Danor Ionescu, Pall-Ex România: Suntem optimiști, nu ne așteptăm la un scenariu apocaliptic
Piața de logistică și supply chain a cunoscut o revenire spectaculoasă în 2021, pe măsură ce diferitele blocaje generate de restricțiile impuse la nivelul anumitor țări s-au ridicat. Atât transportul de volum mare, cât și cel de partide mici au crescut anul trecut, însă cel de-al doilea segment, pe care compania Pall-Ex este lider de piață în România, are perspective bune și pentru perioada următoare. Concret, pentru 2022 vorbim despre un plus de peste 20% în volume și o cifră de afaceri de peste 60 de milioane de euro.
Cu o creștere de peste 20% atât ca cifră de afaceri, dar și în volume, 2021 a fost un an bun pentru Pall-Ex România, dar nu numai. „2021 a fost nemaipomenit pentru industria de logistică, transport, depozitare, tot supply chain-ul. Pentru noi însă, rezultatele au fost impulsionate de faptul că am reușit să găsim soluții într-un context dificil și am avut multe cereri”, spune Danor Ionescu, CEO al Pall-Ex România. „Am fost flexibili, am adus câteva servicii noi, ne-am adaptat și astfel bilanțul a arătat foarte bine din punctul de vedere al operațiunilor, al numărului de clienți care a crescut, al volumelor care au crescut și, bineînțeles, al rezultatelor financiare.Noi suntem axați pe calitate și viteză, fiind vorba de livrări expres, naționale, așa cum le numim noi «over night». Facem asta prin intermediul unei rețele de 46 de parteneri care sunt răspândiți în toată țara, avem prezență în fiecare județ, avem 46 de depozite și folosim sute de camioane și vehicule de livrare. Acoperim peste 6.000 de clienți de la care luăm comenzi zilnic și în momentul de față vehiculăm peste 100.000 de paleți de partide de marfă lunar.” Flota întregii rețele, cu tot cu parteneri, este de aproximativ 250 de camioane mari și 5-600 de vehicule de livrare.
Pall-Ex România operează partide mici de marfă, transportate în regim expres. „Noi nu facem camioane întregi de marfă, însă asigurăm transportul dacă ai de trimis doi paleți de paste, trei paleți de sucuri, condimente, cafea, lucrăm cu companii de tehnologie, industria auto, producători de telefoane mobile sau de electrocasnice. Standardul nostru este să livrăm la timp 99% sau peste 99% din mărfuri. Aceasta e promisiunea noastră către client, pe care întreaga echipă o ține. Sigur că măsurăm zilnic și știm exact ce am livrat și, dacă există vreo întârziere, unde și din ce motive. La fel ca în cazul altor servicii, există condiții meteorologice, există poduri, există inundații, tot felul de lucruri care se blochează. Atunci când există o explicație, pe aceasta o luăm în considerare. Lucrăm alături de parteneri astfel încât să aibă capacitatea necesară, să nu existe sincope din cauza lipsei de mașini. În rarele ocazii când deviem de la serviciu și vedem că este din neglijență, din neatenție, într-adevăr partenerii noștri primesc un avertisment sau dacă continuă să facă acest lucru, există un sistem de penalități cu intenția de a corecta, de a îmbunătăți”, explică executivul.
Alegerea unor parteneri de încredere
Danor Ionescu își amintește că atunci când a deschis rețeaua, în urmă cu 12 ani, colinda țara și s-a întâlnit cu mai mult de 170 de firme din care a selectat 16 care erau potrivite și care credeau în proiect. „Mulți ne-au spus că nu se poate așa ceva în România, să îi organizăm pe toți, să ajungă marfa la timp. Păi cum să nu se poată? Adică românii nu sunt în stare? Iată că am dovedit că se poate, suntem lideri de piață cu un volum impresionant. Noi am realizat un disruption în piață”, adaugă el. „Înainte, ca să trimiți un palet de marfă de la Galați la Oradea sau de la Suceava la Craiova puteai să aștepți chiar și o săptămână ca să îți vină cineva cu o soluție și te costa foarte mult, poate și 200 de euro ca să traverseze un palet țara. Noi am revoluționat tot acest peisaj al distribuției fizice românești de cargo, iar acum un palet traversează țara cu echivalentul a 30-32 de euro.”
