Adelina Păsat, Nutrivita: „Sunt un manager în primul rând de acțiune și apoi de analiză”

Adelina Păsat – sau Adelina „Adrenalina”, cum îi mai spuneau colegii – este o antreprenoare get-beget, cu două business-uri la activ: Nutrivita și Buzz Store. Primul dintre acestea s-a născut în 2007, după mai bine de 10 ani de experiență în mediul corporatist, timp în care s-a „călit” în industrii precum comunicare, telecom și FMCG. Este pentru oricine acest stil de viață? În niciun caz. „Cred că trebuie să plece în antreprenoriat doar cei care sunt dispuși să renunțe la confortul vieții de corporație, cei care sunt dispuși să îți riște economiile”, susține aceasta.Adelina Păsat, Nutrivita: „Sunt un manager în primul rând de acțiune și apoi de analiză”

Mirajul tinereții, al jurnalismului și al comunicării. Adelina Păsat s-a născut și a crescut în București, iar copilăria și adolescența în marele oraș au fost la fel de „obișnuite” precum ale oricărei persoane. Părinții au îndreptat-o dintotdeauna mai degrabă spre studiu decât spre activitățile fizice, fără presiune însă, spunându-i mereu că orice o să sfârșească a face în viață o să fie bine atâta timp cât ea va ținti să fie cea mai bună din acel domeniu. „La liceu am ales profilul uman pentru că eram pasionată de limbi străine și deloc prietenă cu matematica. Vorbim de anul 1991 când simțeam cu toții că orizontul este infinit și plin de posibilități. Am mers la liceul Iulia Hașdeu pentru că aici exista un proiect de a se înființa o clasă de jurnalism, idee care ulterior nu s-a materializat. Acest lucru însă nu m-ar fi determinat să îmi schimb planurile. Am lucrat pe perioada liceului ca reporter colaborator la revistele lui George Mihăiță, dar și la Tineretul Liber, Radio România Tineret și Televiziunea Română, unde am avut ocazia să lucrez alături de Jana Gheorghiu”, își aduce aminte Adelina Păsat.

Prin urmare, când a venit vorba de alegerea facultății, decizia a fost simplă: comunicare și relații publice. „Am avut șansa să am în jur oameni care să mă îndrume și care m-au convins că pot fi jurnalist mai bun dacă fac o facultate într-un domeniu conex. Am fost a doua generație de studenți la comunicare și relații publice, o secție înființată de Cezar Tabarcea și Adela Rogojinaru, doi oameni care astăzi nu mai sunt, dar care au pus bazele profesiei de PR-ist în România”, crede antreprenoarea. Era un domeniu nou, se „lucra” pe pipăite, se devorau cărțile lui Dennis Wilcox mai ceva ca Biblia. Așa își aduce aminte Adelina de anii aceia, ani în care a mai avut ocazia să studieze și alte lucruri interesante precum semiotică, politică, cultură și civilizații, dar și bune maniere.

Telecomul, cea mai „fast moving” dintre industrii. În paralel cu facultatea, Adelina a continuat munca astfel încât la momentul 1999 era Redactor-Șef la revista Salut. Tot în acel an, printr-un concurs de circumstanțe, a primit o ofertă de a se alătura departamentului de PR al Mobilrom, companie care astăzi a devenit Orange România. „Am abandonat jurnalismul pentru că îmi doream să aprofundez domeniul relațiilor publice, dar și pentru că încă din acei ani am văzut direcția în care se îndreaptă presa: tabloidizare și politizare. Și nu mă regăseam deloc”, explică Păsat.

La doar câteva luni, în Mobilrom a fost înființată o poziție nouă care se ocupa de comunicarea în retail, iar Adelina a răspuns pozitiv propunerii de a o prelua. „A fost prima experiență cu retailul. Practic, mă ocupam de tot ce însemna comunicare in-store în rețeaua proprie, dar și în magazinele partenere, de la hărți cu acoperirea sau mesaje de brand, până la comunicarea promoțiilor”, spune Păsat.

