Ana Voicu, Zuluff: În antreprenoriat, răbdarea este calea spre reușită
Curajul, reziliența, încrederea și pasiunea sunt doar câteva dintre trăsăturile care definesc un antreprenor de succes, consideră Ana Voicu, omul din spatele brandului Zuluff. Sunt aproape doi ani de când a renunțat la viața în multinațională pentru un vis din copilărie și cea mai importantă lecție pe care a învățat-o este că, în antreprenoriat, lucrurile bune vin atunci când aștepți puțin după ele.
Dintotdeauna Ana și-a dorit să fie antreprenor. Nu știa exact ce presupune antreprenoriatul, însă când era mică se visa îmbrăcată într-un costum, cu o servietă în mână. „Nu știu dacă a fost o influență atât de directă, însă la conturarea acestui vis a contribuit și unchiul meu care a reușit să dezvolte un business de succes și inevitabil am asociat antreprenoriatul cu succesul”, spune tânăra din spatele brandului de scutece pentru copii Zuluff.
Desigur, la aproape doi ani de la dezvoltarea propriului brand, Ana și-a dat seama că imaginea din mintea ei este departe de realitate, mai ales dacă vorbim despre piața bunurilor de larg consum. „Contează mult nișa în care activezi, dar în zona de FMCG lucrurile nu sunt atât de glamourous și de scorțoase. O parte din muncă se desfășoară la birou, unde fac planuri și lucruri strategice, inteligente cum îmi place mie să le numesc, însă activitatea implică și multe lucruri de rutină, cu mai puțină valoare adăugată, dar foarte importante pentru business. Nu sunt în costum, însă este o satisfacție mai mare să îți organizezi viața și timpul așa cum vrei și să fii propriul tău șef”, mărturisește Ana.
Școala multinaționalei
Chiar dacă știa exact ce vrea să facă, traseul profesional al Anei nu s-a rezumat la antreprenoriat și a transformat fiecare experiență într-una de învățare. „Îmi plăcea economia, așa că la momentul facultății am plecat din Constanța și am venit în București. În studenție am lucrat în HP unde am făcut o mulțime de lucruri din zona administrativă și apoi m-au recrutat cei de la P&G. Nu știam nimic despre piața bunurilor de larg consum și chiar mă gândeam la primele vizite pe teren că îmi va fi imposibil să țin minte toate brandurile din portofoliu. Evident că în câteva luni știam pe dinafară toate brandurile din categoriile în care activa P&G”, susține tânăra.
Dinamica pieței, dar și faptul că a avut oportunitatea să lucreze pentru unele dintre cele mai importante branduri din piață, au făcut-o pe Ana să stea mai bine de șase ani în echipa P&G, pe care o numește fără să stea prea mult pe gânduri „o școală foarte bună pentru un tânăr la început de drum”.
De altfel, în cadrul P&G a interacționat prima dată cu piața scutecelor pentru copii, așa că fiecare experiență a cântărit mult. Cu toate acestea, dorința de a încerca ceva mai curajos, care să o aducă mai aproape de zona antreprenorială, a determinat-o pe fondatoarea Zuluff să facă o schimbare și să accepte provocarea francezilor de la Patisserie Gourmand de a deschide piața din România. „Lansarea Poftis și Patisserie Tradition a fost un proiect foarte fain care mi-a dat încredere în mine și care m-a ajutat să învăț lucruri pe care nu aș fi reușit să le învăț într-o companie mai mare. Ce a fost mai interesant acolo a fost că eu a trebuit să fac totul, exact ca într-un business antreprenorial. Singurul lucru care a fost diferit a fost că nu erau banii mei și aveam în spate o echipă de suport”, povestește Ana.
De altfel, Ana este de părere că orice tânăr care vrea să testeze antreprenoriatul, dar nu este îndeajuns de bogat încât să nu-l intereseze dacă pierde totul, ar trebui să meargă întâi într-o companie mare unde oamenii știu exact ce au de făcut și poți învăța de la ei. „Pentru mine, cea mai importantă lecție a fost puterea unui brand și cât de important e să crești un brand. Cum îți construiești strategia astfel încât să ajungi un brand puternic. O companie mare te învață să execuți inteligent, să setezi priorități, lucruri pe care le poți învăța și singur, dar cu costuri mai mari și într-un timp mai lung”, punctează aceasta.
Povestea antreprenoriatului
După trei ani în care a coordonat activitatea Patisserie Gourmand în România, Ana și-a dat seama că nu este atât de greu să creezi și să gestionezi un business și că este capabilă să facă și ea asta de la zero. Așa că și-a luat inima în dinți și a pus pe hârtie un plan de afaceri ca la carte. „Am simțit că am ajuns în punctul în care am suficient curaj să investesc banii mei în acest proiect și recunosc că experiențele în multinațională au fost o școală care m-a pregătit pentru pasul acesta”, spune Ana.
Alegerea categoriei de scutece nu a fost deloc întâmplătoare dacă ne gândim ca antreprenoarea a coordonat activitatea brandului Pampers pentru aproape doi ani, dar și la faptul că vorbim despre o piață de 100 de milioane de dolari, foarte puțin fragmentată.
„Sunt 5-6 jucători în această categorie și pentru că intrarea pe nișe este cea mai bună opțiune într-un start-up, am ales să intru într-o categorie care poate fi valoroasă. În plus, îmi plăcea categoria și o cunoșteam foarte bine”, spune Ana.
Spre deosebire de Poftis, unde lucrase cu o agenție de brand, de data aceasta nu a avut buget, așa că a dezvoltat totul in house, împreună cu soțul ei. Pentru nume și-a dorit ceva românesc, cu sononoritate, dar care să sune bine și în alte limbi, iar pe partea de design a vrut ceva complet diferit față de ce există în piață pentru că și produsul era și este diferit.
Interviul complet poate fi citit aici.