Diversificarea portofoliului, miza Maspex pentru creșteri double-digit

Faptul că este prezent pe segmente de piață care nu și-au atins încă potențialul maxim de dezvoltare în România, în comparație cu alte țări din spațiul european, face ca businessul producătorului Maspex Group să fie securizat într-un context impredictibil. Mai mult, aceasta pare să fie și cheia pentru asigurarea unui avans de 14% al cifrei de afaceri pentru 2022, spune Grzegorz Grabowski, General Manager Maspex Group România, Ungaria, Bulgaria și Moldova. Diversificarea portofoliului, miza Maspex pentru creșteri double-digit

Am trecut deja de primul semestru al anului. Cum a performat Maspex în acest interval și ce dinamică a vânzărilor ați înregistrat?

În prima parte a anului am reușit să atingem obiectivele stabilite. În continuare, respectăm planurile de creștere pentru a obține performanțele pe care ni le-am propus pentru 2022. Majoritatea brandurilor din portofoliu au înregistrat o dinamică bună și au menținut un ritm de creștere de la începutul anului, deși nu a existat cel mai prielnic context economic pentru evoluția acestora.

Care au fost pilonii care au susținut evoluția companiei de la începutul anului? V-ați concentrat pe zone noi din business pentru a continua creșterea?

Dezvoltarea businessului este susținută prin rezultatele foarte bune în mai multe categorii de produse, precum băuturi răcoritoare, apă minerală naturală sau cafea ins­tant. Brandurile noastre, precum Tymbark, Tedi, Nestea, Bucovina, La Festa, au înregistrat creșteri de vânzări. De asemenea, produsele sub brandul Vălenii de Munte – care aparțin unei piețe noi pentru Maspex România, cea a conservelor de tomate și ketchup vin să completeze și să susțină creșterea continuă.

Ce v-a determinat să intrați pe categoria de sosuri și derivate din roșii și ce investiții a presupus lansarea gamei Vălenii de Munte?

Suntem preocupați să evoluăm continuu și să ne consolidăm poziția pe piața românească. Odată cu lansarea noului brand și a produselor Vălenii de Munte am făcut încă un pas în acest sens, deoarece am accesat două piețe noi: piața de tomate și piața de ketchup, pentru care propunem produse competitive, în concordanță cu exigențele consumatorilor. Chiar dacă piața produselor pe bază de roșii este competitivă, suntem optimiști cu privire la impunerea brandului Vălenii de Munte și avem încredere că acesta va fi apreciat de consumatori.

Care sunt categoriile cu cel mai mare potențial de creștere pentru acest an? Intenționați să intrați pe noi categorii?

Suntem prezenți pe segmente de piață care nu și-au atins potențialul maxim de dezvoltare, în special dacă privim comparativ cu alte țări din spațiul european. Categoria băuturilor necarbonatate și cea a apei îmbuteliate, de exemplu, au consumuri scăzute în România, prezentând astfel oportunități de creștere. În 2022, am adăugat în portofoliul Maspex brandul Vălenii de Munte și am completat categoria de băuturi cu beneficii funcționale odată cu lansarea noului brand DrWitt Plus – apă cu vitamine, disponibil pe piață începând cu luna iulie.

Cum ați încercat să securizați businessul în noul context de piață?

Datorită diversității portofoliului și prezenței pe mai multe categorii de produse alimentare, pentru cele mai multe existând cerere continuă în consumul casnic, reușim să menținem stabilitatea și să ne echilibrăm, adaptându-ne noului context economic și social.

Care au fost provocările cu care v-ați confruntat până acum în acest an? Dar oportunitățile nou-apărute în piață? Cum le-ați fructificat?

Provocările actuale sunt generate de contextul social și economic nou, care a adus la nivel global prețuri mai mari la produsele de bază, creșterea costurilor legate de energie, transport, dificultăți de aprovizionare cu materii prime, inflație, schimbări și adaptări ale comportamentului consumatorilor.

Ce buget de investiții ați alocat pentru acest an și ce segmente din businessul Maspex au atras cele mai importante sume?

Pe partea de investiții, continuăm proiectele pe care le avem în derulare și care ne ajută să susținem o dezvoltare durabilă a companiei și un echilibru social și economic al comunităților în cadrul cărora ne dezvoltăm activitatea. Urmează să avem investiții noi atât la fabrica de la Vălenii de Munte, cât și la cea de la Vatra Dornei. 

S-a modificat în vreun fel strategia prin care gândiți aceste investiții în acest an? Considerați că este un moment oportun pentru investiții?