A urmat o perioadă intensă, de acumulare, în cea mai rapidă dintre industrii. „Nu cred că greșesc că afirm acest lucru mai ales că am și experiența FMCG-ului. Spun asta pentru că în telecom - și mai ales așa cum era această industrie în acel moment, înainte de introducerea portării - presiunea era mult mai mare pentru că erau puțini jucători care propuneau același lucruri și răspundeau unei singure nevoi. În FMCG sunt extrem de multe categorii și nevoi, oamenii pot consuma deopotrivă mai multe branduri. În zona de telecom ori mergi cu un operator ori cu altul, pe când în frigider poți să ai și lapte Zuzu și lapte Napolact”, susține Adelina Păsat.

Experiența Henkel și alte puncte de cotitură. Adelina Păsat își aduce aminte cu entuziasm de anii de început în PR, mai ales că a avut ocazia să învețe cu mai mulți expați trimiși în România nu doar pentru a pune bazele operațiunilor, ci și pentru a forma echipele locale. Pentru că și-a dorit să cunoască tot spectrul de comunicare, Adelina Păsat s-a alăturat agenției de publicitate Young & Rubicam, unde s-a ocupat de client service și a interacționat cu mai multe industrii din FMCG.

„Am făcut parte, spre exemplu, din echipa care a creat celebrul porcușor albastru pentru Antrefrig care trăiește și astăzi. Antrefrig a fost unul din conturile dificile pentru că patronul de la acel moment era un domn iranian care nu acorda o importanță deosebită marketingului și comunicării, iar ideea noastră era atât de îndrăzneață încât am purtat ceva muncă de convingere explicând de ce într-o categorie atât de comoditizată și aglomerată nu poți să vii și tu să ungi felia cu pate, ci trebuie să vii cu o idee cu totul nouă. Faptul că după mai bine de 10 ani, cei de la Antrefrig au reluat campania nu face decât să vorbească despre cât de bună a fost ideea”, își aduce aminte Păsat.

Un alt proiect de care s-a ocupat a fost cel al primei Gale a Festivalului Brazilor de Crăciun pentru Organizația Salvați Copiii, un proiect pro-bono prin intermediul căruia a făcut cunoștință cu cea care avea să îi devină șefă și mentoră, Theresia Streiter, directoarea de marketing de la acel moment al companiei Henkel România. „Dânsa era în comitetul Galei și de la prima interacțiune ne-am plăcut reciproc, am avut chimie, așa că în momentul în care s-a deschis un post în companie m-am alăturat echipei. Este o persoană deosebită, o forță de om - și la propriu și la figurat – cu o putere de muncă imensă care te împingea și te motiva în fiecare zi. De altfel, toți colegii mei de atunci, generația formată de ea, sunt astăzi în poziții cheie în companiile în care activează”, spune Păsat despre experiența Henkel, unde a făcut product management și trade marketing, care de altfel a fost și cea care i-a deschis calea spre următorul avanpost de cucerit, marketingul.

Așa se face că, patru ani mai târziu, a ajuns marketing manager la Germanos, deși își jurase să nu se mai întoarcă în telecom. „M-au atras într-un final prin libertatea pe care mi-au dat-o în a face lucruri și oportunitatea de a fi implicată în ceea ce avea să fie marele plan de expansiune. Știi că sunt unii profesori de înot care te bagă ușor în apă, cu aripioare ajutătoare, și alții pur și simplu îți fac vânt. Ca cei din urmă m-am simțit eu atunci, însă mi-a plăcut la nebunie”, spune Păsat.
Plecarea din Henkel și, ulterior, din Germanos, s-a suprapus cu două concedii de maternitate care au devenit astfel, fără planificare, răspântii importante în cariera Adelinei Păsat. „Cel de-al doilea concediu și decizia de a nu mă reîntoarce în Germanos a fost și pe fondul unei schimbări majore în companie: vânzarea lanțului la nivel internațional către operatorul Cosmote din Grecia. Am fost ferită astfel de frământările inerente unei astfel de preluări, când sunt extrem de multe zvonuri, o stare de incertitudine continuă, o perioadă deloc sănătoasă pentru angajați. Și spun asta în condițiile în care sunt un om care iubește schimbarea, care o caută, pentru că asta cred eu că duce la progres”, mai spune antreprenoarea.

