Unison, definiția antreprenoriatului ca o cursă cu obstacole

Chiar dacă oficial povestea Unison începe în 2018, cu un bistrou 100% vegan, businessul a trecut prin multiple etape de dezvoltare și regândire. După perioada de pandemie și o fuziune cu omul din spatele Native Box, Unison a pariat pe cartea producției. Este un pariu câștigat? O creștere de trei cifre și listarea în marile lanțuri de retail setate pentru anul acesta sunt un indicator clar al potențialului de reușită. Taniei Nicoară și Tudor Iacob, cofondatorii Unison

Unison se înscrie cu succes în categoria businessurilor pornite dintr-o nevoie a oamenilor aflați în spatele cortinei. Iar numitorul comun al Taniei Nicoară și al lui Tudor Iacob, cofondatorii Unison, a fost orientarea spre produsele sănătoase. „La mine totul a început cu un blog. Am făcut o schimbare în alimentație pentru că aveam o dermatită care nu îmi dădea pace. Am început să împărtășesc cu toată lumea rețetele pe care le pregăteam și, pentru că exista mult interes din partea consumatorilor pentru preparatele vegane, am materializat blogul în ceva fizic. Am lansat meniuri de prânz vegane și apoi mi-a încolțit în minte ideea deschiderii unui bistrou, pe care l-am inaugurat în 2018”, își amintește Tania.

Un an mai târziu, drumul ei s-a intersectat cu cel al lui Tudor, care fondase Native Box, un business complementar care răspundea și el nevoii pentru produse sănătoase și care comercializa creme tartinabile vegane și granola. „În momentul în care am cunoscut-o pe Tania, Native Box avea deja mai bine de trei ani de existență și se dezvoltase frumos, însă simțeam că nu reușește să atingă potențialul maxim și mă gândeam să renunț la business. Ne-am întâlnit la un accelerator și am decis să colaborăm. Primul pas a fost să produc granola pentru Unison”, spune Tudor.

De acolo până la „unirea forțelor” și lansarea unui flagship location a mai fost doar un pas. „Practic, ne-am gândit să dezvoltăm un spațiu în care să poți lua o masă care să integreze produse din portofoliu, ceea ce exista din momentul lansării Unison, dar acum am integrat și componenta de achiziție a produselor în locație. Am construit astfel un brand mai mare și mai puternic, care ne-a adus valoare”, susține Tania.

Pariul pe producție

Și chiar dacă restaurantul cu meniu à la carte, torturi vegane, prăjituri raw i-a ajutat să testeze, fiind un spațiu de experiment și „de încântat simțuri, care a găzduit clienți tot mai interesați de o alimentație plant-based” și care în pandemie a adus un plus considerabil în business din perspectiva cifrelor, după pandemie cei doi antreprenori au luat decizia de a restructura Unison. „Pandemia a fost un imbold pentru noi și ne-a ajutat să creștem, însă după ridicarea tuturor restricțiilor dinamica s-a schimbat și nu mai rămâneam cu nimic de la o lună la alta. În plus, programul de lucru extins, lipsa de constanță și toate problemele mici cu care ne confruntam zi de zi ne-au făcut să renunțăm la divizia HoReCa și să ne concentrăm pe producție”, explică Tania.

Astfel, în septembrie 2022, cei doi antreprenori au luat decizia de a merge mai departe cu businessul de producție. „Nu a fost o decizie ușoară, dar nu mai puteam continua în formatul mixt pentru că nu creștea niciuna dintre cele două divizii în ritmul în care ne doream, eram cumva pe linia de plutire. Așa că am ales să ne punem energia într-un singur loc”, punctează Tudor.

Cum a arătat lista de priorități după această etapă? „Cuvântul-cheie a fost optimizare. Am încercat să optimizăm businessul din punct de vedere operațional și apoi ne-am concentrat pe portofoliu. Ne-am uitat la cifre și am ales să păstrăm produsele care performau cel mai bine. Și cred că aici este avantajul unui start-up: ai flexibilitate și poți ajusta orice pe parcurs”, susține Tudor.

Astfel, din portofoliu au dispărut produse precum batoanele de cereale sau maioneza, un produs care înregistra vânzări bune, dar logistic era singurul sortiment care necesita temperaturi scăzute, toate celelalte fiind ambientale. „Acum producem exclusiv produse ambientale și ne concentrăm pe categoriile de mic-dejun. Practic, am vrut să avem o poziționare mai clară în piață și consumatorii să pună semnul egal între Unison și mic-dejun sănătos. Așa că mizăm pe granola și unturi tartinabile cu nuci și fructe”, spun cei doi antreprenori.

În ceea ce privește topul celor mai vândute produse, granola (disponibilă în patru variante) conduce detașat clasamentul. Următoarele poziții sunt ocupate de crema tartinabilă de migdale, crema de alune de pădure cu pudră de roșcove și cardamom și de crema de alune de pădure. „Rezultate bune raportează însă și produsele nou-lansate – crema de migdale cu cătină, crema de alune de pădure și căpșune liofilizate și cea cu zmeură liofilizată. Din punct de vedere distribuție și vânzare, este tot mai greu să ajungi la consumator. Trăim într-un moment în care atenția e extrem de scumpă”, afirmă Tania.

