Olympus a investit aproape 140 mil. euro în Fabrica de Lapte Brașov în zece ani de activitate
Fabrica de Lapte Brașov, o investiție Greenfield a producătorului Olympus, a atras în cei zece ani de activitate investiții de aproape 140 de milioane de euro. Nivelul înalt de tehnologizare al fabricii, alături de investițiile susținute au transformat Olympus într-un jucător important pe piața lactatelor, cu produse introduse în premieră în România, fabricate local, cu materie primă de la fermieri români, declară într-un interviu acordat Progresiv Dimitrios Kelas, Director General Fabrica de Lapte Brașov.
Au trecut 10 ani de la deschiderea fabricii Olympus din județul Brașov. Cum arăta la momentul respectiv piața lactatelor și, mai specific, consumatorul român?
Investițiile locale rămân un pilon strategic în dezvoltarea Olympus și a Fabricii de Lapte Brașov. Piața lactatelor din România înregistrează creșteri anuale, grație tuturor reglementărilor și a competiției sporite, și va rămâne în continuare pe o pantă ascendentă de dezvoltare. Produsele românești, cu lapte colectat de la fermieri români, sunt tot mai căutate de consumatori, iar acest lucru nu face decât să ne bucure – Olympus produce lactate în perfectă armonie cu natura, cu materie primă colectată de pe teritoriul României. La nivel de unitate, Fabrica de Lapte Brașov este lider în colectarea laptelui de la fermieri români, având o capacitate de recepție de peste 1.000.000 L/zi.
În 2020 consumul local a crescut, în special pentru produsele de bază, ca urmare a schimbărilor survenite în comportamentul consumatorilor: aceștia au petrecut mai mult timp în casă și au ales să facă stocuri, pentru a scădea frecvența cu care se aprovizionau. Trendul se menține și acum pe produsele de bază, dar, în cazul nostru, am înregistrat creșteri considerabile și în alte categorii, precum laptele de capră, sucul sau ceaiul.
Cu ce capacitate de producție ați pornit la drum și ce număr de angajați? Cum arată cifrele în prezent?
Am pornit la drum în 2011 cu un număr de 90 de angajați și ne-am dezvoltat continuu. În 2016, la cinci ani de la deschiderea Fabricii de Lapte, aveam alături 350 de colegi, iar în prezent, am ajuns la aproape 500 de angajați, ca urmare a dezvoltării locale și a cerinței pe piața lactatelor.
În ceea ce privește capacitatea de producție, am început cu opt linii de produție: iaurt (120 tone/zi), telemea (100 tone/zi) și lapte (PET: 16.000 litri/oră, ambalaj Tetrapak: 10.500 litri/oră) și cu o capacitate de recepție a laptelui de pâna la 40.000 de litri pe oră. În prezent, suntem mândri să anunțăm că, la nivel de unitate, Fabrica de Lapte Brașov este lider în colectarea laptelui de la fermieri români, având o capacitate de recepție de peste 1.000.000 L / zi. Cu 20 de linii de producție în 2021, capacitatea zilnică este de 550 tone de lapte de consum la sticlă PET și UHT în ambalaje TetraPak, 170 tone de iaurt şi 120 tone de brânzeturi.
Cu ce provocări v-ați confruntat la începutul activității fabricii din Hălchiu? Cum s-au transformat aceste provocări pe parcurs și care sunt principalele pietre de încercare în prezent?
Înainte de a deschide fabrica, am dezvoltat un plan de acțiuni foarte bine pus la punct, cu obiective pe termen scurt, mediu și lung. Astfel, ne-a fost foarte ușor să construim un ecosistem de business echilibrat, care să funcționeze integrat încă de la început, ca apoi sa investim, în timp, în zone identificate ca fiind strategice din acest punct de vedere. Spre exemplu, ne-am concentrat pe investiții în sistemul de instalații electrice și generatoare astfel încât să poată susține eventuale pene de curent care ar putea apărea și afecta producția. Apoi, am facilitat cât mai mult accesul în fabrică, pentru o desfășurare cât mai lină a activităților noastre.
Care a fost impactul investiției de la Hălchiu asupra economiei locale?
La zece ani de la deschiderea fabricii în România, Olympus are aproape 500 de angajați, selectează personal nu doar din zona Brașovului, ci și din împrejurimi, reprezentând un pilon puternic pentru economia și dezvoltarea locală. De-a lungul timpului, ne-am concentrat pe a pune la dispoziția angajaților noștri traininguri și cursuri în diferite domenii, precum și cursuri de recalificare, astfel încât să îi susținem, să îi motivăm constant și să le oferim oportunitatea de a se dezvolta corect, organic și aromonios în cadrul companiei.
Ce produse erau realizate la începutul activității fabricii și cum s-a modificat între timp oferta?
