Tehnocolor Band: Ne dorim ca, până în 2024, să avem distribuitori în toate județele țării

Tehnocolor Band, companie activă pe piața din România încă din 1993, își bazează dezvoltarea pe parteneriate stabile în actualul context de piață. Dacă pe termen scurt cuvântul de ordine este optimizare, pe termen mai îndelungat, compania își dorește să acopere mai bine categoria de non-food cu mărcile proprii prin investiții importante, susține Robert Luță, Manager Achiziții pe mărci proprii în cadrul companiei. Strategia de business s-a dovedit până acum una câștigătoare, din moment ce, în 2022, cifra de afaceri a fost cu 16% peste nivelul din 2021, ajungând la o valoare de aproximativ cinci milioane de euro.Tehnocolor Band: Ne dorim ca, până în 2024, să avem distribuitori în toate județele țării

Tehnocolor a devenit activ pe piața din România în urmă cu 30 de ani. Ce presupunea activitatea la acea dată și cum a evoluat în timp?
În 1993 deschideam un mic magazin ce vindea bunuri nealimentare de larg consum către clienți persoane fizice. Vedeam în aceasta o oportunitate reală, dat fiind faptul că, la acel moment în România lipseau multe bunuri de pe piață. Am apărut în piață devreme, doi antreprenori motivați care își fac planul pe hârtie și apoi navighează printre sarcinile punerii visurilor lor în practică. Inițial, în incinta spațiului nostru, realizam și service aparatelor electrice. De aici a provenit numele companiei – Tehnocolor. Piața a evoluat continuu. La scurt timp distanță am identificat nevoia unui spațiu de depozitare, oricât de mic. Am început astfel să stocăm marfă într-un garaj, marfă pe care nu o mai vindeam doar în magazin, ci și cu livrare către firme din zona noastră, care aveau propriul spațiu de desfacere către public. Apoi, pe repede înainte, am lărgit spațiile de depozitare, am adăugat mai multe autoutilitare în parcul auto, am adăugat produse în portofoliu și am dezvoltat relațiile de business cu clienții și furnizorii.

Câte divizii acoperiți în acest moment și de ce investiții a fost nevoie pentru a ajunge la activitatea din acest moment?
Ca business mic, promovăm unele trăsături care ajută mult organizarea și realizarea cerințelor de lucru. Ne mândrim cu faptul că o bună parte din echipă este de peste 15-20 ani cu noi, și că știe atunci când trebuie să pivotăm în anumite direcții, așa cum aflăm din evoluțiile pieței. Pe partea de vânzări B2B, avem o singură divizie de distribuție care, în acest fel centralizat, lucrează mai bine și mai eficient. Spiritul nostru antreprenorial ne dictează să rămânem centralizați în echipe și decentralizați în decizii. La nivel de investiții, am mutat spațiul de depozitare și birouri în Pielești, la ieșire din orașul Craiova, în noiembrie 2019. Valoarea investiției la acel moment se ridica la 1 milion de euro. Recent am luat decizia și am făcut demersuri pentru extinderea depozitelor noastre până în 2024 cu încă aproximativ 3.000 de spații de paleți, pe un teren nou achiziționat, conex celui existent.

Puteți să detaliați zona de importuri pe care o acoperiți? Care sunt produsele pe care le aduceți și cum arată un top trei al acestora?
Am dezvoltat relații de business cu firme din Europa și Estul Asiei, fabrici care sunt specializate și care produc pentru branduri consacrate, internaționale, cu nume sonore precum Vileda sau Fino. Produc și pentru mărcile noastre, acolo unde nu putem direct noi să ne punem amprenta. Până la urmă, oamenii trebuie să realizeze că o companie nu poate produce totul, și că are nevoie de parteneri externi. Noi controlăm îndeaproape eforturile partenerilor noștri, și încercăm să ne menținem în topul inovatorilor de pe piață. Produsul nostru numărul 1 în 2022 a fost capcana anti-dăunători, realizată la partenerul nostru din China, cu care avem o colaborare încă din 2015. Pot spune că produsele de la Catifel sunt în top 2 și 3 – prosoapele de bucătărie și hârtia igienică. Vehiculăm volume mari pe aceste două grupe. Când vom lărgi spațiul de depozitare, vom vedea vânzări tot mai mari pe Catifel. Primim solicitări din țară pe segmentul de traditional trading, firme de distribuție care vor să distribuie local marca. Ne dorim ca până în 2024 să avem distribuitori pe toate județele țării.

Cu câți retaileri lucrați în acest moment? Către câte companii distribuiți în prezent?
Suntem furnizori pentru companii importante din România - lanțuri de magazine, distribuitori de articole de curățenie și menaj. Noi am pornit din zona de traditional trade, fiind mult mai activi acolo decât în modern trade. Însă, în ultimii ani, am dezvoltat relații stabile și cu IKA. Sunt încă multe locuri în care produsele noastre nu se găsesc, dar primim solicitări în fiecare zi.

