R-Create: Piața din România poate fi considerată o provocare în ceea ce privește economia circulară
Preocupate de economia circulară, Linda Vasilescu și Adina Humă, fondatoarele R-Create, au căutat o idee de business care să ajute la eliminarea ambalajelor de unică folosință de pe piață. Au început în 2018, când sustenabilitatea nu era o temă aflată în atenția publică din România. Cinci ani mai târziu și peste 140.000 de euro investiți, R-Create reușește ca, prin folosirea unui singur ambalaj, să înlocuiască un întreg palet de cutii de carton. În ceea ce privește viitorul, fondatoarele proiectului vizează expansiunea pe piețele externe pentru că acestea au o conștientizare mai mare în ceea ce privește sustenabilitatea și reutilizarea ambalajelor.
Ce înseamnă, mai exact, R-Create și care sunt soluțiile pe care le puneți la dispoziția retailerilor?
R-Create este un sistem de închiriere și reutilizare a ambalajelor destinat exclusiv retailerilor online. În esență, acesta oferă o alternativă sustenabilă la ambalajele de unică folosință, ajutând la reducerea deșeurilor. R-Create pune la dispoziția retailerilor o gamă diversă de ambalaje reutilizabile, precum pungi, cutii în diverse configurații, pe care clienții le comandă ca soluție de ambalare odată cu produsele în sine și apoi le returnează pentru a fi curățate și pregătite pentru următoarea utilizare. Astfel, putem înlocui un întreg palet de cutii de carton doar prin reutilizarea unei singure cutii R-Create.
Cât timp a trecut de la idee până la implementare?
Ideea proiectului a apărut în urma preocupării noastre pentru economia circulară. Practic, am căutat o idee de business care ar putea răspunde nevoilor asociate noii economii și, trecând prin mai multe concepte, am pariat pe cel de ambalaje returnabile. Primul semn pozitiv l-am primit în urma unui accelerator de proiecte, „Reuse Hub”, organizat de Impact Hub la final de 2018, care ne-a oferit Premiul I pentru a începe implementarea. Apoi a început aventura rafinării unui concept extrem de nou pe piața din România, iar proiectul-pilot a început în 2020, în timpul pandemiei.
La ce valoare s-au ridicat investițiile în proiect?
Pentru a obține finanțarea necesară, noi am deschis o rundă de finanțare pe o platformă de crowdfunding din România. Acesta este un tip de finanțare colectivă în care diverse persoane sau investitori mici privați pot contribui cu sume de bani pentru a susține proiectul. Prin intermediul acestei platforme, am reușit să atragem investiții în valoare de 140.000 euro. Este important de menționat că anterior, ca fondatori, am investit în proiect și propria capacitate de muncă, dedicând aproximativ doi ani înainte de a obține investițiile externe.
Care sunt detaliile privind portofoliul R-Create pe care ar trebui să le cunoască retailerii? Cu cine colaborați în acest moment?
Am creat prototipuri de ambalaje reutilizabile pentru a fi potrivite diverselor produse și nevoi ale retailerilor online. Aceștia pot colabora cu noi pentru a integra aceste ambalaje în procesele lor de vânzare, ca alternativă de livrare waste-free în check-out, și a promova conceptul de economie circulară. În prezent, colaborăm cu diferiți parteneri magazine online, inclusiv librării, magazine de produse pentru copii, fashion, cosmetice și magazine de produse alimentare, care au implementat soluțiile lor de ambalaje reutilizabile.
Cum funcționează, practic, un astfel de parteneriat? Ce oferiți voi, ce intră în sarcina retailerului?
Parteneriatul funcționează în felul următor: retailerii închiriază ambalajele reutilizabile de la R-Create și le pun la dispoziția clienților în cadrul site-ului. Clienții optează pentru aceste ambalaje în momentul comenzii pentru a le fi împachetate produsele și, la livrare, își preiau doar produsul cumpărat, iar ambalajul îl lasă la curier, acesta asigurând întoarcerea ambalajelor pe flux.
