Obor21 sau cooperativa digitală țărănească a secolului 21
Florian și Iunia Mateiță au transformat un stil de viață într-un business cu rulaj de 100.000 de euro în primul an de funcționare. Lansată chiar înainte de apariția pandemiei de COVID-19, Obor21 se poziționează ca prima cooperativă digitală țărănească, o punte de legătură între fermieri și consumatori, ce promite să livreze carne proaspătă în doar 72 de ore de la sacrificare, pe baza conceptului de meatbooking.
Florian Mateiță spune că avea Obor21 în sânge. „Cumpăram de ani buni carne de la țară și ne făcuserăm o rețea în jurul Bucureștiului prin intermediul căreia ne aprovizionam”. Cu experiență în industria insolvențelor, Florian împreună cu soția sa Iunia au început să dezvolte ideea unei afaceri proprii în august 2019. „Infrastructura, gradul nostru de cunoștințe, maturitatea, curajul și o brumă de capital au fost puse cap la cap și am hotărât să pornim în această aventură cu un business care aduce un beneficiu comunității, atât pentru cei care produc, cât și pentru cei care consumă”, spune antreprenorul.
Așa a luat naștere Obor21, ce se bazează pe conceptul de meatbooking - rezervarea produsului înainte de sacrificarea animalului - dar și pe nevoia reală a fermierilor care astfel găsesc o piață de desfacere pentru animalele lor. „Ne-am gândit să combinăm rigoarea sanitar-veterinară, de care toată lumea știe că este nevoie când vorbim de produse alimentare cu rigoarea fiscală, atât de necesară unui țăran, ce oferă, de asemenea, perspectivă și stabilitate, cât și cu nevoia de trasabilitate și de prospețime în vânzarea produselor, plecând de la rezervare până la consum”, explică Florian Mateiță.
Concret, prin intermediul platformei online antreprenorii permit rezervări pentru produse din carne, ceea ce înseamnă că în momentul în care se adună mai multe astfel de comenzi, animalele furnizorilor sunt sacrificate și procesate într-un abator din Suceava. Din momentul sacrificării și până când clientul își primește comanda nu trec mai mult de 72 de ore.
Citește și: Carnea proaspătă, o categorie definită de stabilitate
Obor21, investiție de 80.000 de euro
Obor21 a fost lansat oficial în februarie 2020, cu doar două săptămâni înaintea debutului pandemiei, ceea ce până la urmă s-a dovedit a fi un beneficiu pentru platforma nou lansată. „A fost o coincidență că lansarea a avut loc la debutul pandemiei, când toate cumpărăturile s-au mutat în online. Conceptul în sine ne suna frumos, dar implementarea și acceptarea de către piață păreau într-adevăr o provocare. Lucrând 10 ani în industria de tehnologie, am zis că este dificil să faci un business online cu carne. Dar am ajuns la concluzia că, indiferent dacă vinzi carne sau haine, principiile din spate sunt aceleași, diferă audiența, profilul consumatorului și targetul”, explică Iunia.
Fondatorii povestesc că nu a fost vorba de o reinventare în pandemie, iar faptul că atunci când criza pandemică a debutat erau prezenți în mediul online i-a ajutat, dar le-a adus și provocări. „Una este să începi un business încet, să testezi, să vezi ce funcționează și ce nu și alta este să pornești cu viteză maximă. Doar faptul că ești online nu înseamnă automat că vinzi sau că ești găsit imediat de clienți. În spate este o muncă de comunicare, de optimizare, de promovare imensă pe toate canalele de comunicare”, completează Iunia.
Citește articolul complet AICI.