Listarea în IKA, o aventură „necesară”

Când s-a alăturat Unison, Tudor a venit la pachet cu o parte dintre locațiile care comandau Native Box. Acestora li s-au adăugat treptat și alți clienți din zona de retail specializat și traditional trade mai nișat. „În acest moment, segmentul de retail generează 70% din vânzări, în timp ce online-ul are o cotă de piață de 30% în total vânzări. Obiectivul nostru este să creștem ambele zone, în paralel, pentru că ne oferă beneficii diferite. Retailul reprezintă volum și creșterea notorietății, pe când online-ul și livrarea directă către consumator echilibrează fluctuațiile de cash-flow, venind cu o sustenabilitate financiară mai ridicată”, este de părere Tudor.

În plus, anul acesta Unison a făcut și pasul către marile lanțuri de retail. „A fost un proces interesant. Durează mai mult decât ne așteptam, dar suntem siguri că beneficiile vor veni în curând”, susțin fondatorii Unison.

Produsele Unison sunt disponibile acum în câteva zeci de locații fizice din toată țara (și, prin Ototo, în Viena), dar și pe Sezamo și, de curând, în locațiile Farmacia Tei. „Sezamo este un client foarte important și a venit cu niște volume constante. Clar, este un avantaj să ai în portofoliu un client precum Sezamo, pentru că reușim să avem și feedback instant de la client”, punctează Tudor.

În plus, cei doi antreprenori sunt în discuții pentru listare și cu Freshful, Mega Image, Auchan și Kaufland. „Rămâne de văzut cât de repede vom finaliza discuțiile. Însă listarea în retailul mare era o etapă pe care ne doream să o bifăm, considerând-o necesară în scalarea Unison. Sunt retaileri care au schimbat traiectoria multor businessuri și cred că această aventură este ceva ce trebuie bifat ca antreprenor. Este o etapă care te poate duce în liga celor mari și care vine cu lecții importante, pe care tu, ca antreprenor, e bine să le înveți”, sunt de părere fondatorii Unison.

Creștere pas cu pas și în viitor

Chiar dacă listarea în marile lanțuri de retail poate veni cu o creștere bruscă, fondatorii Unison își doresc mai degrabă o dezvoltare sustenabilă. „Nu vedem intrarea în retailul mare ca pe o mină de aur. Vedem acest pas dintr-o perspectivă mai sănătoasă”, susține Tudor. Astfel, pentru anul acesta ținta setată pentru cifra de afaceri este de trei ori mai mare decât anul trecut. „Tindem spre triplarea cifrei de afaceri. Mai avem lucruri de optimizat, dar vrem să fructificăm ce am început să facem pe partea de promovare și de vânzări. Avem un portofoliu stabil, știm ce se vinde, așa că ne dorim stabilizarea volumelor și creștere”, punctează Tania.

Concret, primele cinci luni ale acestui an au venit cu o creștere de 35% a cifrei de afaceri, cu o fluctuație similară cu anul trecut. „Lunile de vară sunt în general mai liniștite decât restul anului, însă ne așteptăm ca anul acesta să echilibrăm mai mult sezonalitatea prin adăugarea de clienți mai mari”, adaugă fondatorii Unison.

În ceea ce privește planurile de viitor, cei doi antreprenori au pe listă investiții în spațiul de producție. „Ca dimensiuni, spațiul de producție de acum ne permite o creștere de zece ori a volumului producției actuale, dar ca facilități nu suntem în acel punct și nici nu am prioritizat acest lucru pentru că nu aveam nevoie de o producție mai mare, până de curând, fiind în faza de testare a portofoliului de produse și a canalelor de marketing și distribuție. Acum, odată cu extinderea listării, va trebui să facem acest pas pentru că producția a fost aproape real time. În acest moment putem produce câteva mii de unități pe lună, și acum este momentul în care ne pregătim pentru volume mai mari”, susține Tania.

Este totuși Unison un pariu câștigat? „Da. Avem deja rezultate de care suntem mândri și oportunitatea din viitor este imensă. Ca antreprenor ai multe provocări în contextul actual, însă am învățat o mulțime de lucruri și faptul că am reușit să bifăm niște premiere în zona de investiții, pentru noi, reprezintă clar un câștig. Obiectivul e să rămânem cu un mindset de cursă lungă și să înțelegem că trofeul nu vine mâine. Antreprenoriatul este ca o urcare continuă, de care ne bucurăm împreună cu partenerii noștri”, concluzionează cei doi fondatori Unison.

Piața de e-grocery, pe drumul spre stabilizare
Piața de e-grocery, pe drumul spre stabilizare
Deși încă nu putem vorbi despre o maturizare, evoluția pieței de e-grocery din ultimul an, de 36,4%, potrivit datelor NielsenIQ, diversificarea...
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
După finalizarea investiției de șapte milioane euro într-o nouă unitate de producție, Artesana face trecerea spre o nouă etapă de dezvoltare,...