Grigore Horoi, Agricola: În perioade de criză este foarte dificil să menții parcursul normal al navei pe care o conduci
Sunt doi ani deja de când businessul Agricola navighează prin ape tulburi, situație generată pe de o parte de criza sanitară, iar pe de altă parte de o creștere alarmantă a prețurilor la materia primă. Grigore Horoi, Președintele grupului de firme, afirmă însă că direcția pe care a abordat-o în urmă cu zece ani dă roade chiar și într-un context mai dificil precum cel actual. Prin urmare, 2022 se va afla tot sub semnul creșterii și diferențierii.
În 2020 fabricile grupului Agricola se numărau printre unitățile de producție care se supuneau măsurilor de siguranță pentru a reuși să susțină producția și cererea tot mai mare din piață. La momentul respectiv, compania lucra la o capacitate de 110% pentru a onora comenzile în creștere, în timp ce rafturile magazinelor erau luate cu asalt. Traduse în cifre, costurile cu toate măsurile luate s-au ridicat la 25.000 de lei pe săptămână, valoare valabilă în cazul celor două abatoare de păsări deținute de companie.
„Criza sanitară a fost una dintre provocările cu care ne-am confruntat. Și apoi, se adaugă transformările care s-au întâmplat în piață, în special în anul 2020, dar și în 2021, iar aici mă refer la faptul că industria HoReCa a intrat într-o pauză prelungită, care ne-a afectat foarte mult fiind unul dintre canalele importante pentru produsele grupului nostru. Evident, asta s-a manifestat prin cerere mai scăzută, acumulări de stocuri, valabil la nivelul întregii industrii, reduceri de prețuri, dezechilibre financiare”, detaliază Grigore Horoi.
2021 a venit cu noi „surprize”, își amintește Președintele Agricola, care punctează aici faptul că, în cazul fiecărei crize cu care se confruntă piața de profil, există o scădere a cererii și o reducere a prețurilor care duc, în cele din urmă, la creșteri semnificative ale costurilor. „De 3-4 luni s-a declanșat o adevărată nebunie în achiziția resurselor energetice (petrol, gaze naturale, energie electrică), care ocupă o pondere importantă în structura costurilor de producție. Similar cu crizele din 1997 și 2008 avem o explozie a prețurilor resurselor de bază, spre exemplu cerealele. Evident, toate acestea pun o presiune extraordinară pe costuri, pun în pericol marja de profit, dacă ai intrat într-o anumită zonă roșie poate pune în pericol posibilitatea de finanțare. Noi activăm într-o industrie care presupune investiții mari, inclusiv în managementul operațiunilor curente. Doar cu suport extern poate fi dus un business pe care noi îl dezvoltăm. Dacă marjele de profit se erodează la un nivel care stârnește îngrijorarea finanțatorilor, problemele sunt multe”, punctează Horoi.
În acest context, compania a încercat să îmbunătățească raporturile de conversie (ex. consumurile specifice în cazul creșterii puilor sau în fabricarea salamurilor) și să optimizeze fluxurile de producție astfel încât echipamentele să lucreze cât mai susținut, fără întreruperi. „Până acum am reușit să gestionăm acest moment dificil din viața industriei, nu numai a companiei noastre. În urmă cu peste zece ani, ne-am definit o direcție spre care înțelegem noi să ne dezvoltăm. Și aceea este creștere și diferențiere. Practic avem un set de indicatori pe care ni i-am asumat acum mulți ani, iar fiecare dintre companiile grupului lucrează la îmbunătățirea lor an de an. Și unul dintre ei este creșterea. Fiecare an trebuie să genereze o creștere de aproximativ 5%, o rată a profitabilității care să se apropie de un anumit nivel. Dacă reușim să îndeplinim unul din indicatori putem declara că suntem pregătiți să depășim și crize. Dar trebuie ținut cont de faptul că în perioade de criză este foarte dificil să menții parcursul normal al navei pe care o conduci”, consideră Grigore Horoi.
Creștere pe linie și în 2021
Printre cuvintele-cheie ale anului 2021, Grigore Horoi menționează și „satisfacția”, motivându-și alegerea prin rezultatele financiare obținute în 2021, ușor peste cele înregistrate în 2020, când grupul de firme Agricola a încheiat cu afaceri de 730 milioane de lei.