Într-o fază următoare, cea mai sustenabilă din perspectivă economică și de mediu, vom aduce ambalajele la punctul de colectare din magazinele fizice partenere sau de la locațiile desemnate de noi. Noi ne ocupăm de colectarea și igienizarea ambalajelor returnate, pregătindu-le pentru a fi utilizate din nou.
La început, a existat o perioadă de test. Care a fost reacția consumatorilor? Câți au ales ambalajul reutilizabil?
Perioada de test inițială a avut un răspuns pozitiv din partea consumatorilor. Un număr semnificativ de clienți au ales să folosească ambalajele reutilizabile oferite de noi, recunoscând beneficiile acestora în reducerea deșeurilor și a impactului asupra mediului înconjurător. Reacțiile lor au confirmat că, chiar dacă este un concept inovator, clienții îi recunosc beneficiile atât din perspectiva de mediu, cât și de utilitate. Cu un ambalaj returnabil scăpăm de cutiile goale din casă și contribuim la reducerea deșeurilor provenite din ambalaje.
Care au fost cele mai mari provocări de care v-ați lovit la început de drum?
La început, una dintre principalele provocări a fost educația consumatorilor, dar și schimbarea obișnuințelor legate de ambalajele de unică folosință. Această problemă nu este nici pe departe rezolvată, altfel toate ambalajele din online ar fi reutilizabile. De asemenea, asigurarea unui flux eficient pentru colectarea acestor ambalaje continuă să fie o provocare. Avem în continuare nevoie de un partener cu o rețea națională și o densitate bună de puncte de prezență care să permită amplasarea unor cutii de colectare pentru aceste ambalaje. De restul ne ocupăm noi. Cred că odată cu implementarea taxonomiei ESG din 2024, ambalajele returnabile vor fi o alternativă viabilă economic la cele de unică folosință și va fi necesară o rețea care să poată prelua niște sute de mii de ambalaje la nivel național. Noi suntem pregătiți și acum să începem.
Câte ambalaje ar scoate din circuitul economic folosirea unui singur ambalaj R-Create?
Într-un sistem de închiriere și reutilizare a ambalajelor, un singur ambalaj poate fi reutilizat de câteva sute de ori înainte de a fi trimis spre reciclare. Acest lucru permite reducerea exponențială a cantității de ambalaje de unică folosință necesare în comparație cu un sistem tradițional. Este important să subliniem că estimarea exactă a numărului de ambalaje scoase din circuitul economic depinde de comportamentul consumatorilor și de gradul de adoptare a sistemului, dar piața căreia ne adresăm este semnificativă, având în vedere volumul crescut de tranzacții online și livrări efectuate anual.
Care sunt oportunitățile dezvoltării unui astfel de business pe o piață precum cea din România, una încă la început de drum în materie de economie circulară?
Piața din România poate fi considerată o provocare în ceea ce privește economia circulară din cauza lipsei inițiale a unei culturi de consum sustenabile și a unei strategii pe termen lung a jucătorilor economici în această direcție. Cu toate acestea, tendințele se schimbă, iar introducerea Sistemului de Gestionare a Deșeurilor la sfârșitul acestui an ar putea duce la o creștere a interesului și adoptării practicilor circulare în România.
Cum arată planurile pe termen mediu? Luați în calcul extinderea și pe piețe externe?
Țintim extinderea pe piețe externe, având în vedere faptul că în unele dintre aceste piețe sustenabilitatea este un concept mult mai răspândit decât în România. În piețele externe, subiectul reutilizării ambalajelor este deja o certitudine, având în vedere existența unei directive UE în acest sens. În domeniul gastronomiei, de exemplu, deja există cerințe pentru restaurantele de tip takeaway de a demonstra utilizarea unei anumite proporții de vase și tacâmuri reutilizabile.
Astfel, există oportunități semnificative de a implementa soluții de ambalare reutilizabilă în aceste piețe. Avem deja parteneriate pe piața din Germania și, totodată, avem planuri de a intra pe alte piețe europene în viitorul apropiat. Această strategie de expansiune pe piețele externe se bazează pe faptul că în aceste țări există o conștientizare mai mare în ceea ce privește sustenabilitatea și reutilizarea ambalajelor, ceea ce creează oportunități favorabile pentru adoptarea soluțiilor pe care noi le oferim.