Pușcălupi Single Shot Dry Gin, pionierat în ginul românesc artizanal

Ștefan Bărbulescu și-a dorit să fie antreprenor pentru a aduce contemporanul în afacerea familiei. Astfel, a preluat sifonăria deținută de tatăl său în Râșnov și a transformat-o în locul de naștere al unuia dintre primele ginuri românești. La intersecția dintre botanică, artizanat și tehnologii de ultimă generație a apărut Pușcălupi Single Shot Dry Gin, un produs premium ce și-a propus să facă cinste producției locale de băuturi alcoolice. Pușcălupi Single Shot Dry Gin, pionierat în ginul românesc artizanal

Pentru Ștefan Bărbulescu, intrarea în antreprenoriat a fost dictată de conjunctură și mai puțin de o direcție clar stabilită, iar obiectivul său a fost acela de a aduce un iz de actualitate în afacerile tatălui său, ce deținea o sifonărie în Râșnov. „Plecarea prematură a acestuia dintre noi m-a obligat să încep un proces intensiv, abrupt și deloc ușor de înfruntare a realității. Tocmai acești 15 ani de realizări și eșecuri, împreună cu preocuparea mea pentru «spațiul» creativ-artistic, mi-au fost catalizator spre transformarea unei idei în realitate”, explică Ștefan Bărbulescu. Cu ideea de a crea un gin românesc a început să cocheteze în 2014, când, odată cu participarea la nunta unor prieteni, a descoperit că ginul poate fi o cu totul altă băutură decât ceea ce își amintea că serveau părinții săi, „cu mare fast”, la începutul anilor ‘90. Aventura Pușcălupi Single Shot Dry Gin a început oficial în 2019, când „am reușit să-mi neg firea preponderent rațională și să mă apuc cu entuziasm de documentarea procesului”, spune antreprenorul.

Pușcălupi Single Shot Dry Gin a demarat producția anul trecut, în fosta sifonărie de pe Florilor 18, Râșnov, folosind în mare parte infrastructura acesteia – o casă săsească, pe colț, în centrul orașului turistic. Investiția inițială a constat în principal în transformarea acesteia într-o manufactură de gin, în procesul de cercetare și dezvoltare, școlarizare, utilaje specifice, branding și stocuri de materii prime și de materiale. „Am ignorat întocmirea unui plan de afaceri și, implicit, a unui buget, întrucât cel mai probabil acestea m-ar fi inhibat și determinat să nu pornesc la drum. Pușcălupi Single Shot Dry Gin este fără ezitare o aducere în prezent a businessului început de tatăl meu, o adaptare a acestuia la contemporan. Odată ce am descoperit versatilitatea categoriei de gin și odată ce eu însumi am devenit un entuziast al acesteia, mi-am dorit să pot produce unul chiar aici, în Țara Bârsei, în Transilvania”, explică Ștefan Bărbulescu.

Pionier al ginului artizanal

Denumirea își are originea în povestea primului cabanier al Mălăieștiului, Pușcălupi, cel care l-a călăuzit pe faimosul botanist J. Roemer în alcătuirea celei mai ample lucrări botanice a locului. „A devenit imediat personajul pe care am decis să-l omagiez prin acest proiect – un om din umbră, cu realizări incontestabile, însă mult prea puțin creditat”, explică antreprenorul. A ales să introducă în denumirea oficială a produsului sintagma „single shot dry gin”, ca declarație calitativă autoimpusă pentru a descrie faptul că fiecare lot de Pușcălupi, care constă în 95-100 de sticle numerotate individual, este produs „dintr-un foc”, într-un singur proces, în prezența tuturor ingredientelor, fără loc de eroare sau „fine-tuning”. De altfel, explică antreprenorul, este un proces cu un randament deloc notabil, însă cu care a rezonat încă din faza de prototip. Sifonăria în care se produce primul gin artizanal românesc este astăzi o manufactură a secolului 21 construită în jurul unui „one man show” – tehnologie de ultimă generație, care necesită însă, în fiecare moment din procesul de producție, inputul factorului uman. În prezent, fabrica poate produce anual 13.000 de unități, respectând întru totul standardele de calitate autoimpuse prin sintagma Single Shot Dry Gin. „Ne vom dezvolta pe cât de mult o va cere piața și acest lucru va fi posibil respectând întru totul promisiunea făcută inițial”, spune Ștefan Bărbulescu.

puscalupigin1

Antreprenorul a pornit la drum ghidat de dorința de a achiziționa atât materiile prime, cât și materialele de pe plan local, însă în acest moment doar șapte din cele 18 ingrediente botanice sunt de proveniență locală, restul fiind adunate din toate colțurile lumii de către un trader ce are în spate sute de ani de experiență. „A fost o dorință care ne-a consumat resursele destul de repede și care ne-a lăsat destul de departe de prototipul imaginat”, explică Ștefan Bărbulescu.

