Ograda Verde, antreprenoriatul ca o probă de maraton
Aceasta este una dintre sintagmele care descriu cel mai bine Ograda Verde, un business construit în jurul conceptului „from farm to table”. Lansat în 2012 cu o investiție de 50.000 de euro, afacerea controlată de Victor Cămărășoiu a ajuns zece ani mai târziu la un portofoliu de 25 de produse proprii și o cifră de afaceri de 400.000 de euro. Și dacă până acum creșterea organică a stat la baza strategiei de business, cuvântul de ordine pentru 2023 este dezvoltare.
O investiție de 50.000 de euro pentru un business care comercializează carne de pui putea fi catalogată acum 11 ani foarte ușor drept o lecție de curaj sau inconștiență. Ograda Verde, o afacere de familie în care conceptul se bazează pe promovarea strategiei „from farm to table”, cu un lanț alimentar scurt și o trasabilitate clară, este însă rezultatul unui business în care feedbackul primit de la o mână de consumatori, apropiați familiei, a dat încredere antreprenorilor din spate că există potențial de dezvoltare chiar și într-o piață cu o concurență puternică precum cea a cărnii de pasăre, atât timp cât există un diferențiator clar.
„Sunt unul dintre acei antreprenori care au început afacerea dintr-o nevoie proprie, aceea de a asigura hrană sănătoasă pentru familie. Acum zece ani, sursele de unde puteai achiziționa carne de pasăre curată erau practic inexistente și nici acum nu sunt prea multe opțiuni. Am fost conștient de la început că voi acționa într-o nișă care, deși nu era ocupată, era extrem de restrânsă, astfel încât strategia inițială a fost a unei dezvoltări organice și nu agresive”, spune antreprenorul din spatele Ograda Verde.
Astfel, dacă în 2011 a început prin a crește 200 de pui pe care i-a vândut exclusiv către prieteni și cunoscuți, zece ani mai târziu ferma Ograda Verde are opt adăposturi și poate crește opt serii de păsări pe an, fiecare serie având câteva mii de păsări. „Feedbackul primit de la primii noștri cumpărători a fost încurajator și așa a încolțit ideea unui business în adevăratul sens al cuvântului”, adaugă acesta.
Odată ce a cucerit cercul restrâns de prieteni și a vândut ca pâinea caldă primul stoc de pui, în mai 2012 familia Cămărășoiu a luat decizia de a transforma creșterea de păsări într-un business în adevăratul sens al cuvântului, iar de la planul pe hârtie până la înființarea PFA-ului au trecut doar două luni.
Dezvoltare pas cu pas, dar sigură
În dezvoltarea businessului, Victor Cămărășoiu a mizat încă de la început pe creșterea organică din simplul motiv că Ograda Verde a fost și este un pariu pe termen lung. „Deși viața de antreprenor este departe de a fi ușoară, nu regret nicio secundă decizia de a lansa afacerea. Sentimentul că faci ceea ce trebuie, că reușești în pofida tuturor piedicilor apărute aproape zilnic, este neprețuit”, spune antreprenorul.
Și pentru că produsul a fost vedeta businessului încă de la început, în primii ani, singura promovare de care au beneficiat magazinul online și produsele Ograda Verde au fost recomandările clienților care încercau produsele și o pagină de Facebook care a ajuns în prezent la circa 30.000 de urmăritori. Politica pașilor mărunți a fost aplicată și la nivelul sortimentației și, în cei peste zece ani de activitate, businessul a ajuns la peste 25 de produse Ograda Verde din carne de pasăre și de curcan.
„Schimbarea modelului de business a venit abia în 2020 când am ales să extindem gama de produse oferite pe site. Astfel, pe lângă păsările crescute în ferma de la Breaza (județul Prahova), am decis să listăm o serie de produse ale unor producători care operează după aceleași principii – produse 100% naturale”, spune Victor Cămărășoiu.
