FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Strategii pentru viitor pentru comerțul tradițional: insighturi de la Interactiv Moldova

Strategii pentru viitor pentru comerțul tradițional: insighturi de la Interactiv Moldova

interactiv moldova

Interactiv, evenimentul Progresiv ce se adresează comunităților regionale de retail & FMCG, a avut cea de-a 16-a ediție, pe 9 iunie. Sub conceptul "Strategii pentru viitor", evenimentul a avut loc la Iași unde a adunat întreaga comunitate de retalileri și producători din zona Moldovei. Speakerii Interactiv Moldova au oferit insighturi relevante despre cum se poate construi o relație pe termen lung cu shopperul, care sunt noile motivații ale consumatorilor, dar și cum poate fi creat un mix perfect între online și offline. 

Daniela Popescu, Retail Vertical Leader NielsenIQ România, a deschis conferința Interactiv Moldova cu o prezentare despre cele mai importante trenduri FMCG din regiunea Moldovei. “Consumatorul în 2022 este mai precaut, pune accent pe prospețimea produselor, vrea să găsească rapid ce are nevoie, este mai conștient de prețuri, iar promoțiile influențează mai mult alegerea magazinului. Totodată, marca privată este în creștere în alegerea consumatorului. Ne așteptăm ca inflația să se mențină ridicată cel puțin până la jumătatea anului, consumatorii vor fi precauți, dar industria FMCG va crește în continuare datorită obiceiurile de consum dobândite în pandemie”, a explicat Daniela Popescu.

"Procesul de branding îl facem atunci când suntem pregătiți și sfatul meu ar fi să vă implicați oamenii/angajații în acest proces", a spus Dochița Zenoveiov, Brand Innovator Inoveo Consultants, în cadrul evenimentului InteractivMoldova - "Strategii pentru viitor". "Dacă angajatul înțelege cine este brandul vostru, se va comporta ca atare. Angajatul loial generează clienți loiali și de aici vin rezultatele. Brandingul în cazul comerțului independent are deja un mare avantaj: proximitatea. Voi sunteți în drumul clientului și acest lucru contează enorm. Dar proximitatea trebuie să fie atractivă. Mintea noastră vedea mediul exterior în primul rând în culori, apoi în forme și simboluri. Când dezvoltați logouri, folosiți-vă de simboluri".

"Clienții noștri văd tot ceea ce le transmiteți zilnic. De la cum arată magazinul, la cum arată raftul, la cum îi ajută vânzătoarea. La nivel de detalii se formează percepția, ideile sunt cele care fac diferențierea. Brandingul începe cu voi, dar se termină cu vânzătoarea. Și sfatul meu este să vă branduiți voi înainte să vă branduiască alții". 

Cătălina Aldea, Managing Partner & Retail Consultant Aldea Consulting, a susținut în cadrul Interactiv Moldova workshopul “Tactici pentru gestionarea sortimentației”. “Și sortimentația face parte din branding. Iar sortimentația este instrumentul care asigură concomitent poziționarea retailerului ca format de magazin, profilul de clienți căruia se adresează, structura coșului de cumpărături, performanța financiară, diferențierea față de competiție, loializarea consumatorilor, imaginea brandului, elementul cheie în negocierea contractelor și parteneriatelor cu furnizorii.

Una dintre practicile pe care o puteți aplica începând de mâine este cea de category management. Este un concept de retail și achiziție în care gama de produse cumpărate și vândute de către un retailer este împărțită în grupuri de produse similare sau produse care sunt înrudite”, a explicat Cătălina Aldea.

Evoluția categoriei de vopsea de păr LONCOLOR a fost studiul de caz din cadrul workshopului. Monica Chemente, Sales & Trade Marketing Manager Papillon Laboratoires Cosmetiques, a explicat cum în România 5,5 milioane de femei utilizează produse de colorare a părului. “Frecvența de vopsire are loc la 3 luni, ceea ce înseamnă că mai e loc de creștere, ceea ce este bine, pentru că ar trebui să aibă loc între 4 și 6 săptămâni. 1,7 milioane de femei din România folosesc Loncolor, ceea ce înseamnă că avem o datorie de a ne implica activ în această categorie”. Pentru Loncolor, comerțul tradițional este destul de important și reprezintă 39% din vânzări. De ce să dezvolți categoria de vopsea în magazin? “Pentru că este generatoare de trafic, achiziția este făcută de femei - decidenții cumpărăturilor -, iar categoria oferă o loialitate mare, dacă găsește nuanța”, a explicat Monica Chemente.

Panel Retail Talks la Interactiv Moldova

În cadrul conferinței, jucători de renume din regiunea Moldovei au dezbătut situația retailului regional, evoluția din acest an și ce rol joacă parteneriatele dintre retaileri și producători în ecuația de creștere a businessului. 

