FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Studiu: Românii sunt dornici să recicleze

Studiu: Românii sunt dornici să recicleze

Un studiu derulat recent de către Reveal Marketing Research arată că 74% dintre români doresc să recicleze, dar 35% nu dispun de mijloace adecvate pentru a face asta. Pretențiile românilor din partea brandurilor încep și ele să crească, 43% nu se mulțumesc doar cu promisiuni și încurajări și își schimbă alegerea la nivel de produs, preferându-le pe cele din materiale reciclate.

Absența centrelor de depozitare sau a spațiilor speciale din apropierea locuinței reprezintă cel mai mare obstacol ce îi împiedică pe români să colecteze selectiv deșeurile (24%).

Românii care colectează selectiv sunt seniorii pensionari (84%) și familiile moderne (76%), aceștia declarând că selectează deșeurile. Milenialii (61%), comparativ cu segmentul persoanelor în vârstă, reciclează cel mai puțin.

„Procentul ridicat al pensionarilor care arată o grijă mai mare față de mediu se poate explica prin tendința lor de a reutiliza materialele folosite, tocmai pentru a evita risipa. Aceștia sunt mult mai preocupați de conservarea resurselor și pun accent pe consumul cumpătat. Pe de o parte, acest comportament poate fi corelat cu veniturile reduse și de aceea, pensionarii doresc să își maximizeze fiecare resursă. Pe de altă parte, obișnuința de a păstra și a refolosi obiectele este o altă explicație pentru care pensionarii arată această grijă pentru colectarea selectivă.Contradicția apare în cazul milenialilor și tinerilor profesioniști care, deși sunt cei care vor experimenta cel mai mult efectele încălzirii globale, nu sunt la fel de interesați de reciclare. Aceștia cad pradă percepției greșite că pericolul este unul îndepărtat. Astfel, se pot justifica rezultatele studiului din care reiese implicarea mai redusă a tinerilor, în comparație cu cea a vârstnicilor, în colectarea selectivă”, declară Marius Luican, CEO Reveal Marketing Research. 

Brandurile: motor al educării eco-friendly

Tinerii profesioniști (88%) sunt de părere că brandurile au un rol important în educarea și încurajarea populației în direcția colectării selective. Atunci când vine vorba despre decizia de cumpărare, brandurile care utilizează materiale reciclate au un avantaj. Abordarea eco-friendly a unui brand cântărește drept factor de decizie în achiziție pentru respondenți, 43% dintre aceștia fiind influențați în mare și în foarte mare măsură de comportamentul responsabil și sustenabil al companiilor de pe piață.

În comunicarea de brand, companiile au avut mai mult succes în modelarea deciziei de cumpărare a tinerilor profesioniști (49%), comparativ cu segmentul familiilor moderne ce este într-o foarte mică măsură influențat de mesajele eco-friendly transmise (12%).

Principala modalitate de colectare selectivă a românilor o reprezintă recipientele special amenajate oferite de primărie, peste jumătate dintre respondenți optând pentru această opțiune. Seniorii pensionari (65%) apelează la aceste recipiente. Se observă importanța spațiilor puse la dispoziție în interiorul centrelor comerciale (hypermarket, supermarket, magazine, mall), deoarece aproximativ o treime dintre respondenti preferă să selecteze deșeurile aici, mai ales milenialii (38%). În schimb, cea mai puțin utilizată metodă de către respondenți este colectarea în saci negri de la REBU, colectarea fiind inclusa în prețul de achiziție (10%).

Cea mai mare barieră în ceea ce privește reciclarea este lipsa unui spațiu destinat special în proximitatea locuinței, așa cum afirmă 24% din cei intervievați.

Alte obstacole sunt distanța față de centrele de colectare - 12% dintre respondenți nu locuiesc în proximitate. De asemenea, 21% dintre mileniali nu reciclează deloc.

Doar 4% dintre români consideră că reciclarea e un proces anevoios, și numai 1% dintre români nu cred în beneficiul reciclării.

Autoritățile locale joacă un rol important

Punerea la dispoziție în mod gratuit de către autorități a unor saci speciali și posibilitatea de a-i transporta la locul de colectare a deșeurilor ar încuraja românii să aibă un comportament mai responsabil, afirmă 62% dintre respondenți. Seniorii pensionari (74%) ar fi cei mai motivați să recicleze daca ar avea aceasta posibilitate. Penalitățile ridicate nu ar influența într-o mare măsură decizia de a colecta selectiv, astfel încât doar 8% dintre respondenti ar fi motivați de existența lor.

În urma studiului derulat de Reveal Marketing Research, rezultatele arată deschiderea romanilor de a colecta selectiv într-o mai mare măsură în condițiile unui ajutor semnificativ din partea autorităților locale sau a unor facilitați gratuite care să ușureze procesul selectării deșeurilor. În atragerea atenției asupra problemelor despre mediu, brandurile joaca un rol important în încurajarea comportamentelor responsabile. Totodată, acțiunile brandurilor de protecție a mediului înconjurător influențează în mod pozitiv percepția consumatorilor despre aceștia.

Metoda folosită a fost CAWI (Computer Assisted Web Interview) și au fost derulate 847 interviuri online pe un eșantion reprezentativ la nivel național urban. Perioada de colectare a datelor a fost 10-18 iunie 2020. Eroarea de eșantionare: ±3.4%.

 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content