Și pentru a eficientiza businessul, anul trecut Pall-Ex România a deschis un hub în nord, în Cluj, după cele pe care le deținea în București, Sibiu și Bacău, și linii noi care leagă toate aceste hub-uri. S-a investit și în dezvoltarea sistemului IT, în interfața cu clientul - cum poate să plaseze comenzi, ce vizibilitate are asupra partidei de marfă. Acesta primește un dashboard cu indicatori - unde se află marfa, track & trase (trasabilitate live), care este situația livrărilor. „Anul trecut am introdus un nou sistem de operare în urma unei investiții de aproape trei milioane de euro. Nu este destinat doar pentru România, ci pentru toate rețelele Pall-Ex din Europa. În prezent ne pregătim de lansarea modului de last mile”, spune Ionescu. „Este important de spus că marfa este asigurată pe tot parcursul la valoarea ei reală și nu conform limitelor de transport reglementate de convenția CMR. Ne spui cât e marfa ta, bifezi o căsuță și atunci este acoperită pentru orice risc. Sunt niște facilități unice pe care noi le oferim”, susține Danor Ionescu.
Provocarea prețurilor în creștere
Creșterea prețului la combustibil s-a reflectat imediat în creșterea costului pe kilometru și creșterea costului de transport pentru un palet, pentru o partidă de marfă, explică CEO-ul Pall-Ex România. „Ce am făcut noi a fost să comunicăm imediat cu clienții, le-am explicat ce se întâmplă, că putem să acoperim costurile până la un anumit nivel, dar peste acel prag nu mai putem acoperi fluctuațiile. Când aceste variații au devenit extreme, cum am avut peste 30-40% creștere la combustibil, atunci ne-am dus către clienți și am aplicat această indexare. Mecanismul exista, era comunicat, ei îl știau, noi i-am anunțat că acesta va intra în vigoare pentru că se depășesc acele fluctuații pe care le puteam suporta.” Dacă prețul la combustibil variază cu până la 5%, compania le poate absorbi, fără a afecta bugetul clientului. Acest mecanism de indexare există în toată industria și se aplică automat în prezent.
„Am avut desigur creșteri și cu salariile, e o criză de șoferi, o criză de lucrători în depozite, de oameni buni, specializați. Atragerea oamenilor către sectorul nostru e dificilă. Există însă oameni care vor să lucreze în acest domeniu al transporturilor, al logisticii. Concurăm cu cei care vor să plece în străinătate, cu cei care lucrează în construcții, cu cei din HoReCa și ceea ce facem noi este să oferim un loc de muncă atractiv, sigur, plăcut, investim în pregătirea lor, în dezvoltare, în training. Ei au o perspectivă, pot să avanseze și bineînțeles să câștige mai mult. Aliniem nivelul salarial la piață și la tendințe”, spune Directorul General Pall-EX.
Pe lista de provocări se află și conflictul din Ucraina, care nu a generat însă probleme mari, existând un mic impact la nivel de clienți din nordul țării care aveau trafic în acea zonă. Vorbim de un impact de 2-3% care a fost compensat prin creșterea din alte părți. Danor Ionescu spune că au apărut însă alte întârzieri, mai ales în cazul containerelor care vin în Constanța și sunt destinate pentru Ucraina sau Republica Moldova. „Ce pot să spun din punctul de vedere al supply chain-ului este că în următoarele luni vom vedea întârzieri și chiar întreruperi în lanțul de aprovizionare extins - vorbim de China, de Taiwan, de India, tot ce vine din partea aceea va avea întârzieri și chiar o lipsă de disponibilitate. Vor fi comenzi întârziate sau anulate. Nu e motiv de panică, dar trebuie să ne așteptăm la aceste situații și să le înțelegem, iar atunci vom trece peste ele,” explică el.
Optimism pentru anul în curs
După un 2021 bun, optimism este cuvântul care descrie așteptările pentru anul acesta. Astfel, Pall-Ex vizează o creștere în volum de 22% și o cifră de afaceri de peste 60 de milioane de euro la nivel de rețea. „Vorbim de peste 1,2 milioane de paleți, o creștere double-digit față de 2020. Suntem optimiști, nu ne așteptăm la un scenariu apocaliptic. În perioade de criză, de recesiune, transportul expres de partide mici de marfă a crescut mereu, a prosperat. De ce? Pentru că lumea nu mai cumpără un container întreg, și, în loc să plaseze o comandă de o asemenea dimensiune, preferă să plaseze azi o comandă de doi paleți, mai plasează încă una peste trei zile, face câteva comenzi pe săptămână. Se vede un transfer al volumelor de pe camioane întregi pe aceste partide mici pe care noi suntem specializați. Asta asigură flexibilitate, se evită blocarea stocului sau a depozitului, asigură un flux de cash”, concluzionează el.