FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Soluții pentru a depăși impasul din piața forței de muncă

Soluții pentru a depăși impasul din piața forței de muncă

forță de muncă

Impactul pandemiei de coronavirus se resimte puternic în piața forței de muncă, nu mai puțin de 500.000 de contracte de muncă fiind suspendate până la finalul lunii martie, potrivit datelor Ministerului Muncii și Protecției Sociale. Cu toate acestea, industria de retail și FMCG se află la polul opus: majoritatea jucătorilor din piață au nevoie acum de personal suplimentar pentru a face față comportamentului de cumpărare de „criză”.

De la confirmarea primului caz de coronavirus în România și până în momentul de față, piața locală a forței de muncă a trecut de la o extremă la cealaltă. Dacă la data de 29 februarie erau 5,62 de milioane de salariați activi, până la finalul lunii martie peste 500.000 de contracte de muncă au fost suspendate, iar până la jumătatea lunii aprilie numărul se va ridica la peste un milion, potrivit estimărilor Violetei Alexandru, Ministrul Muncii și Protecției Sociale.

„Impactul COVID-19 pe piața muncii se simte deja puternic, iar restructurările sunt din ce în ce mai multe. Unele companii recurg chiar la măsuri radicale, și anume forța majoră. Adică angajații sunt anunțați de pe o zi pe alta să nu mai vină la muncă, fiind concediați. Îi sfătuiesc pe angajatori să nu recurgă la această metodă pentru că cei disponibilizați nu mai pot beneficia nici măcar de șomaj tehnic”, susține Sorina Faier, Managing Partner Elite Searchers.

Dacă privim situația pe domenii de activitate, cele mai afectate companii sunt cele din industriile HoReCa, turism, automotive, construcții, transporturi și companiile din producție care nu mai primesc materia primă din țările grav afectate de COVID-19.

„Majoritatea recrutărilor au fost amânate sau anulate și chiar avem multe cereri de la companii pentru a le ajuta cu instrumentele noastre de HR să restructureze. Aceste soft-uri îi ajută să aleagă pe cine să păstreze și pe cine nu. Și, în ultima vreme, primim și cereri de oferte pentru outplacement, un serviciu pe care noi îl oferim pentru a-i ajuta pe angajații restructurați să-și găsească un alt loc de muncă. Aceste servicii ne-au fost mult cerute și în criza financiară anterioară, deci semnele nu sunt bune deloc”, atrage atenția reprezentanta Elite Searchers.

Ce măsuri au la îndemână angajatorii

Principala măsură luată de companii pentru siguranța angajaților a fost munca de acasă, iar acest lucru este aplicat și de jucătorii din retail și FMCG, pentru pozițiile unde este posibil. „Dacă este obligatoriu ca angajații să fie prezenți la locul de muncă pentru a-și exercita sarcinile, atunci angajatorii trebuie să respecte restricțiile și obligațiile date de autorități, în funcție de domeniul în care activează, precum și măsurile de igienă, siguranță și prevenție”, explică Sorina Faier.

Iar în retail, unul dintre domeniile din „prima linie” de front, măsurile implementate de comercianți au vizat atât siguranța angajaților, cât și a cumpărătorilor. Și vorbim despre igienizarea sistematică a magazinelor, montarea de panouri de protecție a casierilor, plasarea de dispozitive automate de dozare de gel dezinfectant, amplasarea unor benzi pe podea care semnalează distanța recomandată pentru menținerea siguranței individuale, dar și monitorizarea zilnică a stării de sănătate a angajaților companiei sau modificarea programului magazinelor pentru a permite igienizarea, dezinfecția și aprovizionarea acestora.

Ce se întâmplă însă din punct de vedere legal, atunci când munca la distanță nu este o opțiune, iar angajații nu mai vor să se prezinte la muncă? „Situația fără precedent în care ne aflăm generează și o serie de reacții în rândul angajaților care, din precauție față de gradul ridicat de contagiune a COVID-19, își exprimă temerea de a se mai prezenta la serviciu. Angajații companiilor care nu au posibilitatea desfășurării activității altfel decât la sediu au în continuare obligația de a se prezenta la serviciu. Angajații nu se vor prezenta la serviciu dacă prezintă certificate medicale ce le justifică absența, dacă prezintă simptome ale infectării cu COVID-19 sau dacă au, din diferite motive, instrucțiuni din partea autorităților să se autoizoleze la domiciliu. În aceste situații, se vor aplica, după caz, prevederile privind concediul medical sau concediul de carantină”, explică Florentina Munteanu, Partener Reff & Asociații.

