FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Vremea creșterii accelerate pentru Elan-Trio

Vremea creșterii accelerate pentru Elan-Trio

Elan-Trio

După mai bine de 30 de ani în care dezvoltarea a urmat politica pașilor mărunți, Elan-Trio, unul dintre cei mai mari jucători din regiunea Transilvania, este pregătit să accelereze ritmul de creștere. Ținta pentru următorii cinci ani? Dublarea numărului de magazine și atingerea pragului de 100 de milioane de euro cifră de afaceri.

Cu o experiență de peste 30 de ani pe piața locală de retail, Elan-Trio este unul dintre cei mai importanți comercianți independenți, atât prin prisma veniturilor, cât și ca număr de magazine. Concret, retailerul operează 19 magazine împărțite în patru clustere ca suprafață de vânzare, sub brandurile Merkur, Szuper și C+C. „În ceea ce privește veniturile, am încheiat 2023 cu o cifră de afaceri de 279,2 milioane de lei, rezultat care marchează o creștere de până în 10% față de anul precedent. Din perspectiva profitului, trendul a fost unul descendent, dar am investit în modernizarea locațiilor existente, în remodelare și achiziții de noi spații comerciale. Totuși, acestea sunt investiții pe termen lung, care vor da roade în perioada următoare”, punctează Attila Fazakas, Director Comercial Elan-Trio.

Remodelarea, pilon de creștere

De investiții în modernizare a beneficiat și supermarketul Merkur, situat pe Bulevardul 1 Decembrie, din Odorheiu Secuiesc. Deschis inițial în 2005, magazinul face parte dintr-un complex care este proprietate privată Elan-Trio și are o suprafață de 2088 de metri pătrați din care spațiul comercial depășește 1600 de metri pătrați. „Este cel mai mare magazin pe care îl deținem, din perspectiva suprafeței de vânzare. Avem listate 11.000 de articole care din punct de vedere ERP sunt împărțite în 15 megagrupe și 268 de subcategorii. Produsele alimentare reprezintă peste 80% din sortimentație, delicatesele, carnea proaspătă, mezelurile, legumele și fructele fiind categoriile care se vând cel mai bine. Practic vorbim despre cinci categorii care generează 40% din vânzări”, susține reprezentantul companiei.

De altfel, dacă ne raportăm la cifre, vitrina asistată din cadrul magazinului ocupă circa 3% din totalul suprafeței comerciale, iar raftul pentru legume și fructe circa 1%. „Am mizat pe o sortimentație variată pentru că magazinul este privit ca o locație de stocare de către cumpărători. Ne concentrăm pe categoria de legume și fructe, am integrat o zonă de pescărie, avem un portofoliu extins de vin din import și am extins considerabil categoria de petfood”, adaugă Attila Fazakas.

Pe lângă diversitatea la nivel de portofoliu de produse, cumpărătorii se bucură și de o experiență de cumpărare în linie cu cea oferită de marile lanțuri de retail. „Investiția s-a ridicat la 1,7 milioane de euro, magazinul fiind regândit de la zero. Am ales să comandăm mobilierul și sistemul de iluminat din Germania, iar pe partea de layout, colegii noștri din departamentul de marketing și design au făcut echipă cu specialiști din Ungaria”, explică managerul.

Cum s-a tradus investiția în rezultate? Numărul de coșuri zilnice s-a majorat cu 10%, în timp ce valoarea medie a bonului de cumpărături a crescut cu 20% după remodelare. „Acum valoarea medie a bonului de cumpărături este undeva între 98 de lei și 110 lei. Este magazinul cu cea mai mare valoare la nivel de rețea. Fiecare locație în sine are particularități, dar aici este o zonă intens locuită și clienţii optează pentru cumpărături de volume”, adaugă Attila Fazakas.

