Andreea Bogdan, Mondelēz International: Comerțul tradițional își consolidează importanța în vânzări
Creștere și consolidarea poziției - acestea sunt cuvintele care descriu evoluția Mondelēz pe piața din România în primul semestru, performanța în retailul independent fiind doar unul dintre pilonii de creștere. Oportunitățile rămân pe masă și dacă vorbim despre viitor, mai ales că în acest an compania a integrat un segment de piață complementar prin achiziția Chipita Global. Mai multe informații despre piață și ce urmează în categorie aflăm de la Andreea Bogdan, Marketing Manager Biscuits South Central Europe (SCE), Mondelēz International.
Cum ați descrie fenomenul de snacking pe plan local? În ce măsură a reușit categoria să păstreze avansul înregistrat în pandemie?
Obiceiurile de snacking se diversifică și, așa cum reiese din raportul nostru global anual The State of Snacking, modul în care consumatorul definește gustările evoluează pe măsură ce portofoliul de snacking se diversifică și apar noi tipuri de produse, la intersecția categoriilor cu care suntem familiarizați – biscuiți, ciocolată.
Majoritatea consumatorilor spun că snackurile pe care le consumă astăzi sunt diferite de cele de acum trei ani și cred că vor avea din ce în ce mai multe opțiuni în următorii trei ani. Consumatorii români se aliniază și ei tendințelor globale care arată că din ce în ce mai multe mese principale sunt înlocuite de gustări. Ca urmare, ne așteptăm ca piața gustărilor să aibă un trend ascendent și în perioada următoare, având potențial de dezvoltare și diversificare.
Dacă vorbim despre anul 2022, cum arată bilanțul până la acest moment pentru piața de snackuri?
Depinde foarte mult de piață. Tendința este ca volumul vânzărilor să scadă moderat, dar valoarea vânzărilor să crească, în special ca urmare a creșterilor generalizate de prețuri în acest context inflaționist. Sunt și categorii mai reziliente care, în ciuda scumpirilor, reușesc să crească și în volum, dar acestea sunt mai degrabă excepția. Categoriile ce au la bază ciocolata (praline, batoane, tablete) au crescut în mod clar mai modest decât cele de patiserie, fie ele dulci sau sărate. De asemenea, observăm faptul că gustările sărate cresc mai mult decât biscuiții dulci.
Ce tipuri de snackuri consumă românii cu precădere? Cum arată raportul snackuri dulci versus versus snackuri sărate?
Tipul snackului este dictat de nevoia consumatorului sau de momentul zilei și aceste motive s-au diversificat semnificativ în ultimii doi-trei ani. Motivele pentru care consumatorii aleg un snack sunt, cu precădere, faptul că produsul este la îndemână, poate fi consumat ușor, rapid, dar și pentru faptul că acoperă unele nevoi nutriționale, dorința de a se răsfăța sau de a se relaxa, uneori în timp ce fac o altă activitate. Pe măsură ce nevoile variază, vedem o apetență mai mare către alegerea biscuiților dulci și a ciocolatei. Categoriile de snackuri sărate sunt în continuare foarte sus în topul preferințelor consumatorilor, în special în a doua parte a zilei.
Unde se poziționează România din perspectiva consumului versus alte piețe din regiune?
România este, în contextul piețelor europene, încă într-o fază de „adolescență” în ceea ce privește consumul per capita, dar și în ceea ce privește diversitatea produselor existente. Dar aceasta este o situație tipică nu doar nouă, ci și țărilor vecine, având probabil rădăcini adânci în istoria și cultura noastră. Nivelul consumului este un indicator ce ne arată că pe viitor ne putem aștepta la creșteri semnificative ale acestor piețe. Concret, la nivelul anului 2021 pentru piața de biscuiți dulci în România consumul mediu anual per capita este de 3,4 kg, în creștere față de anul precedent, în timp ce în categoria de snackuri sărate, consumul este de 2,1 kg per capita, aproape dublu față de Ungaria sau Bulgaria, dar mult sub nivelul înregistrat de țările din Europa de Vest (Belgia 2,9 kg/capita, Spania 5 kg/capita).
Cum arată bilanțul pentru Mondelēz România din perspectiva vânzărilor în categoria de snackuri?
Brandurile Mondelēz rămân sus și foarte sus în topul preferințelor consumatorilor. Familiaritatea, încrederea și calitatea ne ajută să rămânem relevanți în această perioadă și să ne menținem în topul vânzărilor din categoriile unde activăm.
Ce rol joacă inovația în ecuația de creștere și ce așteptări au consumatorii, dar și retailerii din acest punct de vedere?
Avem un program global prin care accelerăm inovația care stă la baza celor mai importante branduri și produse, cu focus special pe zona de sănătate și wellbeing despre care știm că este importantă pentru consumatori. Poate fi vorba despre ce este bine pentru ei înșiși, dar, uneori, au în vedere și ce este bine pentru planetă. De aceea, inovația este strâns legată și de zona de sustenabilitate – aprovizionare cu materii prime sustenabile, cum este, în cazul nostru, grâul provenit din programul Harmony, sau cacao din programul Cocoa Life, dar și de ambalaje prietenoase cu mediul – 95% dintre ambalajele noastre sunt pregătite pentru reciclare, obiectivul nostru fiind de 100% până în 2025.
Cum se prezintă situația la capitolul segmentarea vânzărilor? Cât de important mai este canalul de comerț independent?
Comerțul tradițional își păstrează, ba chiar și-a consolidat în prima jumătate de an importanța în vânzări. Și vorbim de o importanță considerabilă, semnificativ mai crescută decât cea pe care acest canal o are în vestul Europei.
Interviul complet poate fi citit aici.