Cum arată planurile și investițiile privind extinderea portofoliului cu branduri noi?
Dacă este să discutăm despre planuri pe termen scurt, îmbunătățirea portofoliului actual de produse este în vizorul nostru, mai multe rebranding-uri la nivel de produs, ambalaje noi, îmbunătățite, produse care ne-au dovedit că au succes și care trebuie să treacă la următorul nivel. Pe categoria sacilor menajeri am făcut deja pasul în ultimele luni de a migra spre o calitate mai bună, am trecut pe materiale mai flexibile la întindere și mai groase. Folosim acum polietilenă de foarte bună calitate, iar vânzările pe saci au crescut încă din prima lună după modificare. Dacă pe termen scurt cuvântul este optimizare, pe termen mai îndelungat, ne dorim să acoperim mai bine categoria de non-food cu mărcile proprii. Sunt încă multe produse de menaj în care nu avem o prezență suficient de puternică, iar acesta este un semn că acolo mai trebuie depus efort. Planurile noastre sunt ca, în următori ani, să investim masiv în mărcile proprii, dar vom face acest lucru pas cu pas. Noi nu lucrăm cu bugete de investiții pe aceste direcții, bugete setate și de utilizat în proporție de 100%. Dorim să menținem o flexibilitate atunci când apar oportunități în piață și să răspundem proactiv acestora. Acest lucru caracterizează un business antreprenorial - noi încercăm pe cât de mult posibil să evităm ideologiile rigide.

Cum ați făcut față provocărilor venite pe parcursul anului trecut din cauza inflației mari? A fost nevoie să renegociați contracte?
Credem că principalul nostru atuu a fost să rămânem flexibili în fața provocărilor care ne-au surprins deseori. Am asistat la creșteri de preț din multe direcții. Costul materiile prime a crescut semnificativ, la fel și cel al transportului. O bună parte din clienții noștri realizau aceste aspecte, așa că transmiterea creșterilor de preț mai departe în lanțul de aprovizionare a fost doar o materie de timp. Anunțul prealabil de creșteri de preț pe care eram nevoiți să îl transmitem marilor rețele nu era perceput plăcut, dar acest lucru era normal și toată lumea se confrunta cu situații de acest gen. Timpul de buffering pe care îl ofeream le permiteau acestora să se așeze și să refacă planul promoțional și de preț pentru acele articole. Deseori își refăceau și stocul din magazine și poate că acest lucru ne punea puțin probleme, noi fiind deja pe prețurile cele noi cu stocul. A fost o perioadă mai tulbure pe planul schimbărilor de preț în 2022.

Care sunt atuurile care vă diferențiază în piață la momentul actual?
Suntem de părere că noi, ca business, răspundem cu promptitudine solicitărilor clienților noștri. La noi deciziile se iau rapid - putem acorda atenție și acționa asupra feedback-ului pe care îl primim din piață. Putem introduce un produs nou în câteva zile sau săptămâni la solicitarea clientului nostru. De altfel, putem modifica felul în care baxăm produsele, dacă clientul ne cere așa ceva. Încercăm să fugim de rigiditate, care de altfel caracterizează businessurile mai mari. Recent am introdus cutii gata pentru raft, pre-tăiate, la trei articole de menaj. Am făcut acest lucru tot așa, la solicitarea unuia dintre retailerii cu care lucrăm, pentru a avea o prezență mai plăcută la raft și mai eficientă pentru mercantizare. Un atuu pe care plusăm deseori este pe partea de inovație. Deseori aducem primii pe piață un produs cu caracteristici mai speciale, o inovație în nișa sa, testăm piața și vedem răspunsul acesteia la interacțiunea cu produsul nostru. Apoi investim mult mai mult în produsul respectiv. În felul acesta am introdus primii în piața din România capcana cu lipici de la Lipio pentru anti-dăunători în 2015. Ne asumăm un risc când testăm produse primii, dar credem că riscul este calculat. Avem o expertiză când facem acest lucru și nu introducem produse pe piață fără să fim experți în înțelegerea acestora.

Care este strategia de business pe care vă axați în acest moment? Care considerați că sunt oportunitățile de dezvoltare?
Lărgirea spațiilor noastre de depozitare, planificată pentru următoarea perioadă, ne-ar permite să adăugăm mai multe produse în portofoliul nostru și să stocăm mai multă cantitate din produsele existente. Planul nostru este să adăugăm peste 250% din cât putem stoca la acest moment până în 2024. Acest lucru ne-ar plasa, cel puțin pe plan regional, în top pentru industria noastră. Strategia este să putem satisface comenzile clienților noștri naționali într-un timp cât mai scurt, cu stocuri suficiente și bine organizate. Noi credem că nu suntem doar un partener pentru magazinele cu care lucrăm, ci mai degrabă o extensie a acestora. Dacă aceștia nu au suficient spațiu de stocare în magazine, noi acționăm punctual și livrăm rapid din stoc, astfel încât marfa să nu lipsească de la raft. Stocurile noastre fac posibil comerțul normal, fără întrerupere, la produsele listate permanent. Noi lucrăm și cu in & out-uri la prețuri mult sub media pieței.

Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Pe o piață cu o dinamică precum cea a retailului și a bunurilor de larg consum orientarea spre inovație, calitatea produselor oferite și...
Ciprian Roșca, Cramele Recaș: 2024 va fi ultimul an în care vom merge cu pași mici
Ciprian Roșca, Cramele Recaș: 2024 va fi ultimul an în care vom merge cu pași mici
Provocările par să fi devenit o tradiție a ultimilor ani, astfel încât 2024 nu putea face excepție de la regulă. Intrarea în vigoare a SGR...
Dan Nistor, Nordic Group: Trebuie să resetăm modul în care gândim viitorul
Dan Nistor, Nordic Group: Trebuie să resetăm modul în care gândim viitorul
După un 2023 ca un roller-coaster, dar care în final s-a dovedit a fi un an bun pentru businessul Nordic Group, 2024 se anunță a fi un „mare...
Marco Giudici, Lidl România: Credem că vom fi parte din motorul care va susține scăderea inflației
Marco Giudici, Lidl România: Credem că vom fi parte din motorul care va susține scăderea inflației
Cu o creștere a businessului de 24%, Lidl România și-a consolidat poziția de lider al pieței de retail pentru al doilea an consecutiv, ajungând...