“Pentru moment, nu vizăm extinderea rețelei Paco Supermarket în afara județului Vrancea. Am avut oportunitatea să ieșim din județ cu un magazin și am considerat că pierdem teren și ne destabilizăm. Ne focusăm pe Vrancea și pe ocuparea tuturor spațiilor disponibile și cu vad comercial. Trebuie să fim conștienți că orice loc neocupat de noi, va fi ocupat de concurență mai devreme sau mai târziu. Din punctul meu de vedere, parteneriatul este punctul în care se întâlnesc interesele comune. Ne lovim de lipsa producătorilor atunci când îi abordăm. Am avut refuzuri când am încercat să îi abordăm direct. Avem 15 supermarketuri și un cash&carry și nu putem să lucrăm direct cu ei astfel încât să putem oferi prețuri competitive”, a declarat Feliciu Paraschiv, owner Paco Supermarkets.

“Relația de parteneriat apreciez că este de maximă importanță în aceste vremuri. E important factorul uman în tot ce înseamnă parteneriat. Noi suntem foarte deschiși la nou. Cu noua divizie, încheiem parteneriate cu producătorii care au produse noi și a devenit un trend: Hai la MCA să vedem ce mai e nou. Testăm mereu produse noi. Sortimentația este foarte importantă. Dacă ne gândim la toți clienții pe care îi dorim din proximitate, relația cu localnicii este foarte importantă. Și chiar dacă comerțul tradițional scade de la an la an, în același timp sunt și retaileri care devin mai puternici. În Grecia, spre exemplu, retailerii independenți sunt o forță”, a adăugat Maria Cruceru, Director Comercial MCA Comercial, în cadrul Interactiv Moldova.

“Mai bine de 80% din businessul nostru se desfășoară în retailul independent. În condițiile ultimilor trei ani, în care tendința consumului s-a mutat mult în online, au apărut și jucători autohtoni care încearcă să mențină comerțul tradițional într-o formă cât mai modernă”, a explicat Cătălin Tarcău, Director Operațional Simba Invest. “Planuri avem multe în acest an, să vedem câte reușim să implementăm. Noi susținem mult retailul tradițional -  vizite, suplimentarea bugetelor de lucru -, ne adaptăm și sunt în permanentă monitorizare a cererilor în partea lor, încercăm să îi susținem cât mai mult și să avem un parteneriat cât mai de succes”.

“Viitorul apropiat va fi greu pentru toată lumea, indiferent că vorbim de retailul modern sau tradițional. Cred că următoarele 6-9 luni vor fi foarte dificile. Dacă lucrurile revin la normal, probabil că vom vedea o revenire în a două jumătate a anului 2023”, a adăugat Claudiu Georgescu, Country Manager dr Gerard România. “Nu trebuie să inventezi apa caldă. Retailul tradițional trebuie să se adapteze din cel modern, cu un model adaptabil nevoilor și specificului. Cred că vânzarea la tejghea nu mai poate funcționa foarte mult. Cred într-un model de minisupermarket care să împărtășească experiența consumatorului modern”.

Workshopuri Interactiv Moldova 

"Toți retailerii internaționali se bat în prețuri, iar retailul independent nu poate participa în această competiție pentru că, în mintea shopperilor, el este asociat din start cu prețurile mici. La fel se întâmplă cu marca proprie, campaniile promoționale realizate în marile magazine și care nu sunt vizibile în retailul local, a explicat pe scena Interactiv Moldova Adrian Păculea, Director Executiv BTL&Marketing Services Mercury360.

Ce au marii retailerii și au și micii comercianți? "Promoțiile brandurilor, care sunt extrem de numeroase. Senzația mea este că retailerii tradiționali tratează aceste promoții naționale cu reticență. Anul trecut, iunie-iulie a fost perioada cu cea mai bogată ofertă promoțională pentru cumpărătorii din retail, august și septembrie au fost cele mai liniștite. Cele mai active categorii au fost băuturile alcoolice și non-alcoolice. Pachetele promoționale au fost cea mai întâlnită tipologie de promoții. Berea și lactatele au fost sub-categoriile cu cele mai multe activități in-store".

"Începem să avem nevoie de produse locale, realizate aici, în proximitate. Brandurile locale devin din ce în ce mai relevante. În anumite categorii, precum cele de bază, aceste produse sunt esențiale. Din fericire, categoriile din FMCG au fost afectate cel mai puțin de scăderea cererii", a declarat Polixenia Iordăchescu, Managing Partner & Consultant Marco Polo CEE în încheierea Interactiv Moldova. "Ultra-convenience este noua lege. Consumatorul actual nu mai are timp, dar are nevoie de răsfăț. Retailerii ar trebui să aibă, pe lângă produse de bază, și produse premium. Loialitatea de brand s-a schimbat. În schimb, dacă avem un brand cu scop în magazin, loialitatea față de brand se manifestă mai mult în offline, prin urmare magazinele au de câștigat. Iar brandurile cu tradiție trebuie să se adapteze pentru a fi relevante pentru tineri".

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content