Dan Nistor, Nordic Group: Avem o oportunitate mare să creștem în retailul independent
După ce anul trecut Nordic Group a trecut printr-un proces de reașezare majoră, care a culminat cu implementarea unui nou route-to-market, 2022 se poziționează, în ciuda volatilității din piață, într-un scenariu optimist. Dan Nistor, CEO-ul companiei, vorbește despre un avans double-digit atât la nivel de volume, cât și în ceea ce privește profitabilitatea, retailul independent jucând un rol cheie în ecuația de creștere.
2021 a fost un an bun pentru piața bunurilor de larg consum. Cum arată bilanțul pentru Nordic Group și cum se prefigurează a fi 2022?
Dacă punem lucrurile cap la cap, 2021 a fost un an bun și pentru noi. Am bifat un plus de aproximativ 20% peste anul precedent și rezultatul a avut la bază multe schimbări structurale. Răspunzând dezideratului de a fi în continuare „customer centric”, organizația a trecut în ultimul an printr-un proces de reașezare majoră culminând cu implementarea unui nou route-to-market. După primele luni în echipa Nordic Group pot spune că această decizie era un must și având în vedere aceste schimbări, cred că pragul de vânzări de 262 milioane de lei a fost o cifră bună.
Dacă vorbim despre anul 2022, bilanțul arată foarte bine dacă ne referim la primele patru luni, rezultatele raportate în martie și aprilie marcând o accelerare a vânzărilor. E greu să vin cu o prognoză pentru întreg anul având în vedere volatilitatea din piață, însă cu siguranță vom încheia 2022 cu un avans double digit atât la nivel de volume, cât și la nivel de profitabilitate.
Care sunt pilonii care au susținut evoluția pozitivă a businessului?
A fost un mix de elemente, focusul fiind pe o structurare foarte bună a businessului în toate cele trei canale de vânzare – modern trade, traditional trade și foodservice. Anul trecut am investit mai mult în zona de foodservice, am finalizat procesul de integrare a Dupont Ingredients care ne-a ajutat în partea de cofetării și am inaugurat Nordic Restaurants, care operează în prezent trei branduri: Truff&Moi, Pastalicious și flagshipul grupului, MOKI - Modern Kitchen, un concept pe care vrem să-l dezvoltăm în continuare. Toate acestea ne vor ajuta să înțelegem mai bine cum funcționează piața HoReCa și să dezvoltăm acest canal de vânzare.
Vezi și: Băcănia Rod: Magazinele specializate vor merge foarte bine pe termen mediu și lung
Pentru că a venit vorba despre canale de vânzare, ce rol joacă retailul în strategia de creștere pentru Nordic Group?
Dacă vorbim despre segmentarea vânzărilor, suntem acolo unde este și piață. Canalul de retail modern reprezintă o mare parte din vânzările noastre (53%), urmat de foodservice și retailul independent, care au o cotă cumulată de 47%. În cazul acestuia din urmă trebuie să recunosc că vorbim despre o piață care nu a fost în focusul nostru până acum. Pentru anul acesta, dar și dincolo de acest orizont, una dintre prioritățile noastre o reprezintă dezvoltarea distribuției pe acest segment, dar și extinderea portofoliului de produse pe care să le putem vinde în magazinele comercianților locali.
În acest moment, noi avem două parteneriate strategice cu Meggle și Kotanyi Condimente pentru care asigurăm distribuția în retailul independent. Este clar că mai avem nevoie și de alte parteneriate și suntem în continuă căutare de parteneri pe care să-i reprezentăm în toate cele trei canale. Sunt mulți producători care au interes și în zona de HoReCa unde noi avem „un picior bine pus”.
În ultimii ani, Nordic a restructurat portofoliul de furnizori, dar ați dezvoltat parteneriatele existente și ați încheiat altele noi. Cum s-au reflectat aceste schimbări în business?
În mandatul de General Manager al lui Ciprian Moldoveanu, compania a restructurat portofoliul de furnizori pentru a crește sustenabilitatea, reducând gradul de dependență de un număr mic de furnizori și consolidarea unor parteneriate multianuale cu furnizori noi, cum sunt Meggle și Kotanyi. Creșterea a fost accelerată atât intensiv, prin dezvoltarea parteneriatelor existente în piață, cât și extensiv, prin noi parteneriate. Avem parteneriate de succes cu branduri importante precum Heinz, Cirio sau Zanetti. În ciuda tuturor provocărilor din ultimii ani, evoluția financiară este una bună și ne așteptăm chiar la un trend crescător, date fiind eforturile de reorganizare și eficientizare. Dacă vorbim strict despre anul 2021, la început de an aveam 2.400 de SKU-uri, iar în urma procesului de optimizare a portofoliului am ajuns la 1.800 de SKU-uri.
Te-ar putea interesa și: Marian Ene, Tchibo: Vedem mult potențial de creștere pentru businessul nostru în retailul independent
Care sunt categoriile unde ați raportat cele mai bune performanțe și ce a stat la baza acestor rezultate?
Alcoolul este categoria cu cea mai dinamică creștere la nivel de portofoliu. Vorbim despre un avans de peste 100%, dar baza de pornire este mică. Noi am semnat parteneriatul cu Montenegro Group de ceva vreme, însă consider că putea fi exploatat mai bine. Anul trecut am avut un focus mai puternic pe aceste produse. Montenegro Group este lider de piață în Italia, prin produse precum Vecchia Romana, Amaro Montenegro și Select. 2021 a fost anul de început, în care ne-am listat în comerțul modern și cel independent. Drept urmare, dacă am raportat aceste rezultate doar în baza unor listări basic, este clar că există potențial și piața de alcool are mult loc de creștere. În acest moment, pe lângă cele trei SKU-uri Montenegro, avem în portofoliul de băuturi și vodcă, gin, vinuri, dar și câteva branduri de prosecco. Scopul este de a identifica și alte branduri pe care să le aducem în piață.
Dacă ne uităm la ceea ce denumim „pandemic winners”, pe partea de cofetării avem creșteri mari pe categorii relevante precum ciocolata, în timp ce în retail brânzeturile, fructele exotice și produsele semipreparate au raportat creșteri double digit. Pentru produsele premium există un statement la nivel de consum, care rămâne. Cumva, produsele afectate sunt cele din segmentul de mijloc.
Citește mai multe AICI.