum a fost în anul 1992, când a urmat tendințele din piață și a văzut o oportunitate de câștig în domeniul comerțului. „Am început «ca tot românul», cu spații închiriate în angrouri. La acea vreme cumpăram produsele de la importatori din Turcia, iar acestea se vindeau chiar foarte bine”, își amintește antreprenoarea. Cu toate astea, trei ani mai târziu a ales să o ia de la zero într-o industrie aflată la început de drum în România: producția de ambalaje PET. „Am început acest business în anul 1995, cu echipamente semiautomate din Polonia. Am fost a doua companie din țară care a produs astfel de ambalaje. La acea vreme produsele lichide erau îmbuteliate în ambalaj de sticlă, indiferent că vorbeam de apă, băuturi răcoritoare, oțet sau ulei de consum. Evident că lucrurile au mers foarte bine, întotdeauna într-o piață virgină afacerile merg mai ușor și cu rate de profitabilite mai mari”, povestește Laura Lazăr.

Pe lângă producția de ambalaje, aceasta a creat și reprezentanța firmei din Polonia pentru distribuția de echipamente și, cu toate că era conștientă că în acest mod își făcea singură concurență, a preferat să fie ea cea care vinde echipamentele de producție a ambalajelor PET în România. „Știam că acest lucru se va întâmpla indiferent de decizia noastră, și atunci am luat hotărârea de a le introduce noi pe piață. Privind retrospectiv, a fost o decizie bună”, explică Laura Lazăr. În plus, în momentul în care a realizat că lucrurile evolueză foarte repede în această industrie și că producătorii sunt receptivi la ambalajele de tip PET, a decis să achiziționeze și o linie de îmbuteliere, colaborând cu producători de ulei (Argus, Muntenia, Unirea), dar și cu producători de apă îmbuteliată. Însă atunci când firmele respective și-au cumpărat propriile utilaje de îmbuteliere, antrepronoarea și-a dat seama că businessul nu va mai avea același succes, că va intra pe un trend descendent și va rămâne doar cu clienții din zona industriei mici. „Atunci ne-am pus problema ce să facem cu aceste ambalaje. Evident, răspunsul a fost: Să punem ceva în ele!”, își amintește Laura Lazăr.

Experiența Zizin. Cum a ajuns însă la Zizin? Răspunsul e simplu: „În 1997 am aflat că societatea era scoasă la licitație pentru a doua oară. Firma care a câștigat inițial nu și-a plătit angajamentele și s-a reluat licitația. Noi încercaserăm și anterior să colaborăm cu societatea Apemin Zizin SA – autorizată din 1991 să exploateze și să comercializeze apele minerale provenite din această zonă –, însă nu am reușit. Pentru că ei îmbuteliau apă minerală numai în sticlă de sticlă, le-am propus să venim noi cu investițiile legate de echipamentele pentru producerea și îmbutelierea apei în PET-uri. Am venit cu această propunere către Zizin pentru că era fabrica de apă cea mai apropiată de București și nu ar fi trebuit să parcurgem sute de kilometri ca să putem supraveghea businessul”, explică antreprenoarea.

Începutul însă nu a fost deloc ușor. Primele investiții au fost în retehnologizare și o decizie firească pentru un manager care avea la activ un business în producția de ambalaje PET a fost renunțarea la linia de îmbuteliere în sticlă. „Era clar care va fi trendul în piață, așa că am trecut pe ambalaje PET. Consumatorii deja nu mai erau dispuși să meargă să schimbe sticlele, iar administratorii de magazine nu mai aveau spații de depozitare. La vremea respectivă aveam două surse ale SNAM (n.r. Societatea Națională a Apelor Minerale) pe care le exploatam. Ulterior, în anii care au urmat, am făcut noi prospecțiuni și am luat surse de apă în exploatare. Și în prezent exploatăm două surse care sunt concesionate direct către noi și pentru care plătim redevență către statul român”, precizează Laura Lazăr.

