WineDeals.ro, magazinul care își propune să devină Netflixul iubitorilor de vin

Cu o selecție de 4.600 de etichete de vin, precum și accesorii și gadgeturi pentru vin, WineDeals.ro se poziționează ca cel mai mare astfel de magazin online. Iar planurile antreprenorilor care stau în spatele lui sunt la fel de ambițioase precum demersul antreprenorial care mai include și platforma educațională desprevin.ro și marca proprie de vin. Astfel, fondatorii vizează triplarea vânzărilor de la an la an și targetul de 15 milioane lei în următorii doi ani, precum și atragerea de noi investitori. WineDeals.ro, magazinul care își propune să devină Netflixul iubitorilor de vin

Povestea WineDeals.ro a început în februarie 2022, după ce antreprenorii Alex Dona și Marina Samoilă lansaseră, în plină pandemie, platforma editorială desprevin.ro, prin care își propuneau să educe și să prezinte cramele locale consumatorului român. „WineDeals reprezintă cel mai recent proiect al nostru de e-commerce și completează un demers antreprenorial mai mare ce include desprevin.ro și vinurile private label Primul, Nea Florică și Vinurile de Festival. Magazinul online este un răspuns la ce am observat noi că lipsește în industria de vinuri și wine e-commerce: data intelligence, forecasting, consumer insights, big data. Și cum altfel să obținem aceste informații decât construind o platformă proprietary care să aibă cât mai multe etichete diferite de vin - de trei ori mai multe decât oricare alt competitor - cu prețuri uniformizate cu restul pieței, dar cu o experiență de cumpărare care să te facă să te întorci, cu tool-uri care să ajute consumatorul să îi înțeleagă și preferințele, dar să identifice și vinuri la care el nu se gândise, pe baza algoritmilor ce vor învăța să recomande exact vinurile dorite?”, povestește Alex Dona, cofondatorul WineDeals.

WineDeals are listate 4.600 de etichete de vin, dintre care peste 1.600 sunt din România, urmând ca până la finalul anului numărul total de SKU-uri să ajungă la 7.000. Magazinul online conține o mare parte a vinurilor prezente în România, produse sau importate, alături de o selecție de crame din Europa, dar și din țări precum Australia, America sau Noua Zeelandă. „Este devreme pentru a putea genera clasamente de produse, branduri sau soiuri, platforma fiind la început de drum, însă e limpede că anumite categorii de vinuri și de crame sunt mai fezabile pentru comerțul online versus altele. În general, vinurile entry-level nu merg bine deoarece acestea sunt permanent la ofertă în retail, în același timp, nici clientul lor nu este neapărat online savvy. De asemenea, cramele mai cochete, fără rețele puternice de distribuție și vânzări proprii mari sunt automat mai puțin omniprezente și, prin urmare, mai căutate în magazinele specializate. Nu în ultimul rând, contează foarte mult și cum au știut cramele să își construiască brandurile și cum să se poziționeze. Noi sperăm ca, pe măsură ce creștem, să furnizăm genul acesta de rapoarte de țară pentru a ajuta cât de mult posibil industria să evolueze”, explică Alex Dona.

Proiectul în cifre

Investiția în WineDeals.ro și Desprevin.ro a fost de peste 200.000 euro, iar în 2023, Desprevin Media, entitatea juridică ce deține toate proiectele, este în proces de atragere de noi investiții. „Planul nostru de business este să creștem de trei ori de la an la an, iar în doi ani țintim o cifră de afaceri de 15 milioane de lei cu ambele platforme. 2024 va fi momentul trecerii pe profit operațional, până atunci investițiile nu se opresc, iar după aceea începem expansiunea către piețe externe”, spune Alex Dona. Valoarea coșului mediu WineDeals este de aproximativ 440 de lei cu TVA. Shopperii sunt atât din țară, cât și din străinătate, persoane fizice sau juridice, iar vinurile cele mai cumpărate sunt românești, urmate de cele din Italia și Franța. „Dacă luăm în calcul că vindem exclusiv vin, putem spune că ne poziționăm sus ca valoare a coșului. Pe WineDeals.ro avem clienți care cumpără vin de 12 lei, ce e drept, puțini, dar și clienți care caută șampanie la 9.000 de lei sau alte vinuri foarte scumpe. Așadar, consumatorii noștri sunt împărțiți și se îndreaptă tot mai mult către vinurile cu prețuri medii și premium – de altfel, o tendință la nivel global”, explică Alex Dona, care descrie atât tiparul explorator, cât și nișa de consumatori luxury.

Când vine vorba despre inovații și tehnologii diferențiatoare în piață, antreprenorii din spatele WineDeals explică cum, deși este o platformă la început de drum, este un proiect aspirațional în această privință. „Având în vedere numărul foarte mare de vinuri din ofertă - ceea ce face alegerea clientului foarte dificilă - ne dorim să funcționeze ca un somelier personal pentru publicul nostru. Cu ajutorul Inteligenței Artificiale, prin colectarea și interpretarea datelor, vom putea recomanda vinuri similare cu cele pe care clientul le-a mai comandat, în zona lui de preț. Vrem astfel să facem din WineDeals.ro instrumentul perfect de e-commerce cu vin, un fel de Netflix pentru iubitorii de vin, unde consumatorii să descopere ce ar putea dori pe baza istoricului cumpărăturilor, a recenziilor oferite sau a altor persoane similare. În plus, mizăm pe AI pentru a putea prognoza consumul și apetitul pentru vin pentru producătorii de vin, pe baza unor factori precum prețul, culoarea, nivelul de zahăr, regiunea. În acest fel creăm, de fapt, locul perfect de întâlnire pentru cele două audiențe: consumator și industrie”, explică Mariana Samoilă, wine expert și cofondator WineDeals.

