Bere Grivița, un business în care gustul nu se discută, se reinventează
În timp ce majoritatea tinerilor care studiază în străinătate aleg să urmeze o carieră peste hotare, Matei Lucescu, nepotul unui cunoscut antrenor de fotbal, a mers pe o altă cale, mizând pe potențialul pieței românești: s-a întors în țară și a intrat în antreprenoriat pentru a șterge praful de pe un brand de bere cu o tradiție de peste 150 de ani. Așa se face că berea Grivița a reapărut pe piață la începutul acestei veri și, mai mult decât atât, gustul său beneficiază de un uplift.
Timp de trei ani, în perioada 2012-2015, Matei Lucescu a urmat cursurile unei facultăți de management în Olanda. A ales să studieze în această țară întrucât reprezenta o opțiune comună cu cea a soției sale și, chiar dacă amândurora li s-a părut o experiență interesantă, revenirea în țară a fost unanim acceptată. „Am avut mai multe joburi pe perioada facultății, existau niște posturi speciale pentru studenți, lucram în timpul liber și totodată am făcut meditații cu alți studenți. Însă nu m-am gândit vreodată să rămân în afara țării, îmi place mult prea mult în România, aici am familia, rudele și prietenii. Sunt convins de faptul că se pot face lucruri frumoase și în țara noastră, trebuie doar să găsești oamenii potriviți pentru tine“, argumentează antreprenorul în vârstă de 25 de ani.
După întoarcerea în România, Matei a lucrat pentru o scurtă perioadă la Telekom, experimentând și varianta unei multinaționale. I-a plăcut faptul că făcea parte dintr-o echipă mare, în cadrul căreia erau împărțite atât responsabilitățile, cât și reușitele, dar, pe de altă parte, impactul pe care fiecare individ îl avea în companie i se părea mult diminuat. Acela a fost momentul în care a realizat că un job pe o perioadă mai lungă de timp nu i se potrivește și a mizat pe cartea antreprenoriatului. „Mi-am dat seama că pot să îmi pun amprenta pe ceva care să se vadă, să se simtă exact aportul meu, ceea ce fac și ceea ce reușesc să implementez”, povestește Matei.
Revelația s-a produs în timpul unei vacanțe în Marea Britanie, în timpul căreia a urmat un curs de fabricare a berii. „Mi se părea mai degrabă un hobby, am vrut să văd ce înseamnă, cum se fabrică berea, care este întregul proces de producție. Am început să mă uit la echipamente, la prețuri, să compar tehnologii, proiectul a luat amploare și a devenit din ce în ce mai mare. Toată povestea a prins viață cumva”, mai spune antreprenorul.
Astfel, între momentul în care a apărut ideea unei microberării și până la finalizarea proiectului au trecut trei ani.
Investiție de 1,3 milioane de euro
Dacă la început s-a gândit să producă pentru familie și câțiva prieteni într-o hală mică situată pe Șoseaua Orhideelor, la nr. 19, proiectul s-a transformat într-o fabrică de 300 mp, cu un bar transparent unde oamenii pot veni să vadă cum este produsă berea până în momentul îmbutelierii.
Un detaliu foarte important este chiar numele ales pentru berea artizanală produsă: bere Grivița. Un brand cu o istorie de 150 de ani face astfel tranziția de la o bere produsă la scară industrială, foarte populară în rândul consumatorilor la început de secol XX, la o bere artizanală care își propune să câștige atenția generației tinere. În acest demers, antreprenorul a înregistrat la OSIM mărcile „Grivița”, „Fabrica Grivița” și „Bere Grivița”.