Strategia de fidelizare, concentrată pe promoții

Cu o populație de circa 31.000 de locuitori, Odorheiu Secuiesc găzduiește, pe lângă cele șapte magazine operate de Elan-Trio, și câte un magazin Kaufland, Lidl, Penny, Profi și două magazine MyAuchan, ceea ce face ca lupta pentru fidelizarea cumpărătorului să fie tot mai aprigă. Cu toate acestea, Attila Fazakas consideră că magazinul Merkur are toate atuurile retailului modern.

„Avem o strategie de diferențiere pe care IKA nu o poate implementa. Atuurile pe care le avem sunt brandurile proprii Gobe și Elan și importurile directe pe care le facem din Ungaria. În cazul Gobe, vorbim despre un portofoliu de 270 de articole, 64 de producători români și o valoare de achiziție la nivel anual de peste trei milioane de euro. Pentru Elan, produsele sunt realizate la nivel european pentru a găsi un raport bun calitate–preț. Astfel, acestea reprezintă o alternativă la produsele de prim preț comercializate de marile lanțuri de retail. Iar cel de-al treilea pilon în strategia de diferențiere sunt importurile directe pe care le facem din Ungaria și alte țări europene”, spune acesta.

În plus, în contextul în care în ultimii ani a existat o presiune suplimentară pe cumpărător, retailerul și-a adaptat strategia promoțională. „Am luat decizia să extindem perioada în care clienții pot achiziționa produsele în promo de la o săptămână la două săptămâni, decizie care ne-a adus rezultate foarte bune”, susține Attila Fazakas.

Obiective ambițioase pentru viitor

Dacă până acum Elan-Trio a mizat pe o extindere calculată, obiectivul pentru perioada următoare este de a accelera ritmul de dezvoltare. Astfel, pentru anul acesta, retailerul are pe listă extinderea în județul Cluj, dar și testarea unui nou canal de vânzare. „În 2023 au fost mai multe achiziții de imobile fapt pentru care anul acesta și în 2025 vor fi deschideri de magazine. Vom bifa o inaugurare în Mureș și vom finaliza deschiderea de la Florești (județul Cluj). În plus, mai avem pe listă câteva proiecte, însă este prematur să vorbim despre ele”, spune Attila Fazakas.

În ceea ce privește diversitatea la nivel de canale de vânzare, pe lângă supermarketurile Merkur și magazinele de tip cash&carry C+C, retailerul va inaugura până în luna mai și o platformă pentru achiziții online.

„Vom începe cu opțiunea de click & collect din trei magazine din Mureș, Odorheiu Secuiesc și Miercurea Ciuc. După ce ne asigurăm că totul merge perfect, vom demara și livrările la domiciliu”, explică managerul.
Astfel, pentru anul acesta retailerul și-a bugetat investiții de până la trei milioane de euro, dar planurile de dezvoltare nu se opresc aici. „Ambiția și optimismul nu lipsesc și depunem eforturile necesare ca să creștem profitabilitatea și să menținem creșterea cifrei de afaceri peste inflație. Nu avem o misiune ușoară, având în vedere provocările care vin la pachet cu SGR și instabilitatea economică”, susține reprezentantul Elan-Trio.

Care sunt pilonii de creștere în acest context? „Avem pe listă încă trei magazine strategice din Covasna și Mureș în care vrem să investim în remodelare. În plus, pe viitor, vom continua să deschidem noi magazine și nu excludem eventuale preluări. Spre exemplu, în acest moment nu acoperim zona Gheorgheni și ne dorim să fim prezenți în toate orașele din Harghita cu peste 10.000 de locuitori. Totodată, ne dorim să găsim oportunități de dezvoltare în Mureș, un județ care este mai mare decât Harghita și Covasna la un loc”, punctează Attila Fazakas.

În plus, retailerul ia în calcul scalarea businessului prin dezvoltarea diviziei de distribuție. „În următorii cinci ani vrem să ajungem la o cifră de afaceri de 100 de milioane de euro și să dublăm numărul de magazine. Avem susținerea patronatului și suntem încrezători că putem atinge acest obiectiv”, concluzionează Attila Fazakas.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content