FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Silviu Diaconu, Carrefour: Produsele bio sunt starul fenomenului sănătos

Silviu Diaconu, Carrefour: Produsele bio sunt starul fenomenului sănătos

Silviu Diaconu, Carrefour

Alimentația sănătoasă cântărește tot mai mult în strategiile de business ale retailerilor din România, iar produsele bio și legumele și fructele sunt vedetele. Dincolo de vânzările care ating creșteri și de 300%, interesant este faptul că producătorii locali au un rol tot mai important în această ecuație. Cum răspunde Carrefour acestui trend și ce planuri există în această direcție, aflăm de la Silviu Diaconu, Director de Achiziții Fresh Products. 

Fără doar și poate, aspirația oamenilor de a trăi și mânca sănătos este un trend care a dat o nouă față industriei alimentare. Cum răspunde Carrefour acestui fenomen?

Silviu Diaconu: În ultima perioadă, grija față de o alimentație sănătoasă s-a ramificat, adică au apărut produse curate, cu ingrediente cât mai sănătoase, produse bio, fără gluten sau fără lactoză. Consumatorii aleg alimente cu mai puține calorii, conștientizează ce mănâncă, ce pun în farfurie, nu doar din punctul de vedere al calității produsului, ci și din punctul de vedere al ansamblului nutrițional. Noi am încercat întotdeauna să anticipăm nevoile clienților. Acum 11 ani lansam în magazinul din Băneasa primul raft de produse bio, în categoria de iaurturi. A fost o premieră pe piața locală. În plus, încercăm să mergem în toate direcțiile în care se declină acest concept.

În ce măsură reușesc producătorii să acopere această nevoie din piață?

Silviu Diaconu: Cel mai greu apar produsele ultra-proaspete, care vin în urma cererii clienților și implicit a retailerilor. De multe ori, produsele de genul acesta vin prima oară din import pentru că, cel puțin în primă fază, vorbim despre produse de nișă. Așa că e cumva firesc să urmăm trendurile din afară și, ca în orice piață de desfacere, acolo unde există cerere, va exista și o ofertă. Așa că am văzut tot mai multe inițiative ale producătorilor locali prin care aceștia răspund noului trend.

Care sunt categoriile în care resimțiți cel mai puternic impactul acestui fenomen?

Silviu Diaconu: În general vorbim despre categoriile de produse ultra-proaspete și aici mă refer în special la legume și fructe, lactate și panificație. Și trebuie să menționez produsele bio, unde aria s-a extins dincolo de zona de food, chiar și în textile. Însă categoria care este la congruența tuturor trendurilor, fie că vorbim despre vegan, bio, etichetă curată etc, este cea de legume și fructe. În ultima perioadă, această categorie a avut cea mai bună evoluție din segmentul produselor proaspete, creșterea fiind de peste 10% în ultimii 5-6 ani, iar 2018 și primul semestru din 2019 nu fac excepție.

Ce schimbări ați făcut în sortimentație pentru a vă adapta cerințelor consumatorilor?

Silviu Diaconu: De exemplu, dacă acum 10 ani la categoria de bio aveam un singur element, acum avem o întreagă alee în magazine, care reunește peste 36 de elemenți. Pe partea de legume și fructe nu avem cum să extindem sortimentația mai mult decât este în momentul acesta. Însă fiecare categorie își crește sau își diminuează suprafața în funcție de interesul care i se acordă. La legume-fructe există un spațiu dedicat sortimentelor bio, la panificație există un corner pentru produsele bio și fără gluten etc. Dacă oferta pentru aceste produse va continua să crească, este evident că va fi nevoie și de un spațiu mai mare la raft, și atunci provocarea va fi de a găsi spațiul acela și de a prioritiza categoriile respective în fața altora.

Ce schimbări ați remarcat în comportamentul de cumpărare?

Silviu Diaconu: Regăsim din ce în ce mai des în coșul de cumpărături al clienților noștri produse bio, mai multe legume, fructe și lactate, mai puține mezeluri și produse cu E-uri. Clienții citesc etichetele mai des, au apărut deja aplicații pe care consumatorii le folosesc pentru a vedea cât de sănătos este un produs și cumva aceștia prioritizează produsele sănătoase. De exemplu, în categoria de legume-fructe, produsele de sezon au prioritate, însă clienții încearcă și produse exotice, acestea înregistrând un avans ca pondere în vânzări. Acum 12 ani, mango și avocado aveau o penetrare foarte redusă în consum, iar acum aceste două fructe sunt printre cele mai vândute din categorie. Deci nu doar categoriile se schimbă, ci și produsele-vedetă.

Câte sortimente de legume și fructe sunt disponibile la raftul din Carrefour și în ce măsură reușiți să acoperiți necesarul cu produsele livrate de agricultorii locali?

Silviu Diaconu: În acest moment avem în jur de 300 de sortimente listate. Numai în categoria de roșii sunt aproximativ 20 de sortimente și la fel se întâmplă în sezonul rece cu citricele. Cât despre parteneriatele cu producătorii locali, veștile sunt bune. În sezon reușim să acoperim 100% din necesar cu producători români, pe sortimentele care se cultivă în România. În extrasezon, din păcate, reușim să acoperim într-o mică măsură necesarul de legume-fructe din producția internă, deoarece există foarte puține sere încălzite în România. Clima nu ne ajută, iar costurile pentru un hectar de seră încălzită se ridică la 1,5 milioane de euro.