Printre primele produse fabricate la început se aflau laptele de consum, iaurturile naturale, smântâna și telemeaua. Totodată, când am inaugurat Fabrica de Lapte Brașov, am introdus în premieră pe piața din România iaurtul cu specific grecesc, produs local. A fost primit foarte bine de către consumatori și a devenit rapid produsul emblematic al portofoliului Olympus. Doi ani mai târziu, am pus pe piață primele iaurturi bio fabricate în România, gamă pe care am completat-o, ulterior, cu lapte bio, sana, kefir, iaurt de băut, unt și produse speciale pentru copii – 1Bio3. În 2018, ne-am extins portofoliul de produse și, în urma unei investiții de peste 20 de milioane de euro în linia de producție, am lansat Stragghisto, o nouă rețetă de iaurt cu specific grecesc, completând gama existentă. Mai mult, acest produs a primit Superior Taste Award din partea International Taste Institute, o entitate de prestigiu în evaluarea și certificarea produselor alimentare. Distincția primită reprezintă o recunoaștere internațională a gustului și a calitatății iaurtului cu specific grecesc Stragghisto 2% Olympus. În prezent, ne mândrim cu peste 170 de produse în portofoliu, cu o gamă extinsă de produse lactate, sucuri naturale, băuturi vegetale și ceaiuri reci.
Ce procent din producția fabricii acoperă în prezent piața locală și ce pondere merge la export?
Fabrica de Lapte Brașov funcționează la 65% din capacitate. Scopul nostru este de a deservi, în primul rând, piața locală și apoi să ne transformăm într-un centru regional, de unde să putem alimenta toată Europa. În prezent, 55% din producție merge către piața locală, iar restul de 45% se exportă către țări precum Germania, Italia, Anglia, Bulgaria sau Serbia.
Cum a influențat existența unei fabrici locale inovațiile pe care le-ați adus în piață?
Fabrica de Lapte de la Hălchiu a fost inaugurată în 2011, ca urmare a unei investiții Greenfield de peste 55 de milioane de euro. Zece ani mai târziu, am ajuns la 139 de milioane de euro investiție totală, direcționată de-a lungul timpului în echipamente de ultimă generație pentru recepția și procesarea laptelui, precum și în tehnologii performante pentru ambalarea produselor finite. Nivelul înalt de tehnologizare a fabricii, alături de investițiile continue au transformat Olympus într-un jucător de top pe piața locală, cu produse introduse în premieră în România, fabricate local, cu materie primă de la fermieri români. Reamintesc aici iaurtul cu specific grecesc, Stragghisto, iaurtul bio, iaurtul cu specific grecesc de băut și laptele de capră bio, cel din urmă fiind introdus în portofoliul nostru chiar anul acesta.
Sub acest aspect, cât de activ a fost Olympus în a livra noi produse pe piața din România în acest an? Ce categorii de produse au beneficiat de cele mai multe lansări?
2021 a reprezentat un an important în strategia de consolidare a portofoliului de produse Olympus. Anul acesta, am completat gama existentă de produse de capră și cu laptele de capră bio, după ce, cu un an în urmă, am introdus pe piață sana și kefir de capră, produse în România. Celebrăm cei zece ani de reușite cu un simbol al încrederii că împreună vom putea construi un viitor mai bun, prin lansarea primului lapte ambalat în ambalaj r-PET, realizat cu până la 35% plastic reciclat, 100% reciclabil. Această lansare vine în continuarea angajamentului Olympus pe zona de sustenabilitate. Avem încredere că, împreună cu cei care ne aleg produsele, putem face pași buni către un viitor cu mai puțin plastic.
Ce planuri de dezvoltare aveți pentru portofoliul de produse din România?
Întotdeauna eforturile noastre s-au concentrat pe consolidarea potofoliului de produse în acord cu preferințele de consum și cu nevoile identificate în piață. În continuare, planurile noastre includ dezvoltarea și consolidarea gamelor existente sub aceeași umbrelă de inovație.
În 2017, ca parte din strategia de sustenabilitate a companiei, am implementat în fabrică reciclarea selectivă și am inaugurat propria stație de producție de biogaz, în urma unei investiții de 4 milioane de euro. Tehnologia folosită a ajutat la reducerea cu pâna la 40% a gazului metan și la scăderea semnificativă a emisiilor de dioxid de carbon ale fabricii.
Anul acesta, ne-am continuat angajamentul și am introdus ambalajul r-PET, cu pâna la 35% plastic reciclat și 100% reciclabil. Ne dorim să dezvoltăm cât mai mult partea de sustenabilitate atât în ceea ce privește ambalajele produselor noastre, cât și activitatea zilnică a companiei.
De unde credeți că vor veni creșterile pentru businessul Olympus în România pe viitor?
Creșterile în business survin ca urmare a unei strategii de dezvoltare solide care vizează atât consolidarea canalelor de distribuție, cât și adaptarea constantă a portofoliului la cerințele pieței. În același timp, credem că un pilon important în dezvoltarea Olympus îl va reprezenta și strategia de sustenabilitate a companiei, în directă legătură cu promisiunea asupra unui viitor mai curat.