Gabriela Munteanu, managerul aflat într-un continuu proces de învățare
Om de marketing de aproape trei decenii, Gabriela Munteanu, Marketing & Trade Marketing Director Kandia Dulce, a învățat continuu de la oamenii cu care a intrat în contact, indiferent de funcția lor. Se ghidează după un principiu simplu – „ce ție nu-ți place, altuia nu-i face” – și crede cu tărie că performanța vine abia atunci când reușești să te identifici cu industria în care lucrezi.
Venind dintr-o familie în care părinții lucrau în comerț exterior, pentru Gabriela Munteanu nu a fost deloc greu să își aleagă cariera. A mers la Facultatea de Comerț din cadrul ASE pentru că acolo se studia marketingul, o disciplină complet nouă pentru România, dar văzută ca o meserie rezistentă în timp. „Biletul” său de intrare în lumea bunurilor de larg consum a fost un loc de muncă pe care l-a obținut pe vremea când încă era studentă. Era un job part time în cadrul reprezentanței Ferrero în România, pe care îl descrie drept o adevărată școală de marketing.
„Cred că marea șansă a vieții mele din punct de vedere profesional a fost că am luat contact cu realitatea chiar din timpul facultății. Ferrero a fost cea mai bună școală de marketing pentru mine. Având în vedere nivelul pur teoretic și foarte stângaci pe care l-am studiat în facultate la nivelul anilor ’93 – ’97, nu aveam cum să dobândesc tot bagajul de cunoștințe la care am ajuns datorită locului de muncă din cadrul Ferrero. Din păcate, nici în zilele noastre în învățământul românesc nu există o conexiune foarte bună între teorie și practică, cu atât mai puțin exista acum aproape trei decenii când mediul acesta capitalist și concurențial abia se forma. Atunci a fost perioada în care intrau cele mai mari multinaționale în România”, povestește Gabriela.
A lucrat pentru Ferrero până în momentul în care compania a decis să închidă reprezentanța din România. Se întâmpla la finalul anilor ‘90 când Gabriela schimba macazul spre un domeniu complet nou.
De la FMCG la industria auto
„Eu nu mi-am propus să lucrez în FMCG și, ca atare, deși prima mea experiență profesională a fost în acest segment, am virat apoi într-o zonă complet diferită și poate surprinzătoare pentru o femeie, la acel moment - industria auto. Îmi plac foarte mult mașinile și îmi place foarte mult să conduc și, cumva, m-a fascinat industria aceasta și prin prisma deschiderii pe care am avut-o de a lucra cu colegi din foarte multe țări, de pe mai multe continente”, spune Gabriela.
A fost Marketing Coordinator pentru Tenneco Automotive timp de patru ani, pe care îi descrie ca fiind „fascinanți” pentru că totul în jurul său era foarte dinamic. Dar, mai important decât orice, se simțea foarte respectată și încurajată într-o lume considerată a fi a bărbaților. După aventura din industria auto s-a întors în FMCG, unde a acumulat experiență în cadrul unor companii importante precum Strauss România, Orkla Foods România sau Kandia Dulce.
„Trecerea din FMCG la industria auto și înapoi în FMCG m-a făcut să înțeleg că tehnicalitățile jobului de marketing sunt similare în orice industrie, dar ce diferă fundamental sunt consumatorul, profilul și nevoile acestuia. Consumatorul este «centrul universului» pentru orice om de marketing și de aceea una dintre lecțiile cele mai valoroase pentru mine a fost aceea că trebuie să te identifici cu consumatorul ca să poți să îl înțelegi cu adevărat și să îi poți oferi branduri și produse sau servicii cu care acesta să se identifice”, explică Gabriela.
În plus, în viața profesională, ea a realizat că, cu cât înțelegi mai multe și mai bine, cu atât dorința de a învăța continuu este mai mare. „Numai așa îi putem inspira pe alții, deopotrivă colegi de echipă sau consumatori. E crucial să crezi în ceea ce faci, de aici și priceperea și puterea și motivația. Performanța vine abia atunci când reușești să te identifici cu industria în care lucrezi și când îți place cu adevărat ceea ce faci”, completează managerul Kandia Dulce.
Empatia și sprijinul, bazele unei echipe performante
Deși primele sale locuri de muncă au fost în cadrul unor companii multinaționale, Gabriela și-a dorit să completeze cercul experiențelor profesionale cu perspectiva unui business românesc. Așa a început să lucreze la Kandia, companie preluată ulterior de Cadbury și devenită Kandia Dulce. Era responsabilă de brandurile Rom și Măgura, nume despre care spune că „îi umplu sufletul” și cu care se identifică foarte mult. „În primele luni am avut un «șoc cultural», în sensul că, după 10 ani petrecuți în companii internaționale, aveam să întâlnesc termenii și noțiunile de marketing și comerciale în limba română, dar și o organizație în care toată lumea se adresa cu dumneavoastră/domnule/doamnă. Curând după sosirea mea în Kandia, compania a fost preluată de către Cadbury și astfel aveam să mă regăsesc curând în termenii și procedurile cu care eram obișnuită”, își amintește Gabriela.
Sunt mai bine de 15 ani de când face parte din echipa Kandia Dulce și spune că aici vede cu adevărat măsura lucrurilor pe care le face, de la idee la concretizare. „Simt că las în urma mea ceva care contează. E copleșitoare misiunea de a prelua niște branduri istorice și de a le transfera cu succes generațiilor viitoare. Kandia e un loc în care ne putem manifesta și construi pentru că nu primim produse și campanii gândite și dezvoltate de «headquarter». Noi facem totul, e o experiență 360 în care fiecare coleg are o contribuție”, explică directorul de marketing.