Ce rol au jucat parteneriatele pe care le-ați dezvoltat cu agricultorii locali în atingerea procentului de 100%?

Silviu Diaconu: Am început să colaborăm cu agricultorii locali de circa 10 ani. La momentul acela existau niște bariere și ne-am dat seama că noi suntem cei care trebuie să schimbăm abordarea. Agricultorii români aveau nevoie de multă înțelegere și am decis să le fim alături, în ciuda greșelilor pe care le făceau la momentul respectiv. Acum 10 ani aveam parteneriate cu 17 producători de legume și fructe, în prezent numărul a trecut de 600. Cu 100 dintre acești agricultori lucrăm la nivel național, cu restul doar local sau regional. Următorul pas a fost înființarea Cooperativei Agricole Carrefour Vărăști, care reunește peste 130 de familii de agricultori, iar anul acesta am lansat programul „Creștem România Bio”, prin care trecem la următorul pas: facem conversia către produse bio, cu producătorii locali. Două din cele 130 de familii menționate anterior au intrat în conversie bio.

La ce valoare se ridică investițiile direcționate către parteriatele cu producătorii locali?

Silviu Diaconu: Parteneriatele acestea nu se cuantifică într-o sumă, ceea ce contează pentru noi este rezultatul. Aș spune că investiția cea mai mare nu au fost banii, ci timpul și răbdarea, lucruri care nu pot fi cuantificate. Pentru eficientizarea operațiunilor, Carrefour a investit recent 300.000 de euro într-un centru de colectare de legume-fructe.

Inevitabil, dacă vorbim despre sănătos, vorbim și despre bio. Cum arată rezultatele pe această categorie?

Silviu Diaconu: Dacă pe segmentul de legume și fructe creșterile sunt de ordinul „double digit” (peste 10% - n.r.), în cazul produselor bio vorbim despre o rată de creștere de trei cifre. Mai exact, în ultimii doi ani categoria de produse bio a crescut cu peste 300%, tendință care se păstrează. Și în acest caz vedetele sunt legumele, fructele și lactatele. Pe segmentul legume-fructe avem peste 70 de sortimente bio pe care le comercializăm, creșterea sortimentației fiind exponențială pentru că apar producători români care își diversifică sortimentația. Dacă acum trei ani importurile reprezentau 100%, în momentul acesta, în sezon, produsele românești reprezintă 20-30% din categoria de legume și fructe bio. Iar dacă vorbim despre lactate, ponderea crește până la 80%.

Totuși, sunt românii dispuși să plătească un preț mai mare pentru produsele bio?

Silviu Diaconu: Consumatorii înțeleg ce înseamnă un produs bio și atunci sunt dispuși să plătească un preț mai mare. Prin programul „Creștem România Bio” încercăm - și o să reușim - să reducem prețul produselor bio, pentru că nu va mai fi nevoie să importăm atât de mult. În 2019 programul a fost gândit cu precădere pentru legume și fructe, însă de anul viitor îl vom extinde și în categoriile de lactate și carne.

Sunt curioasă totuși dacă această categorie reușește să-și facă loc și în comerțul online.

Silviu Diaconu: De doi ani am creat pe platforma noastră online o categorie dedicată produselor bio. Iar rezultatele se văd: categoria performează chiar mai bine decât în magazinele fizice pentru că produsele sunt accesate de un client mai dinamic, mai atent la ce mănâncă, mai avangardist, toate aceste criterii fiind reprezentative pentru cumpărătorul din online. În plus, avem și avantajul aplicației de shopping Bringo, care a adus produsele ultra-proaspete în coșul online al cumpărătorilor. Dovadă că peste 40% dintre produsele comandate prin intermediul Bringo sunt alimente ultra-fresh. Pe legume și fructe, 20-30% din vânzările din online se realizează prin Bringo.

Ce priorități aveți pentru perioada următoare și cum credeți că va transforma acest fenomen fața industriei alimentare, pe termen mediu și lung ?

Silviu Diaconu: În categoria de legume și fructe, prioritatea noastră va fi programul „Creștem România Bio”. De asemenea, lucrăm la zona de etichete curate, atât pentru produsele marcă proprie, cât și pentru celelalte articole disponibile. Un program mai vechi derulat sub umbrela de „sănătos” este Filiera Calității, care reunește în prezent 10 SKU-uri de legume și fructe, iar vedeta este pepenele verde, pe care am început chiar să-l exportăm în Polonia. Există potențial pentru exportul legumelor și fructelor românești, așa că vom face un experiment și cu roșiile.

Ce urmează? Produsele bio sunt starul acestui fenomen, fiind categoria pe care consumatorii o asociază cel mai des cu ideea de hrană sănătoasă. Astfel, în acest moment lucrăm cu o echipă din grupul Carrefour la proiectul de lansare a bananelor bio sub marca proprie Carrefour Bio. Dacă anul trecut, bananele bio ocupau poziția a cincea în topul celor mai vândute fructe bio, acum sunt,de departe, liderul categoriei.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content