Provocări și oportunități. Ca în orice business, nici în cazul Zizin provocările nu au lipsit. Mai întâi a fost vorba despre lipsa banilor. „Noi am început afacerea cu o sumă mică de bani. Ulterior, ca să creștem businessul ne-am vândut apartamentul pe care îl aveam și ne-am mutat cu chirie. Probabil o să spuneți că a fost inconștiență. Până la urmă, trebuie să ai curaj. Probabil ține și de vârstă. Acum nu știu dacă mi-aș mai vinde casa ca să investesc într-un business. A fost o nebunie, dar a fost bine că eu și soțul meu am avut aceeași viziune”, povestește aceasta. Ea mai precizează că a construit cele două businessuri împreună cu soțul ei, Laurențiu Lazăr. Ulterior, și-au dat seama că este nevoie să se mute în Brașov pentru ca lucrurile să funcționeze. „Când am preluat Zizin, acesta era un business la început de drum, care nu mergea. În prima lună am vândut 60.000 de litri și acum îmbuteliem 360.000 de litri pe zi. Era evident că trebuia să luăm această decizie, așa că ne-am luat și copilul, care era deja în clasa întâi, și ne-am mutat”, își amintește managera.

Dintre provocările specifice industriei apei îmbuteliate, cel mai dificil a fost să restabiliească vânzările după preluarea firmei. În acest sens, oportunitatea a venit din partea lanțului de magazine Metro Cash & Carry. „Metro a fost primul nostru client important și este important și la ora actuală. În plus, tot pentru Metro am produs prima apă îmbuteliată sub marcă privată (Aro)”, explică Laura Lazăr. Un alt lucru care a ajutat compania să se dezvolte a fost inovația la nivel de ambalaj. „Primele ambalaje PET de 5 litri de ulei și lichid de parbriz din piața românească au fost produse de noi. Atunci când am preluat fabrica Zizin am introdus și în piața de apă îmbuteliată acest ambalaj. Faptul că a fost un produs nou pe piață ne-a ajutat foarte mult, pentru că atunci când inovezi ai șanse mai mari de reușită”, mai spune antreprenoarea.

Tot din propria experiență, Laura Lazăr a învățat că „este important să fii tot timpul în alertă și, indiferent ce faci, trebuie să stai tot timpul în afara zonei de confort”. Acest principiu a ajutat compania să depășească momentele de impas din perioada 2010-2011. „După anul 2005 am produs mărci proprii pentru mulți retaileri. Cred că la un moment dat dețineam 70% din piața mărcilor private pe segmentul apei îmbuteliate. Am făcut investiții mari, iar în 2010, când magazinele Plus au fost preluate de către Lidl, contractul nostru cu rețeaua de discount s-a finalizat. Apoi, anul 2011 a venit cu pierderi pentru noi de 200.000 de euro din cauza falimentului rețelei de magazine Mic.ro. A fost o perioadă foarte grea. Începând cu 2013 am luat decizia de a ne concentra pe brandul Zizin. Producem și acum marcă privată, însă proporția s-a inversat. La ora actuală, brandul Zizin reprezintă aproximativ 60% din volumele vândute”, spune antreprenoarea.

Reușite și planuri de viitor. În ceea ce privește reușitele, Laura Lazăr spune fără să stea pe gânduri că Zizin este cea mai mare reușită profesională. „Am primit de-a lungul timpului mai multe oferte de cumpărare. Însă întotdeauna m-am gândit: dacă o persoană vrea să achiziționeze businessul, înseamnă că are încredere în potențialul acestuia. Atunci m-am întrebat ce ar face respectivul și nu fac eu, dar și unde greșesc. Cred că, până la urmă, am găsit răspunsurile”, susține Laura Lazăr. Un plus în dezvoltarea businessului l-a reprezentat faptul că soții Lazăr s-au completat perfect: ea este absolventă a Academiei de Studii Economice, iar soțul său este absolvent al Facultății Politehnice.„Acest lucru ne-a ajutat foarte mult, mai ales că vorbim despre o afacere de familie. Deciziile tehnice au fost luate de către soțul meu, iar cele economice,financiare și comerciale au fost în sarcina mea”, precizează antreprenoarea.

