Sistemul Garanție-Returnare a început oficial. Cum funcționează SGR?

30 noiembrie este data de la care România intră pe lista țărilor în care funcționează sistemul de garanție returnare, cel mai mare proiect de economie circulară la nivel național. De la această dată, consumatorii vor plăti o garanție de 50 de bani atunci când vor cumpără o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul Garanție-Returnare a început oficial. Cum funcționează SGR?

Este important de menționat faptul că această garanție se aplică doar pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv, care vor avea pe ambalaj un logo specific și marcajul „Ambalaj cu garanție”. Ambalajele fără acest marcaj nu sunt purtătoare de garanție și, totodată, nu pot fi returnare în cadrul sistemului SGR. Acestea vor putea fi returnate, în continuare, prin metoda de colectare selectivă clasică, utilizată și până acum pentru recuperarea ambalajelor de toate tipurile, în punctele de colectare tradiționale.

În cazul noilor ambalaje, după golirea acestora, clientul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți, nu neapărat la cel de la care a și cumpărat respectivul produs. În schimbul ambalajului gol, clientul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal.

Pentru a garanta eficiența procesului de returnare, RetuRO recomandă ca ambalajele să fie returnate intacte, nedegradate și nedeformate. Recipientele trebuie să fie golite, iar eticheta vizibilă și intactă, fiind esențială pentru identificare, și având imprimate simbolul SGR și codul de bare specific.


Citește și 9 din 10 români au auzit despre SGR, dau nu știu clar cum funcționează


Există două variante prin care se realizează colectarea ambalajelor SGR:

  • Colectare manuală - ambalajele SGR sunt preluate manual, valoarea garanției este returnată consumatorilor sau utilizatorilor finali, în numerar, prin voucher sau prin transfer bancar. Transferul bancar va fi realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului și cu suportarea comisioanelor bancare de către solicitant;
  • Colectare automată - ambalajele SGR sunt preluate prin echipament automat de preluare, valoarea garanției este returnată consumatorilor sau utilizatorilor finali fie prin voucher pe care aceștia, în cadrul aceluiași comerciant care operează echipamentul automat de preluare, îl pot preschimba în numerar sau îl pot utiliza la efectuarea cumpărăturilor, în termen de maximum 12 luni de la eliberarea voucherului, fie prin transfer bancar. Transferul bancar va fi realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului și cu suportarea comisioanelor bancare de către solicitant.

Noile ambalaje cu însemnele SGR vor ajunge treptat pe rafturile magazinelor, într-o perioadă de câteva luni după lansarea sistemului. Totodată, dată limită până la care se pot introduce pe piață, respectiv comercializa, stocurile de ambalaje neinscripționate SGR este de 30 iunie 2024.

Potrivit estimărilor, șapte miliarde de ambalaje reprezintă cantitatea de ambalaje puse pe piața din România atât de producătorii locali de băuturi, cât și de cele care fac import pe această categorie.

„Fiecare magazin, că e mai mare sau că e mai mic, că e în mediul urban sau în mediul rural, va fi un punct de colectare. Asta înseamnă că cetățenii pot să returneze ambalajele acolo pentru a-și recupera garanția respectivă. În cazul colectării manuale, acele recipiente vor fi ulterior colectate de către compania ReturRO și vor ajunge în centre de sortare și de numărare. Nu ne așteptăm la un volum mare de ambalaje colectate în prima lună de la lansarea SGR pentru că vor fi puține ambalaje noi pe piață. Din experiența altor state membre, în prima lună de la startul sistemului, procentul ambalajelor SGR este undeva la 2-3%, dar el crește în fiecare zi”, a explicat Mircea Fechet, Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor.

Odată cu intrarea în vigoare a SGR, fiecare producător va plăti o taxă către RetuRO, care se numește „taxă de administrare”. În cuantumul acestei taxe, compania administratorul SGR va gestiona pentru respectivul producătorul ambalajele puse pe piață, acesta nemaiavând alte obligații către Ministerul Mediului.

Deschiderea centrelor regionale, următorul pas

În România vor funcționa 17 centre regionale, unde va transporta ambalajele de băuturi colectate de la aproximativ 80.000 de comercianți. Acestea vor fi numărate, sortate și pregătite pentru transport către companiile de reciclare, în vederea producerii de materie primă reciclată, care va fi folosită la producția de noi ambalaje de băuturi.

Primul dintre ele a fost inaugurat pe 27 noiembrie la Bonțida, în județul Cluj. În următoarele trei luni vor fi deschise alte trei centre, în județul Timiș, la Giarmata, în în localitatea Nicolae Bălcescu din județul Bacău și la București. Investiția în infrastructura industrială reprezintă cea mai mare parte din finanțarea obținută de RetuRO de la ING Bank, în cadrul unuia dintre cele mai mari credite private acordate în România pentru proiecte de mediu, în valoarea de peste 85 de milioane de euro.

Echipamentele de sortare și numărare a ambalajelor vor fi furnizate și instalate de compania Anker Andersen A/S din Danemarca. RetuRO a semnat cu Anker Andersen A/S un contract de achiziție la cheie a echipamentelor pentru toate centrele naționale, care vor fi deschise gradual, până în toamna anului viitor, simultan cu creșterea volumului de ambalaje de băuturi puse pe piață de producători, returnate de consumatori și colectate de comercianți.

La aceste centre vor fi transportate atât ambalajele de băuturi colectate manual, cât și automat, prin echipamente de tip RVM. Ambalajele din sticlă vor fi numărate, sparte și pregătite pentru reciclare. Ambalajele metalice (aluminiu și oțel), dar și cele din plastic vor fi numărate, sortate și compactate pentru a fi trimise la firmele de reciclare.

RetuRO a extins capacitatea centrului regional din Bonțida, județul Cluj
RetuRO a extins capacitatea centrului regional din Bonțida, județul Cluj
RetuRO, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare (SGR), a extins capacitatea centrului regional din localitatea Bonțida, județul Cluj,...
Cinci milioane de ambalaje au fost colectate prin SGR în prima jumătate a lunii februarie
Cinci milioane de ambalaje au fost colectate prin SGR în prima jumătate a lunii februarie
În primele două săptămâni din luna februarie au fost returnate de consumatori aproximativ cinci milioane de ambalaje SGR, conform ultimelor...
RetuRO deschide un nou centru în Giarmata, județul Timiș, al doilea din România
RetuRO deschide un nou centru în Giarmata, județul Timiș, al doilea din România
RetuRO, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare, cel mai mare proiect de economie circulară din România, deschide cel de-al doilea centru...
Primul centru regional de colectare a ambalajelor de băuturi din România, inaugurat la Bonțida
Primul centru regional de colectare a ambalajelor de băuturi din România, inaugurat la Bonțida
Cu trei zile înainte ca Sistemul de Garanție-Returnare să devină funcțional, RetuRO, administratorul sistemului, a inaugurat primul centru...