O piață estimată la două miliarde de lei

Estimată la două miliarde de lei, industria locală de vin dispune de avantaje, dar și de neajunsuri, cum ar fi faptul că nu există big data care să-i ajute pe producători să decidă ce să planteze, ce să producă, la ce nivel de calitate sau informații pentru demografia pieței și distribuția geografică.

„Retailul modern brick & mortar are un număr limitat de rafturi dedicate vinului, așa că nu numai că este foarte greu să fii listat acolo, dar a devenit și foarte scump. Chiar și așa, pentru cumpărătorii români sunt disponibile în acest moment aproximativ 7.500 de etichete diferite, produse și importate. Astfel că alegerea și descoperirea vinului este dificilă când există atât de multe opțiuni”, explică Alex Dona. Cât despre comerțul online cu vinuri, acesta va crește doar susținut de producători și distribuitori, ca modalitate mai ieftină de a-și vinde produsele, iar de consumatori, doar dacă vor alege o cale mai ușoară pentru a face shopping și de a primi recomandări.

Despre cum arată consumul de vin, reprezentanții Wine Deals vorbesc despre o industrie în continuă creștere pe măsură ce nivelul de trai crește la nivel global. „Este și cazul României. În ciuda dificultăților economice din ultimii ani și a fluctuațiilor haotice, greu de previzionat a prețurilor, oamenii nu au renunțat să bea vin doar pentru că este scump. Și mă refer mai ales la cei care deja aveau obiceiul de a cumpăra vin. În general, consumatorii au devenit mai informați și mai atenți”, spune Marina Samoilă. Spre exemplu, la nivel global, consumatorii au început să ceară mai mult vin organic. Germania este lider la acest capitol, urmată de Franța, UK și Statele Unite. „În România, deși ritmul de creștere e mai scăzut decât în vest - noi având încă amintirea vinului de buturugă făcut la țară - facilitatea de TVA de 5% va face cu siguranță vinurile ecologice să câștige teren și la noi. În schimb, din ce observăm în piață, volumele și cash-flow-ul se fac tot pe vinurile entry, în general demiseci sau demidulci. Lucrul acesta e îmbucurător pe de o parte, întrucât vorbim tot despre consumatori de vin, iar în al doilea rând arată un potențial imens de creștere atât din punctul de vedere al calității, cât și al prețului mediu pe etichetă”, explică Alex Dona.

Și pentru că vorbim despre soiuri de vin și poziționare, antreprenorii din spatele WineDeals.ro și Desprevin.ro menționează un alt proiect la care au lucrat, în strânsă legătură cu celelalte. Este vorba despre producția „Primul”, o marcă privată premium Desprevin.ro, un concept itinerant care în fiecare an este creat cu o altă cramă. Prima ediție a fost lansată în 2021 și este un cupaj din Fetească Neagră, Syrah și Cabernet Sauvignon, asamblat de Marina Samoilă împreună cu vinificatorul cramei Gîrboiu, județul Vrancea. În iulie anul trecut, la mai puțin de un an de la lansarea primei ediții, a fost creată cea de-a doua etichetă, Primul rose - un asamblaj din Busuioacă de Bohotin și Pinot Noir - împreună cu Domeniile Averești. „Consumul de vinuri din categoria premium, vinurile cu poveste, reprezintă și astăzi o bucată mare din opțiunile de cumpărare, iar această tendință se menține încă. De aceea, planul nostru este să continuăm dezvoltarea acestui concept unic și să îl transformăm într-un brand puternic”, explică Marina Samoilă.

2022, un an de reașezare pentru piața locală de vinuri
2022, un an de reașezare pentru piața locală de vinuri
După doi ani în care retailul a condus creșterea în categoria de vin, marea provocare pentru producători este să mențină trendul ascendent...
Desprevin.ro lansează un vin rose cu Domeniile Averești
Desprevin.ro lansează un vin rose cu Domeniile Averești
Desprevin.ro, un demers antreprenorial coordonat de Alex Dona și Marina Samoilă, ce cuprinde o platformă editorială și s-a extins în zona de...
Fondatorii Despre Vin lansează Winedeals.ro, magazin online cu peste 3.000 de vinuri
Fondatorii Despre Vin lansează Winedeals.ro, magazin online cu peste 3.000 de vinuri
Cu peste 3.000 de vinuri din toate soiurile disponibile chiar de la lansare, winedeals.ro este cel mai mare magazin de vinuri din România, ce...
Desprevin.ro, vânzări de peste 600.000 de lei în primul an de activitate
Desprevin.ro, vânzări de peste 600.000 de lei în primul an de activitate
Desprevin.ro, platformă lansată în primăvara anului trecut, în timpul stării de urgență, a generat vânzări de peste 600.000 lei și un...