Antreprenorul născut față în față cu antreprenorul format. Tot în cel de-al doilea concediu de maternitate s-a născut și planul de business pentru Nutrivita, o afacere de familie ce mizează pe micronișe precum cea a produselor pentru controlul greutății corporale sau pentru persoane cu profil nutrițional special - diabetici, intoleranți la lactoză sau celiaci.

„Primul pas l-am făcut în 2007 când soțul meu, despre care mie îmi place să spun că este un antreprenor înnăscut, și-a dat seama că business-ul pe care îl avea în domeniul construcțiilor nu va mai funcționa multă vreme, că vine criza și că trebuie să se reprofileze. Pentru că folosisem astfel de produse, la recomandarea unor nutriționiști, și pentru că nu era ușor să le găsești în magazine, deși exista cerere, ca om de marketing m-am gândit imediat la potențialul lor”, povestește Adelina Păsat.

Cu lecțiile de limbă franceză la zi și cu curaj, i-a abordat pe cei de la „Nutrition et Sante”, cel mai mare producător de alimente BIO și dietetice din Europa, care, după mai multe insistențe, i-au acordat o întâlnire în Paris. „Pentru ei România era o piață mică, săracă și relativ neinteresantă, însă atât de mult l-am stresat pe responsabilul cu exportul încât a acceptat să se vadă cu mine și în mod surprinzător, după ce le-am prezentat planul de business, au spus da”, rememorează antreprenoarea.

Așadar, cu un tir de marfă și câteva luni mai târziu, 7 SKU-uri pe lista de distribuție și 10.000 euro investiții a luat naștere Nutrivita. „După ce am băgat marfa în depozit ne uitam la ea și ne gândeam că sunt șanse să sfârșim prin a consuma noi paleții aceia de marfă pentru că promisiune de listare nu aveam decât de la hypermarketul Real, Anca Vizireanu - directorul de achiziții al Real România la acea vreme, a fost un om cu viziune, care a văzut că viitorul stă în nișe și în diversificarea nevoilor consumatorilor. Au urmat apoi, ușor, toate marile rețele de origine franceză, iar ceva mai târziu și cele germanice”, afirmă Păsat. În prezent,

Nutrivita comercializează peste 150 de SKU-uri, iar cifra de afaceri a companiei va atinge anul acesta pragul de 2 milioane de euro. „Compania a fost un business profitabil de la bun început pentru că așa l-am gândit. Nu am făcut investiții supradimensionate din start, ci pas cu pas, pe măsura creșterii distribuției. Riscul cel mai mare nu au fost banii, ci posibilitatea de a eșua și a ieși cu orgoliul rănit”, mai spune ea. Și în 2015 se dorește extinderea pe noi categorii, cea mai atrăgătoare fiind cea a superalimentelor.

Despre sine, Adelina Păsat spune că - spre deosebire de soțul ei - este mai degrabă un antreprenor format. „Un antreprenor născut este cel care are fler, are simțul de business și nu poți să îl angajezi sub nicio formă, pe când cel format trebuie să învețe mecanismele care stau în spatele investițiilor. Clar că și eu aveam niște atuuri de pe urma experienței din corporații - de disciplină, de proceduri. De altfel, recomand oricui vrea să se apuce de afaceri să treacă întâi printr-o corporație și să nu facă toate experimentele pe propria piele. Chiar și așa, tot vor mai fi lecții pe care le va avea de învățat și le va plăti scump”, consideră Adelina.

Dincolo de bani, business-ul este despre oameni. În prezent, echipa Nutrivita numără 16 oameni, dar până la finalul anului se vor mai adăuga alte două persoane. „Caut întotdeauna oameni pasionați de ceea ce fac, care să caute în muncă nu doar împlinire financiară, ci și să le placă lucrul bine făcut. Mă surprinde des nivelul scăzut de pregătire al absolvenților de astăzi și mentalitatea că unele lucruri ți se cuvin din oficiu, că poți fi manager peste noapte. Și le lipsește adesea cu desăvârșire curiozitatea, dorința de a explora dincolo de „pătrățica” lor. Mi s-a întâmplat de mai multe ori să prefer în urma interviurilor o persoană mai puțin pregătită, dar cu o atitudine bună. Faptul că există o criză în piața muncii mi-a fost reconfirmat de altfel recent când am dat un anunț de angajare pentru poziția de marketing manager, pe Facebook, și am primit 50-60 de CV-uri, multe de la oameni care lucrau pe poziții similare în corporații. Iar faptul că oamenii aceștia luau serios în considerare să plece la o companie precum Nutrivita, de talie mică, este un semnal”, explică Păsat. Totuși, teoria ei despre oameni spune că nu există angajați buni sau răi, ci oameni potriviți sau nepotriviți pentru o poziție sau pentru filosofia unei companii.