Un produs premium

Pușcălupi Single Shot Dry Gin se poziționează pe segmentul premium, în top 20 cele mai scumpe ginuri prezente pe piața locală, la un preț de aproximativ 160 lei pentru 500 ml. Fiind un produs premium, de nișă, principala piață de desfacere pentru Pușcălupi Single Shot Dry Gin este segmentul HoReCa și retailul specializat, fie el online sau offline. Printre retailerii care comercializează ginul se numără platforme online precum eMAG, Freshful.ro, Drinkbox.ro, Drinkstory.ro sau Alfadrink.ro sau magazinele specializate din marile orașe ale țării, cum ar fi Realfoods sau Kofiti. Însă retailul modern, cu strategiile sale relativ recente, de a fi mai deschis către produse speciale, reprezintă un potențial canal de vânzare pentru producătorul local de gin. „La final, este vorba despre a fi cât mai la îndemâna entuziaștilor brandului, atât timp cât munca de producător îți este respectată pe întreg lanțul”, spune Ștefan. Antreprenorul consideră vitale două aspecte în listarea producătorilor mici în rețelele de retail moderne: răbdarea comercianților faţă de performanța pe care doresc ca „micile” produse să o atingă, raportate la branduri cu tradiție, precum și o mai mare recunoaștere și, respectiv, o recompensare a muncii micilor producători.

„Raportarea indicatorilor de performanță ai unor nou-veniți la cei aferenți brandurilor consacrate va conduce aproape exclusiv la colaborări de tipul in–out, inhibare, frustrare și uși închise în nas pe perioade nedeterminate. La nivelul lumii vestice, ponderea de piață deținută de artizanii spirtoaselor nu trece de 0,5% – însă întocmai produsele din spatele acestui procentaj infim sunt cele ce fac diferența într-o lume atât de globalizată. Acestea sunt produsele care nu luptă cu argumente cantitative, ci calitative”, explică Ștefan Bărbulescu.

Consumul local de gin, „întârziat”

Deși în piețele vestice consumul de gin pare să se sedimenteze și să nu mai beneficieze de creșterile galopante din ultimii ani, pe plan local ginul „se bucură” de o ușoară întârziere. Aceasta este dublată însă de o sete greu de stăpânit pentru noutate, ce caracterizează mult mai puțin categoria entuziaștilor consumatorilor de gin, consideră Ștefan Bărbulescu. „Cred că ține de maturitate și de experiență, până ce lucrurile se vor așeza într-o pseudo-liniaritate”, punctează acesta.

Iar când vine vorba despre provocările Pușcălupi și ale pieței de gin, antreprenorul recunoaște că legislația nu este una dintre cele mai prietenoase. „Aproape întotdeauna, când ești printre pionierii unei activități, te vei lovi de lipsa îndrumării din partea autorităților, de «nu se poate-le» implicit. Poate acesta este și motivul pentru care, de cele mai multe ori, există o întârziere a noastră raportată la Europa vestică”, adaugă Ștefan. Totodată, asigurarea desfacerii, atât în retail, cât și în HoReCa, este o provocare demnă de a fi luată în seamă pentru un antreprenor la început de drum. „Mai ales în condițiile în care marii producători de spirtoase la nivel mondial dispun de bugete și de pârghii prin care, pe de-o parte, pot neutraliza cu ușurinţă aproape orice activitate a unui mic producător, iar pe de altă parte, pot limita accesul acestuia la consumator, constrângând liberul-arbitru al comerciantului, (mai nou) «impunându-i» în mod indirect portofoliul pe baza căruia el să își construiască businessul”, explică Ștefan Bărbulescu.

Nu în ultimul rând, imposibilitatea producătorilor din UE de a vinde peste graniță, prin intermediul magazinelor online, limitează accesul la piețe care, cel puțin în acest moment, se află într-o etapă mult mai dezvoltată în ceea ce privește consumul de spirtoase produse în cantități mici și foarte mici, consideră Ștefan. Cu toate acestea, antreprenorul are ambiții internaționale pentru brandul Pușcălupi Single Shot Dry Gin, însă este prematur pentru a bifa această etapă. „Dorim ca atât noi, cât și entuziaștii noștri de pe plan local să ne descoperim reciproc într-un număr cât mai mare, înainte de a trece granițele. Este modul firesc”, încheie Ștefan Bărbulescu.

Strategii de business în retailul independent și insighturi despre SGR de la Interactiv Brașov
Strategii de business în retailul independent și insighturi despre SGR de la Interactiv Brașov
Interactiv, evenimentul Progresiv ce se adresează comunității antreprenoriale din piața locală de retail & FMCG, a organizat cea de-a 19-a...
Cele mai importante insighturi de la Conferința Progresiv – Back to the Future
Cele mai importante insighturi de la Conferința Progresiv – Back to the Future
Conferința Progresiv, cel mai mare eveniment de business din piața locală de retail & FMCG, a încheiat cea de-a 23-a ediție. Sub sloganul...
Laptele vegetal, o categorie în care beneficiile pentru sănătate au detronat presiunea inflației
Laptele vegetal, o categorie în care beneficiile pentru sănătate au detronat presiunea inflației
O categorie la început de drum în România, aleasă în special datorită beneficiilor pentru sănătate, alternativele la lapte, pe bază de...
Băuturile spirtoase, o categorie prinsă între creșterea costurilor de producție și limitarea bugetelor consumatorilor
Băuturile spirtoase, o categorie prinsă între creșterea costurilor de producție și limitarea bugetelor consumatorilor
Incertitudine și adaptare – așa descriu producătorii și importatorii de băuturi spirtoase anul 2022, unul marcat de scumpirea materiilor...