Însă aceasta este de părere că „studiile nu îți asigură succesul în business. Trebuie să ai curaj, să faci cu mare pasiune ceea ce faci, să te implici și, nu în ultimul rând, să ai șansă.”Pe aceste lucruri mizează și atunci când vorbește despre planurile de viitor stabilite pentru Zizin. „Targetul pe care ni l-am propus pentru următorii zece ani este să fim în top cinci producători. Și putem realiza acest lucru doar cu consecvență, o echipă bună și implicare”, mărturisește Laura Lazăr.

Despre propriul stil de management, aceasta spune că este foarte prețențioasă și nu tolerează minciunile, din simplu motiv că ea este foarte corectă cu angajații. „Le cer mult pentru că și eu muncesc mult. Sunt convinsă că reușita nu poate veni fără muncă, implicare și fără loialitate. Pot să accept că oamenii greșesc, însă nu pot să accept ca oamenii să mă mintă”, mărturisește antreprenoarea. În plus, de-a lungul timpului, Laura Lazăr a învățat că în relația cu angajații este important să nu se depășească granița între colegialitate și prietenie.

„La început am făcut greșeala de a fi mai mult decât un șef, am fost prietena angajaților mei. Trebuie să existe o barieră și nu pentru că tu ești șef și celălalt este doar angajat, ci pentru că în momentul în care ești prieten îți pierzi autoritatea. Desigur, asta nu înseamnă să fii distant și să nu fii receptiv la problemele celor din jurul tău. La Zizin avem angajați cu o vechime de peste 15 ani și cred că asta spune multe despre mediul de lucru din companie”, precizează Lazăr.

Timpul în afara biroului. Când am întrebat-o pe Laura Lazăr dacă mai are timp liber, mi-a spus cu zâmbetul pe buze că nu, dar nici nu și-l dorește. „Mă mulțumesc cu faptul că fac ceea ce îmi doresc. Nu trebuie să dau socoteală nimănui și în primul rând vorbim despre reușite, pe care fără implicare nu le-aș putea obține. La început petreceam toată ziua în fabrică. Acum petrec mai puțin timp în fabrică, însă ziua mea de muncă începe în jur de ora 9 și se încheie la 12-1 noaptea, cu o pauză între 19 și 21”, spune antreprenoarea. Chiar și în vacanțe, care sunt în general trei pe an și fiecare nu durează mai mult de o săptămână, aceasta alocă zilnic două ore pentru treburile de birou. Printre lucrurile cărora și-ar dori să le aloce mai mult timp se numără marea și teatrul. „Îmi place foarte mult să merg la teatru, însă nu prea mai reușesc să ajung. Ultima piesă la care am mers a fost Egoistul. Am fost atât de impresionată de Beligan, încât am aplaudat cu ochii în lacrimi”, mărturisește Laura Lazăr.

Roxana Tisăianu, FrieslandCampina România: Curajul este esențial pentru a crea ceva transformațional
Roxana Tisăianu, FrieslandCampina România: Curajul este esențial pentru a crea ceva transformațional
Deschidere, reziliență, smerenie și curaj. Acestea sunt trăsăturile pe care Roxana Tisăianu le consideră necesare pentru un lider și la care...
Strategia Coca-Cola HBC România în noua normalitate din piața răcoritoarelor
Strategia Coca-Cola HBC România în noua normalitate din piața răcoritoarelor
După doi ani care au pus o presiune uriașă asupra businessului și au determinat o creștere masivă a prețurilor, Coca-Cola HBC România nu...
Cum își securizează Laura Baldini, un business de peste opt milioane de euro, dezvoltarea pe termen lung
Cum își securizează Laura Baldini, un business de peste opt milioane de euro, dezvoltarea pe termen lung
Cu o experiență de trei decenii în lumea antreprenoriatului, Laura Baldini, fondatoarea brandului cu același nume, reușește să se plieze pe...
Anduranță cu amprentă locală: cum au trecut businessurile românești proba timpului
Anduranță cu amprentă locală: cum au trecut businessurile românești proba timpului
Multe dintre companiile românești, care acum se regăsesc în topurile marilor businessuri, au avut un început timid, reușind însă de-a lungul...