Despre stilul propriu de management, aceasta spune că practică o “democrație românească”, îi place să asculte mai multe opinii și ulterior să decidă, deși se întâmplă adesea să fie pusă în postura de a lua decizii rapid. “Sunt genul de manager căruia îi place în primul rând acțiunea și de-abia apoi analiza. Avantajul atunci când te joci cu banii tăi este că îți mai permiți și extravaganțe fără a despica firul în patru”, consideră antreprenoarea.

Buzz Store și de la capăt. Tot dintr-o nevoie personală - de a avea instrumente de marketing inovative, mai puțin costisitoare decât cele clasice - a venit și cea mai nouă idee de business a Adelinei Păsat. Astfel că, în 2013 a apărut Buzz Store care, în esență, mizează pe o comunitate de comunicatori care numără în acest moment 13.000 de români, lideri de opinie în familiile și comunitățile lor de prieteni și cunoștințe. „Am plecat de la un insight foarte simplu și anume că cea mai puternică forță de vânzare este recomandarea cuiva de încredere. Este un serviciu care există deja de ceva ani în țările nordice și în Statele Unite ale Americii”, explică Păsat.

Cum funcționează? Oamenii se înscriu benevol, primesc produsele spre testare și se exprimă pe canalele de socializare, dar și în offline unde au misiunea de a distribui flyere la câțiva prieteni. Pentru moment, companiile încă sunt reticente spre astfel de campanii experimentale, însă lucrurile încep să se miște. Doar la începutul acestui an compania a participat la 10 pitch-uri atât direct la companii, cât și prin agenții, dintre care 3-4 au șanse mari să se concretizeze. „Ce își propune Buzz Store este să creeze o legătură emoțională între utilizator și produs, nu doar niște produse puse în brațe la raft de promoteri sau lipite ca mostră pe altele”, susține Adelina Păsat.
Doar lipsa timpului o oprește în acest moment să mai investească și în alte oportunități de business, căci ideile nu lipsesc. „Ziua antreprenorului nu se termină niciodată, însă încerc să am un echilibru și să nu iau problemele cu mine acasă”, mai spune Păsat. Am întrebat-o și dacă ar recomanda antreprenoriatul corporatiștilor de astăzi. „Eu cred că trebuie să plece în antreprenoriat doar cei care sunt dispuși să renunțe la confortul vieții de corporație, cei care sunt dispuși să își riște economiile. Nu este suficient să ai o idee bună de business, ci trebuie să știi și să o execuți. În rest, ce pot să spun cu certitudine, este faptul că ai o satisfacție imensă atunci când știi că ai reușit prin propriile puteri, că nu ai avut în spate bugete de milioane de euro; pur și simplu, ai pus niște branduri pe piață care stau la aceeași masă cu brandurile multinaționalelor”, conchide antreprenoarea.

Andra Pintican, Școala de HR: O responsabilitate majoră a managementului va fi să-și ajute angajații să găsească sensul în ceea ce fac
Andra Pintican, Școala de HR: O responsabilitate majoră a managementului va fi să-și ajute angajații să găsească sensul în ceea ce fac
Caracterizată de două extreme, piața resurselor umane din România se confruntă în continuare cu multe pietre de încercare. La baza multor...
282 profil
Irina Pencea, managerul care se bazează pe curaj pentru a explora mereu noi teritorii
Irina Pencea provine dintr-o familie în care părinții au fost pasionați de meseriile lor și au lucrat cât de mult au putut. I-au insuflat acest...