Strategia noastră a rămas aceeași pentru investiții. Ne continuăm planurile de investiții care susțin o dezvoltare durabilă și care urmează, totodată, direcția globală pro sustenabilitate.

Cu ce scenarii de business lucrați pentru acest an? Vizați creșterea afacerilor în acest an și cum vă propuneți să atingeți acest obiectiv?

În continuare, respectăm strategiile de dezvoltare stabilite pentru a ne atinge obiectivele. Pentru acest an, ne-am propus o creștere cu 14% a cifrei de afaceri pe companie față de anul precedent.

Ce schimbări la nivelul comportamentului de cumpărare ați observat în acest an? Cum vă adaptați portofoliul pentru a satisface nevoile actuale ale cumpărătorilor?

Față de anii 2020-2021, în care comportamentul de cumpărare a fost influențat de perioada pandemiei și am observat o creștere a cererii de produse specifice consumului în casă, anul acesta există schimbări care privesc obiceiurile de consum. Schimbările sunt vizibile în evoluția produselor specifice segmentului HoReCa, unde activitatea a fost reluată și își revine treptat. Totodată, deoarece consumatorii revin la obiceiurile dinaintea pandemiei (mai mult timp petrecut afară, activitate profesională în afara casei, călătorii) există mai multe ocazii de consum pentru produsele „on the go”.

România reprezintă a doua piață ca mărime pentru grupul Maspex, după Polonia. Cu ce provocări vine la pachet această poziție și cum credeți că va influența evoluția businessului scăderea puterii de cumpărare a românilor?

Faptul că, pe anumite segmente înregistrăm la nivel național un consum mai scăzut decât alte țări europene, inclusiv Polonia, ne confirmă că există potențial de creștere pentru categoriile de produse pe care le avem în portofoliu. Contextul economic este dificil și afectează puterea de cumpărare a consumatorilor. Cu toate acestea, facem parte dintr-o industrie importantă pentru consum.

Cum vă adaptați strategia în contextul evoluției canalului de discount pe plan local?

Suntem prezenți pe canalul de discount local și ne adaptăm cererii acestui segment de piață și nevoilor consumatorilor, mai ales că putem observa atât o evoluție rapidă a acestui canal de vânzare, cât și potențial de creștere.

Cum vă poziționați față de retailul independent și cum vă adaptați strategia pentru acest canal de vânzare? Ce pondere mai deține acest canal în total vânzări?

Pentru compania noastră, retailul independent a reprezentat încă de la început un canal de vânzare important. Ne bazăm pe o strategie bine pusă la punct, dar și pe parteneri puternici în întreaga țară. În continuare, retailul independent este un canal însemnat pentru noi, la fel și relațiile pe care le-am dezvoltat în timp cu partenerii din acest segment.

Dar vizavi de online? Cum vedeți potențialul acestui canal de vânzare?

Canalul de vânzare online are potențial. Perioada de pandemie a contribuit la o creștere rapidă a pieței e-commerce, iar mulți dintre consumatori pot comanda produsele noastre și din magazinele online.

Ce planuri există pe zona de export? Cum a evoluat ponderea în total business și care sunt principalele piețe de desfacere?

Produsele din portofoliul Maspex România sunt prezente pe piețele din afara țării, în Polonia, Moldova, Ucraina, Grecia, Cipru, Serbia, Kosovo, Macedonia de Nord, Albania, Germania, Italia, Spania, Marea Britanie, Franța, Irlanda, Belgia. Pe partea de export, ne-am propus să ne consolidăm poziția făcând produsele noastre și mai cunoscute, de aceea urmărim cu atenție evoluția și tendințele pieței atât la nivel european, cât și la nivel global.

Roxana Manolescu, Caroli Foods Group: Investițiile, esențiale în perioade de criză
Roxana Manolescu, Caroli Foods Group: Investițiile, esențiale în perioade de criză
Pe o piață marcată de impredictibilitate, Caroli Foods Group, companie cu venituri anuale brute de peste o sută de milioane de euro, a mizat anul...
Albert Davidoglu, CEO Macromex: În ultimii trei ani companiile active în România și-au luat centura neagră la creat planuri de contingență
Albert Davidoglu, CEO Macromex: În ultimii trei ani companiile active în România și-au luat centura neagră la creat planuri de contingență
Chiar dacă 2023 se prefigurează a fi un an bun, cu un obiectiv de creștere de 15% la nivelul cifrei de afaceri, Macromex pune în balanță...