Astfel, în lipsa unui certificat medical sau a unei instrucții de la o autoritate, simpla precauție nu poate justifica absența de la locul de muncă. „Retailul se numără printre acele industrii unde majoritatea angajaților trebuie să se afle fie la casele de marcat, fie în depozit, fie la rafturi. Dacă angajații nu vor să se mai prezinte la muncă, ei pot intra în concediu de odihnă (dacă le aprobă angajatorul acest lucru), după care în concediu fără plată, însă numai cu acordul angajatorului. Pe de altă parte, din punct de vedere juridic, absența nemotivată a salariatului de la locul de muncă reprezintă abatere disciplinară. În perioada prin care trecem este de înțeles că mulți nu vor să vină la job pentru a nu se infecta cu virusul, dar dacă nu este găsită o soluție împreună cu angajatorul, decizia aparține angajatului și trebuie să-și asume consecințele”, completează Sorina Faier.

Cu toate acestea, Sorina Bradea, Managing Partner Thomas International România, susține ideea că angajatorii nu-și pot forța personalul să vină la muncă: „Evident, angajatorul își poate amenința angajații cu desfacerea contractului de muncă din cauza absențelor generate. Dar vă doriți acest lucru? Nu, pentru că vi se va duce de râpă brandul de angajator. Trebuie să le vorbiți oamenilor, să îi protejați și să organizați munca în ture. Iar în ceea ce privește retailul, cred că ar trebui să treacă la livrarea directă, atât către clienții fizici, cât și către agenții economici, și știu că unii dintre ei deja au făcut acest lucru”, susține aceasta.

Acțiuni concrete în retail

Tocmai pentru a-și asigura forța de muncă, am văzut deja în piață retaileri care au mizat pe plata unor bonusuri consistente angajaților - un exemplu în acest sens fiind Kaufland care a alocat un buget de 1,6 milioane de euro. Tot din partea retailerului german a venit și inițiativa care le permite angajaților de peste 65 de ani, dar și angajatelor însărcinate, să intre în concediu plătit dacă doresc acest lucru.

Ce alte măsuri mai pot fi luate? „Decalarea programului de lucru, stabilirea de programe de lucru individualizate, măsuri sporite de igienizare și de limitare pe cât posibil a situațiilor în care angajații se regăsesc în număr ridicat în spații restrânse ar trebui să ofere un confort angajaților care continuă să se prezinte la muncă”, punctează Florentina Munteanu (Reff & Asociații).

Un alt element esențial în relația cu angajații este și comunicarea, consideră Sorina Bradea. „Managerul direct este vital. El are rolul de a fi lângă oamenii din echipa lui. Este momentul în care fiecare lider trebuie să știe prin ce trece fiecare angajat. Și nu trebuie să le promiteți că se termină într-o lună. Promiteți-le că veți fi lângă ei atâta timp cât este necesar, iar în cazul în care este nevoie să faceți restructurări, fiți corecți și transparenți cu ei”, menționează reprezentanta Thomas International.

Și Cristina Săvuică, Chief Happiness Officer în cadrul companiei Lugera, consideră că managerii ar trebui să fie prezenți în magazine și pe lanțul de distribuție, să discute cu oamenii, să-i încurajeze și să se asigure că au echipamente de protecție. „Este clar că marea problemă cu care se va confrunta industria de retail și zona de producție este discontinuitatea în activitate, dacă angajații vor fi foarte speriați sau dacă ajung în punctul în care în cadrul companiei se vor confirma cazuri de infectare cu coronavirus. Astfel, cei care lucrează la foc continuu ar trebui să aibă o bază de candidați la care să apeleze în caz de nevoie”, susține aceasta.

De altfel, dorința de securizare a numărului de angajați este reflectată și de numărul cererilor de angajare. „În luna martie am avut aproape 11.000 de joburi pentru domeniul comerțului, dintre acestea 3.727 fiind joburi noi, adăugate de la începutul lunii și până la data de 30 martie. Deci comerțul este în continuare activ din punctul de vedere al angajărilor și acest lucru se va menține și în perioada următoare”, concluzionează Bogdan Badea, CEO eJobs România.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content