Pe lângă ingrediente, printre criteriile de selecție se numără și gustul, testul familiei Cămărășoiu fiind un factor decisiv în listare. Ce produse au completat sortimentația? „Brânzeturi, preparate din carne, produse de băcănie, produse de panificație și patiserie, dar și câteva sortimente bio. În linii mari, circa 200 de SKU-uri ale unor mici producători care folosesc obligatoriu
doar ingrediente naturale”, adaugă reprezentantul Ograda Verde.
Cât despre portofoliul de produse proprii, gama a fost diversificată și de la puii întregi, sortimentația include piept de pui și de curcan, aripi, pulpe, carne tocată, organe de pui și curcan, dar și pachete family. Vedeta la capitolul vânzări rămâne însă puiul, „Boierescul de Breaza” generând circa 70% din vânzări.
Vezi și: Hodaia, testul de anduranță în antreprenoriat
500.000 de euro, ținta pentru 2023 pentru Ograda Verde
Pentru Ograda Verde, magazinul online propriu reprezintă canalul principal de distribuție a produselor, aproximativ 90% din producție fiind comercializată aici. Restul de 10% este format, în prezent, de câteva băcănii din București și Constanța. „Deși de-a lungul timpului am fost contactat de către reprezentanți ai unor lanțuri de magazine active pe piața locală în vederea listării, acest lucru nu s-a întâmplat încă din cauza incapacității noastre de a livra cantitățile solicitate. Însă anul acesta vom încerca să accesăm fonduri europene nerambursabile în vederea creșterii capacității de producție, astfel încât să putem reuși în viitor să asigurăm cantitățile necesare aprovizionării câtorva magazine din retailul modern”, susține Victor Cămărășoiu.
În plus, un canal în plină dezvoltare este reprezentat de comunitatea ROMO din București și Brașov care asigură produse consumatorilor direct de la producător. „Această comunitate reunește circa 30 de producători locali și aproximativ 40.000 de potențiali clienți. Mecanismul de interacțiune între client și producător este pagina de Facebook ROMO unde producătorii listează în fiecare săptămână produsele oferite. Clienții lansează comenzile pe aceeași pagină, achită contravaloarea produselor în avans și, o dată pe săptămână, se organizează întâlnirea unde se predau comenzile”, spune antreprenorul.
Cum arată însă bilanțul din punct de vedere financiar? „2022 s-a încheiat cu o cifră de afaceri cumulată de circa 400.000 de euro, iar pentru 2023 ne-am bugetat o creștere de 25%. Dacă trendul din primele două luni ale anului se va menține, acest target va fi depășit”, adaugă reprezentantul Ograda Verde.
Ce ar putea înfrâna totuși ritmul de creștere? „Provocările anului 2023 sunt similare celor din 2022 și vorbim despre creșterile necontrolate de prețuri la materiile prime și energie. Anul trecut am reușit să ne păstrăm o marjă de profit acceptabilă în condițiile în care am majorat prețurile cu câteva procente sub rata inflației. Sunt conștient de faptul că produsele noastre nu sunt accesibile tuturor, dar prețul relativ ridicat al acestora este dat de costul de producție foarte mare pentru că păsările au o durată de viață de cel puțin trei ori mai mare decât a celor crescute intensiv”, punctează Victor Cămărășoiu.
La polul opus, oportunitățile de creștere vin, în primul rând, din promovarea și comercializarea produselor la nivel național. „Avem o colaborare din ce în ce mai bună cu singura firmă din România care are capacitatea să livreze door-to-door cu mașini frigorifice, astfel încât ne vom adresa mai pregnant potențialilor clienți din țară pentru că până acum jumătate de an puteam livra doar în București, Brașov și Ploiești, orașe unde livrăm cu flota proprie de mașini frigorifice”, mai spune fondatorul Ograda Verde.
Astfel, antreprenorul este încrezător în viitor și mizează în continuare pe cartea dezvoltării. „Cu siguranță mai este loc de creștere și noi vom extinde producția. Viitorul va fi al businessurilor sustenabile și noi avem avantajul de a activa deja aici”, conchide Victor Cămărășoiu.