În ceea ce privește investiția inițială, Matei afirmă că sursele de finanțare pentru suma de 1,3 milioane de euro au fost fondurile proprii. A contat și faptul că familia Lucescu deținea deja o parte din terenul fostei fabrici Grivița. „Ne aflăm undeva la 300 de metri de fosta fabrică Grivița. Avem fosta fabrică de țigarete în spate, clădirea este una veche, de la 1892”, spune Matei. După finalizarea construcției, proces care a durat circa un an, Matei a comandat echipamentele necesare de producție din Slovenia, Germania și Statele Unite. „Am vizitat multe fabrici de bere din străinătate, am ales câte ceva din fiecare locație în care am fost și care mi-a plăcut”, completează Matei.
În unitatea de producție se regăsesc în acest moment șapte tancuri de bere, fiecare cu o capacitate de 2.000 de litri, Fabrica Grivița având o capacitate totală de producție de aproximativ 20.000 de litri pe lună.
Prima șarjă de bere a fost produsă la începutul lunii iunie, iar deschiderea oficială a avut loc pe 19 iunie. În medie, procesul de producție durează 3-4 săptămâni, timp în care au loc, pe rând, măcinarea malțului, plămădirea, fierberea și răcirea, fermentarea, maturarea și, în final, îmbutelierea berii. Materia primă folosită provine de la o firmă din Belgia.
În acest moment, în unitatea din Șoseaua Orhideelor sunt produse două sortimente de bere – Bere Grivița dark gold și Bere Grivița black. În plus, microberăria produce în serie limitată o bere-experiment. „La deschidere am avut un IPA, o bere tip ale, acum avem la fermentat o bere complet diferită, ceva nou pe piața românească. Vom avea lansarea oficială luna aceasta”, spune Matei.
Perseverența, elementul care face diferența
Cu un program zilnic ce începe la ora 9 dimineața și se termină în mod constant în jurul orei 23, antreprenorul vorbește cu satisfacție despre drumul parcurs până acum, însă recunoaște franc faptul că traseul nu a fost lipsit de provocări. „Au fost și sunt în continuare multe obstacole în piață. Diferența dintre un om care are o idee și se gândește să înceapă o afacere și unul care chiar reușește să deschidă un business ține foarte mult de perseverență, indiferent de industrie. Cu toții ne lovim de greutăți, de piedici, iar antreprenorii se triază - sunt oameni care renunță și oameni care merg mai departe, trecând peste aceste piedici. Și nouă ne-a fost extrem de greu, au fost momente în care am vrut să renunț. Și uneori multe lucruri nu depind de noi, ci de ceilalți, de clienți, de parteneri, trebuie să insiști până obții ceea ce vrei”, subliniază tânărul antreprenor.
În trei luni de la lansarea pe piață, cu ajutorul promovării intense în social media și a participării la festivaluri, berea Grivița și-a făcut loc în oferta a 20 de locații din HoReCa, preponderent din București, cât și a unor magazine specializate. Un obiectiv pe termen scurt îl constituie extinderea în principalele orașe din sud-estul țării, în timp ce ambițiile pe termen lung vizează intrarea pe rafturile marilor rețele de retail– acolo unde berea artizanală câștigă tot mai mult teren– și, în ultimă instanță, exportul.
„Pentru noi, prioritară este consolidarea lucrurilor existente deoarece, dacă te extinzi prea mult și prea repede și nu ești pregătit pentru asta, există toate șansele să faci greșeli. Încercăm să minimizăm acest risc, vrem să fim pregătiți. O altă prioritate este creșterea vânzărilor. Am observat că oamenii ne caută, ne sună, știu și au degustat deja produsele noastre. Și mai vreau să depășim granițele țării. Aș vrea să văd cum vor reuși să exporte mai mulți jucători din industrie, iar asocierea este o soluție. Când vrei să ieși în afara țării ai nevoie de o altă logistică și distribuție. Este destul de complicat pentru un mic producător să facă asta singur. România rămâne o prioritate pentru noi, fiind în creștere pe bere craft, însă mi-ar plăcea ca noi, ca industrie, să fim în stare să exportăm. Pentru mine ar fi un motiv de mândrie ca berea Grivița să se regăsească pe rafturile magazinelor din Bulgaria, Grecia sau Germania”, conchide Matei.