„În general, toate companiile și-au realizat obiectivele de creștere. Producția de ouă este singura care va închide cu un rezultat negativ. În industria de ouă, în primele două-trei luni ale anului faci un mic profit pe care îl pierzi în lunile de vară, când gospodăriile populației concurează produsele fiscalizate, și recuperezi în partea a doua a anului dacă este posibil. Ori anul acesta nu suntem foarte siguri că reușim să recuperăm”, afirmă Horoi.
În continuare, creșterea cifrei de afaceri este diferențiată la nivel de grup. Spre exemplu, la Agricola Internațional (divizia de pui) a fost bifată anul acesta o creștere de 4% a afacerilor, similară nivelului din 2019. O creștere-record a fost înregistrată la Europrod, divizia de ready-meal. „Aici echipa de management a luat câteva decizii foarte inspirate, în primul rând și-a aliniat portofoliul de produse la așteptările consumatorilor, a dezvoltat niște parteneriate interesante cu companii din HoReCa și a dezvoltat foarte mult exportul. Acolo avem o creștere per total business de aproximativ 56%”, spune Președintele Agricola. O evoluție pozitivă a vânzărilor se remarcă și în cazul diviziei de ouă, unde, în primele nouă luni, au fost comercializate cu circa 10 milioane de bucăți peste cifrele din 2020.
În prezent, Agricola deține 15,4% din piața cărnii de pui, este lider cu 26% din piața de semipreparate și produse de tip ready-meal, iar Salamul de Sibiu Agricola este lider în total segment Salam de Sibiu comercializat în România cu 52,6% cotă de piață, medie, în valoare (Vector).
Cum se justifică această evoluție? „În primul rând se manifestă de o perioadă mai lungă de timp preocuparea consumatorilor pentru produse sigure, sănătoase, produse cât mai aproape de natural sau bio. Aici aș aminti de Puiul crescut și îngrijit 100% fără antibiotice, un produs foarte bine primit în piață. Am testat pentru circa 2 ani acest produs până să îl lansăm în piață. Noua poziționare a brandului este răspunsul unor schimbări a obișnuințelor de consum determinate de pandemie, care a direcționat consumatorii români către un stil de viață mai sănătos, calitatea produselor fiind principalul criteriu de achiziție”, declară Grigore Horoi.
În ceea ce privește exporturile, Agricola își menține cota de 10-12% pentru carnea de pui și pentru mezeluri, în timp ce Europrod bifează o nouă creștere importantă, produsele ready-meal atingând o pondere la export de 30-35% din totalul producției realizate și vândute. În rest, exporturile sunt „accidentale”, spune Horoi. „Suntem producători de praf de ouă și aproape 90% din producție merge la export. Pentru noi piața Marii Britanii este cea mai importantă. Odată cu Brexitul a fost afectată, în sensul că au existat provocări la capitolul logistic și birocratic”.
Investiții constante
O constantă în businessul Agricola rămâne valoarea ridicată a investițiilor realizate în fiecare an. „Avem obiceiul de a investi în jur de 8 milioane de euro pentru înlocuirea de echipamente, pentru extinderea parcului logistic. Spre exemplu, cea mai importantă investiție din ultima perioadă a fost creșterea capacității de producție și modernizarea abatorului de păsări a cărui buget se duce ușor spre 30 de milioane de lei. Procesul de modernizare se va încheia cel mai probabil în 2022”, declară Grigore Horoi.
În 2022 o atenție deosebită va fi acordată și menținerii echilibrului financiar. „În business sunt tentații foarte multe, una din deciziile inspirate a fost de a tempera elanul investițional uitându-ne cu grijă la echilibrul financiar. Pentru a crește businessul și anul viitor vom merge pe inovații. Vom lansa o serie de produse destinate unor consumatori speciali. Vom rămâne consecvenți pe creștere și diferențiere. Creșterea noastră nu poate fi susținută decât prin câștigarea de cotă de piață. Prin urmare, pentru anul viitor bugetul de investiții doar pentru divizia Agricola sare de 4 milioane de euro”, detaliază Horoi.
La capitolul provocări se vor menține presiunea mare pe costuri, dublată de inflație și fragilitatea puterii de cumpărare. „Toate acestea conjugate pot crea un mediu foarte nefavorabil pentru industria de profil. Sperăm ca lucrurile să poată fi ținute sub control la nivel european și noi să facem parte din plutonul celor fruntași. Dacă ne situăm aproape de topul industriei șansele companiei de a depăși orice situație dificilă cresc”, concluzionează Președintele Agricola.