Radu Trandafir, DRIM Daniel Distribuție: „Simțim o nevoie de consolidare pe piață din partea furnizorilor”
Deși a traversat o perioadă dificilă, piața locală de distribuție a reușit să asigure un flux continuu de produse, reducând la minimum efectele negative ale lunilor de lockdown și ale momentelor de out-of-stock. Radu Trandafir, Co-Owner & Strategy Manager DRIM Daniel Distribuție FMCG, vorbește despre reașezarea pieței după doi ani de pandemie, dar și provocările aduse de evenimentele acestui început de an.
Pe o piață extrem de competitivă, jucătorii cu tradiție au un avantaj considerabil, și anume relațiile construite de-a lungul timpului cu furnizorii și partenerii din retail. DRIM Daniel Distribuție FMCG, are o istorie de peste 25 de ani și activează mai ales în partea de sud a țării. „Operăm în 20 de județe, majoritatea în sud, plus Arad, Timișoara, Mureș, Brașov, Harghita, Covasna. În prezent, pe lângă produsele partenerilor noștri, distribuim și produse brand propriu, DRIM FOODS și DRIM HOME”, susține Radu Trandafir, Co-Owner & Strategy Manager al companiei.
Și dacă anul trecut a fost unul „destul de bun”, care a ajutat la reașezarea în piață a companiei după un 2020 foarte greu, executivul este rezervat atunci când vorbește de evoluția pe anul în curs. „Suntem rezervați pentru că sunt foarte multe lucruri în afara controlului nostru. Avem tensiunile politice, avem partea de inflație. Atunci când ceva e cert, noi încercăm să fim pregătiți, să avem un scenariu de lucru. Suntem optimiști, dar e greu de spus cum vor arăta lucrurile peste trei luni. La începutul anului vizam un avans organic și din creșterile de prețuri de aproximativ 10%, fără alte proiecte noi. Practic, ne așteptăm să închidem anul cu o cifră de afaceri de 500 de milioane de lei. Pe lângă asta, avem destul de multe proiecte în discuții, și dacă se concretizează ar fi un boost și mai mare, ne putem duce spre o creștere de 20%”, punctează el.
Iar reținerea este perfect justificată dacă avem în vedere contextul actual. „Creșterile recente pe zona de energie electrică nu afectează operațiunile de zi cu zi ale companiei fiindcă partea de utilități nu generează costuri atât de mari. Pe noi ne afectează mai degrabă partea de scumpire a petrolului, pentru că avem o flotă de 450 de mașini care consumă. Dacă acum aproximativ un an era în jur de 5 lei litrul, astăzi e peste 7 lei litrul de benzină sau motorină. E o diferență mare, pe care nu o poți regla ușor din marjă, nu poți pur și simplu să adaugi un astfel de cost la prețuri de pe o zi pe alta.”
Vezi și: Inovații și tendințe în gestionarea stocurilor
În urma situației din Ucraina, Radu Trandafir se așteaptă la șocuri și mai mari, atât din perspectiva inflației, cât și din lipsa anumitor bunuri. „Ucraina era un furnizor mare de grâu în Europa, nu știm cum se va simți asta în prețul făinei, în prețul pastelor. Ce putem face în această fază e să ne asigurăm că avem suficient stoc pentru a acoperi obligațiile pe care le avem în următoarele 30 de zile, nu putem estima ce va fi.” Problema cea mai mare legată de inflație e impactul pe care îl va avea asupra consumului, spune executivul, și aici apare și problema facturilor mari la utilități primite de români. „E periculos, pentru că o scădere în consum nu e bună pentru nimeni”, subliniază managerul DRIM Daniel.
Pandemia a adus un parteneriat mai strâns între distribuitori și frunizori
„Cu furnizorii lucrăm chiar mai bine decât înainte de pandemie, în ideea în care atât noi, cât și ei am înțeles ce important e parteneriatul pe care îl avem, să ținem aproape, să ne înțelegem problemele unii altora”, explică Radu Trandafir. „Pot să spun că în 90% din cazuri există înțelegere atunci când apare o problemă, încercăm să o rezolvăm împreună; ca în orice parteneriat, mai și scârțâie, dar în general am colaborat bine și pe partea de scumpiri, și pe partea de cash flow. Parteneriatele s-au strâns mai mult decât înainte, iar asta e îmbucurător. Mai mult, simțim o nevoie de consolidare pe piața de distribuție din partea furnizorilor. În ultimii doi ani au venit către noi furnizori care își doreau distribuitori stabili, puternici, erau interesați de parteneriate, iar asta ne-a deschis ușa. Nu știu dacă asta a fost în detrimentul altora, dar clar ne apreciază mai mult. Momentan avem mai multe oportunități decât putem lua, de-asta investim destul de serios în extinderea capacității”. Managerul spune că a lucrat bine și cu retailerii, parteneriatele fiind chiar mai strânse în momentele dificile. „Când a fost nevoie să o facem, am prioritizat clienții puternici, vechi în detrimentul unor parteneri cu care lucram mai rar. Au apreciat și ei asta și nu am avut perturbări mari”, consideră Radu Trandafir.
Co-proprieratul DRIM Daniel explică faptul că în general limita e dată de capacitatea de depozitare, iar compania pe care o reprezintă a fost destul de bine optimizată în ultima perioadă, lucrând la capacitate aproape de maximum în mai multe zone. Din acest motiv, operațiunile DRIM Daniel nu au putut fi extinse „de pe o zi pe alta” atunci când au existat oportunități de contracte noi. „În anumite zone unde suntem cu depozite mai mici sau care nu sunt 100% eficiente schimbăm depozitele. Anul acesta, de asemenea, am investit într-o platformă logistică destul de mare în zona de sud a României. În prezent, cel mai mare depozit al nostru ocupă undeva la 2.400 de metri pătrați, iar noua platformă va asigura aproximativ 7.000 de metri pătrați. Este un proiect construit de la zero, acum suntem în faza de autorizare, sperăm să fie gata până la finalul anului. Cu tot cu utilaje, rafturi și tehnologia necesară, investiția se ridică la aproape 4 milioane de euro. Este o investiție mare, dar una care ne va deschide multe uși, vom putea regândi anumite fluxuri logistice cu ajutorul ei.”
Investiții importante pentru DRIM Daniel în 2022
Anul acesta DRIM Daniel va mai investi mult în digitalizare, un prim pas fiind introducerea unui soft mai performant de warehouse management, implementat într-un prim depozit în luna ianuarie. Nu e vorba de automatizare, explică Radu Trandafir, ci mai ales de trasabilitate. „Într-un depozit tradițional, omul trebuie să știe unde e marfa, așa funcționează. Dacă există un WMS performant, sistemul știe exact unde se află fiecare produs, iar persoanele care lucrează în depozit vor avea o sarcină mult mai ușoară. Se reduce foarte mult numărul de erori, dar și timpul de training, pentru că e mult mai simplu pentru un om să lucreze așa. Asta ne-a ajutat mai ales în zonele în care lucrăm cu muncitori străini, din Nepal, e foarte simplu pentru ei”, spune managerul. În ceea ce privește recrutarea oamenilor din afara țării, Radu Trandafir spune că alegerea nu are nimic de-a face cu costurile, ci cu disponbilitatea redusă.
Varianta integrală a articolului este disponibilă în ediția digitală a revistei Progresiv, aici.